پیام آمریکا در شب‌ یلدا؛ با مردم ایران همدردیم و به پاسخگو کردن عوامل سرکوب‌ها متعهدیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «جای افرادی که در سرکوب وحشیانه رژیم در جریان اعتراضات بازداشت و کشته شدند نزد خانواده‌هایشان خالی است»

همزمان با فرا رسیدن «شب یلدا» در ایران، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن اشاره به سنت‌ و آیین‌ گرامی‌داشت «شب یلدا» در ایران نوشت بسیاری از خانواده‌های ایرانی، شب‌یلدای امسال را با خاطره کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری می‌گذرانند و یاد جان‌باخته‌گان را گرامی می‌دارند و دل‌نگران نزدیکان زندانی‌ خودند.

در همین ارتباط، آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی، از نوجوانان کشته‌شده در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «۹۲ روز است که هر شب، شب یلدا است. ۹۲ روز است که رفته‌ای به جنگ و دیگر برنگشته‌ای، از در بیرون رفته‌ای و برنگشته‌ای، قمقمه و حوله کوچکت را برده‌ای و برنگشته‌ای...» 

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، برخی دیگر از خانواده‌های جان‌باخته‌گان نیز مراسم شب یلدا امسال را با حضور در آرامستان‌های شهرهای مختلف، با گرامی‌داشت یاد و خاطره کشته‌شدگان برگزار کردند.

ایرانیان بسیاری نیز چه در ایران و چه آنانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی ضمن یادآوری یاد کشته‌شدگان اعتراضات چند ماه گذشته علیه جمهوری اسلامی، نوشته‌اند که امسال یلدا ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از پیام خود، به‌مناسبت شب یلدا، نوشت: «دولت آمریکا بر تعهد خود در راستای دفاع از مردم ایران که در برابر نقض حقوق بشر ایستادگی می‌کنند ادامه می‌دهد و با مردم ایران ابراز همدردی دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برخی از خانواده‌ها و نزدیکان بازداشت‌شدگان در تهران نیز قصد دارند با تجمع در برابر زندان اوین، مراسم شب‌یلدا را در کنار یکدیگر به یاد بازداشت‌شدگان و جان‌باخته‌گان برگزار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از پیام ۲۱ دسامبر  (۳۰ آذرماه) به استناد یافته‌های سازمان‌های حقوق بشری، نوشت از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، صدها تن از معترضان کشته‌ و دست‌کم ۱۸ هزار تن توسط عوامل سرکوب جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این کشور به تلاش‌های یک‌جانیه و چندجانبه خود برای پاسخ‌گو کردن عوامل سرکوب‌ها و خشونت‌ها در ایران ادامه خواهد داد.

دستگاه وزارت خارجه ایالات متحده، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را متهم کرد که از تمامی ابزاری سرکوب خود، از جمله اعدام، خشونت جنسی، بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن اجباری، برای خاموش کردن صدای اعتراض‌ها استفاده کرده است.

ند پرایس، در بخش آخر بیانیه روز چهارشنبه خود نوشت «چشم جامعه بین‌المللی بر ایران است» و ایالات متحده از مقام‌های ایران می‌خواهد به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها پایان دهند و خواست‌های مردم ایران را پی‌گیری کنند.