نگرانی شدید سازمان جهانی بهداشت درباره موج کرونا در چین

برخی دانشمندان هشدار داده‌اند که گسترش کنترل نشده کووید-۱۹ در چین می‌تواند باعث ظهور گونه‌های جدید شود

چین از صدور مجوز واردات برای واکسن‌های  ساخت غرب را که موثرتر از واکسن‌های ساخت خودش است، خودداری کرده است-STR / AFP

رئیس سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد که در مورد افزایش گزارش‌های مربوط به بیماری شدید کرونا در سراسر چین بسیار نگران است.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت پس از آن اعلام شد که چین تا حد زیادی از سیاست «کووید صفر» دست برداشت. این سازمان هشدار داد که تاخیر در واکسیناسیون می‌تواند منجر به مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد آسیب‌پذیر شود.  

تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت در یک نشست مطبوعاتی گفت که سازمان ملل متحد در مورد شدت کووید-۱۹ در چین، به‌ویژه در مورد وضعیت پذیرش در بیمارستان‌ها و بخش مراقبت‌های ویژه، به اطلاعات بیشتری نیاز دارد تا بتواند ارزیابی جامعی از خطر گسترش کووید شدید داشته باشد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت با اشاره به اینکه بسیار نگران وضعیت در حال تحول چین با توجه به گزارش‌ها از گسترش کووید شدید است، گفت: «در حالی که مرگ‌ومیر شدید ناشی از کووید از زمان اوج جهانی‌اش بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است، هنوز ابهامات زیادی در مورد این ویروس وجود دارد که نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که این بیماری همه‌گیر خاتمه یافته است.»

برخی دانشمندان هشدار داده‌اند که گسترش کنترل نشده کووید-۱۹ در چین می‌تواند باعث ظهور گونه‌های جدیدی شود که ممکن است پیشرفت‌های جهانی برای مهار این بیماری همه‌گیر را با خطر مواجه کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مایکل رایان، رئیس امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت که واکسیناسیون راهبرد خروج از سویه‌ «اومیکرون» است. او همچنین گفت که افزایش انفجاری موارد کووید در چین فقط به دلیل لغو بسیاری از سیاست‌های محدود کننده این کشور نیست. دکتر رایان همچنین گفت که نرخ واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در چین از بسیاری از کشورهای دیگر عقب‌تر است و اثربخشی واکسن‌های ساخت چین حدود ۵۰ درصد است.

چین تا امروز، از صدور مجوز واردات برای واکسن‌های «آر.ان.ای» ساخت غرب که موثرتر از واکسن‌های ساخت خودش است، خودداری کرده است. پکن تنها موافقت کرده است که محموله‌ای از واکسن فایزر برای آلمانی‌های مقیم چین وارد شود.

دکتر رایان همچنین گفت که تعریف چین از مرگ‌ومیر ناشی از کووید بسیار محدود است و آن را تنها محدود به افرادی می‌کند که دچار نارسایی تنفسی شده‌اند. این در حالی است که کشورهایی مانند بریتانیا، هر مرگ ناشی از کووید را به این شکل تعریف می‌کنند که هر فردی که در عرض ۲۸ روز پس از مثبت شدن آزمایش ویروس فوت کرده باشد، به‌عنوان مرگ ناشی از کووید ثبت می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که نزدیک به ۱۵ میلیون مرگ ناشی از ویروس کرونا در سراسر جهان اتفاق افتاده است که بیش از دو برابر آمار رسمی شش میلیون نفری است.