چین در آستانه سه موج کرونا است

طبق مدلسازی محققان آمریکایی چین ممکن است سال آینده بیش از یک میلیون کشته بدهد

نسبت تعداد مبتلایان به بیماری شدید در چین به کمتر از ۰.۲ درصد تعداد کل مبتلایان گزارش‌شده کاهش یافته است - AFP

پس از عقب‌نشینی پکن از اجرای خط‌مشی «کویدصفر» خود در پی تظاهرات‌های گسترده، متخصص ارشد بیماری‌های مسری چین پیش‌بینی کرده است که این کشور امسال زمستان با سه موج ویروس کرونا روبه‌رو خواهد شد.

در پی کاهش محدودیت‌های شدید چند ساله، شهرهای سراسر این کشور یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری مهیای اولین موج‌های شیوع این بیماری می‌شوند و حکومت شی جین‌پینگ ضمن حذف اپلیکیشن‌های ردیابی سفر، به جای اینکه شهروندان را به بیمارستان‌های شلوغ صحرایی بفرستد، به آنان می‌گوید که در صورت داشتن عوارض خفیف، در خانه بمانند.

مدت‌ها پس از اینکه تمام قدرت‌های بزرگ اقتصادی دیگر در جهان دست به رفع محدودیت‌ها زدند، در پی برپایی تظاهرات‌های گسترده در چین که بدل به درخواست کناره‌گیری شی و حزب کمونیست او شد، این کشور نیز این محدودیت‌ها را با نارضایتی رفع کرد. در این تظاهرات‌ها، اعتراض به حد کم‌سابقه‌ یا شاید بی‌سابقه‌ای در داخل چین در دوره حکمرانی او رسید.

رسانه‌های دولتی چین روز شنبه به نقل از وو زونیو، متخصص برجسته همه‌گیری این کشور، گزارش دادند که اگر خط‌مشی‌های محدودیتی شدید یک سال پیش رفع شده بود، حدود ۲۵۰ هزار نفر در چین جان می‌باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر وو، چین هم‌اکنون و این بار در شهرها، درگیر نخستین موج از سه موج کرونا است که در طول این زمستان قرار است بیاید. وو گفت که بنا به پیش‌بینی‌ها دومین موج افزایشی در حالی رخ خواهد داد که شمار کثیری از اهالی برای تعطیلات سال نو چینی در ماه ژانویه به مناطق محل تولدشان بازمی‌گردند، و موج سوم نیز در اواخر فوریه تا اواسط مارس رخ خواهد داد که مردم به سر کار بازمی‌گردند.

او همچنین در نشست خبری پکن گفت نسبت تعداد مبتلایان به بیماری شدید به کمتر از ۰.۲ درصد تعداد کل مبتلایان گزارش‌شده کاهش یافته است که در قیاس با ۳.۳ درصد پارسال و حدود ۱۶.۵ درصد سال ۲۰۲۰، کمتر شده است.

اما به دلیل توقف انجام آزمایش‌های جمعی در ماه جاری، آمار رسمی تعداد مبتلایان دیگر قابل اعتماد نیست و در نتیجه، از روز چهارشنبه پکن دیگر داده‌های موارد ابتلای بدون علایم را منتشر نمی‌کند.

پس از انتشار جزئیات مرگ چندین بیمار کرونایی در وب‌سایت خبری «کایشین» که [شمار آنان] هنوز به آمار پنج هزار و ۲۳۵ نفری‌ تلفات از آغاز همه‌گیری تا ۲۳ نوامبر طبق اعلام مقام‌های بهداشتی پکن، هنوز افزوده نشده است، آمار رسمی تلفات چین نیز زیر سوال رفته است.

در ضمن، طبق مدل‌سازی موسسه ارزیابی و سنجه‌های سلامت (آی‌اچ‌ام‌ای) مستقر در ایالات متحده که روز جمعه انجام گرفت، کاهش محدودیت‌ها در چین ممکن است به افزایش انفجاری موارد ابتلا و بیش از یک میلیون تلفات طی سال آینده منتج شود و تلفات در آوریل تا حدود پنج هزار نفر در روز اوج بگیرد.

به گفته کریستوفر ماری، مدیر این موسسه که مدل‌سازی‌ آن بر داده‌های شیوع اخیر اومیکرون در هنگ‌کنگ، آمار رسمی تزریق واکسن، و فرض‌های چگونگی واکنش استان‌های مختلف در برابر افزایش میزان ابتلا مبتنی است، تا آن هنگام حدود یک سوم جمعیت چین مبتلا می‌شوند.

هم‌اکنون سویه اومیکرون در حال گسترش در شهرهای بزرگ است و طبق گزارش‌ها، آخر همین هفته صف ده‌ها خودرو حمل جنازه در بیرون مراکز جنازه‌سوزی مخصوص کرونایی‌ها در پکن مشاهده شده است و کارکنان امور کفن‌و‌دفن از جمله کسانی بوده‌اند که در پی مثبت شدن آزمایش کرونا، در محل کار حاضر نشده‌اند.

کارمندی از یکی از موسسه‌های کفن‌و‌دفن به رویتر گفت: «اینک کارمندان و خودروهای کمتری در اختیار داریم» و افزود که تقاضا برای خدمات جنازه‌سوزانی افزایش یافته است، و «نتیجه آزمایش کارکنان بسیاری مثبت شده است». 

طبق ادعای دو کارمند دیگر این موسسه کفن‌و‌دفن هم که به شرط افشا نشدن هویتشان سخن می‌گفتند، شمار درگذشتگان از میانگین این وقت از سال بالاتر، و از دوران قبل از کاهش محدودیت‌ها در هفتم دسامبر بیشتر است.

طبق گزارش‌ها، شهرهای بزرگ در آخر این هفته به طرز عجیبی آرام بودند و اداره آموزش و پرورش شانگهای نیز به منظور مقابله با شیوع بیماری، به مدارس دستور داد که از دوشنبه کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند و از مهدکودک‌ها نیز خواسته‌اند که کلاس‌های حضوری را تعطیل کنند.

گزارش تکمیلی در رویترز

© The Independent