تایمز اسرائیل: یک عضو جامعه یهودی ایران همچنان در بازداشت است

به گفته منابع مطلع دو یهودی بازداشت‌شده در ایران طی روزهای اخیر آزاد شده‌اند

مشخص نیست چه دلایلی برای دستگیری این شهروندان یهودی ارائه شده است - AFP

تایمز اسرائیل در گزارشی خبر داد که پس از آزادی دومین نفر از اعضای جامعه یهودی ایران، یکی از اعضای این جامعه که در جریان تظاهرات اخیر مردم ایران دستگیر شده، هنوز در بازداشت است. 

به گزارش این رسانه به نقل از یک منبع مطلع، این شهروند یهودی که در تهران نگهداری می‌شود، یکی از سه عضو جامعه یهودی ایران بود که در اوایل ماه جاری در جریان سرکوب گسترده معترضان، دستگیر شدند.

این منبع که در خارج از ایران سکونت دارد، به تایمز اسرائیل گفت که یکی دیگر از اعضای جامعه یهودیان ایران که اوایل ماه جاری در شیراز دستگیر شده بود، هفته گذشته آزاد شد. او همچنین خبر داد که یکی دیگر از یهودیان دستگیر‌شده نیز پیش‌تر در تهران آزاد شده بود. روشن نیست که چه دلایل و اتهاماتی برای بازداشت این شهروندان یهودی ارائه شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان خیزش سراسری مردم ایران، و با وجود خشونت‌های گسترده حکومت علیه معترضان، ماه گذشته هیات مدیره انجمن یهودیان تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار حکومت ایران ایستاده است. در بیانیه این انجمن آمده است: «ضمن محکوم کردن ناآرامی‌های اخیر کشور که منجر به جان باختن و آسیب دیدن چندین نفر از هم‌میهنانمان و همچنین خسارات مالی فراوانی به کشور شد، اعلام می‌کنیم که جامعه کلیمیان ایران همواره در پیروی و تبعیت از مقام معظم رهبری همچون دیگر هموطنانمان در صف مقدم مقابله با مخلان نظم و امنیت قرار گرفته است و اعلام می‌داریم که دشمنان نظام با هدف قرار دادن وحدت مردم، در توهم ایجاد ناامنی در جمهوری اسلامی هستند.»

دو منبع آگاه به «ایندیپندنت فارسی» گفتند که این بیانیه تحت فشار منتشر شده است و گویای نظرات اکثریت اعضای جامعه کلیمیان ایران نیست. این بیانیه از طرف هیات ‌مدیره انجمن کلیمیان تهران و با امضای همایون سامه‌یح نجف‌آبادی منتشر شده است که هم رئیس انجمن کلیمیان تهران است و هم نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی.

جامعه یهودی در ایران پیش‌تر نیز اقدامات مشابه دیگری در حمایت از حکومت انجام داده است. برخی معتقدند که چنین اقداماتی، برای محافظت از یهودیان ساکن ایران است که بالقوه در معرض اتهامات گوناگون قرار دارند. خاخام اعظم جامعه یهودیان در ایران، سال گذشته در اظهاراتی، کشته شدن قاسم سلیمانی را که با نقشه و حمله آمریکا رخ داد، محکوم کرد. از این گذشته، شخصیت‌های برجسته جامعه یهودی ایران  به صورت متناوب بیانیه‌های ضداسرائیلی منتشر می‌کنند که با دستورکار جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد.

 تا پیش از انقلاب ۵۷، حدود ۱۰۰ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کردند. از آنجا که حکومت ایران فشار زیادی بر اقلیت‌های مذهبی وارد می‌کند، تا سال ۲۰۱۶، بر اساس سرشماری رسمی ایران، این تعداد به زیر ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.