آمریکا: برجام در دستورکار ما نیست

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که انتظار پیشروی در زمینه برجام در آینده نزدیک را ندارند

جان کربی در نشست خبری خود، همچنین تایید کرد که احتمال ارسال موشک بالستیک ازسوی حکومت ایران به روسیه نیز مطرح است- Kevin Dietsch/Getty Images/AFP

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت آمریکا از مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران بر سر گستره وسیعی از مسائل استقبال می‌کند، اما تاکید کرد که آمریکا در حال حاضر متمرکز بر برجام نیست. این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در جریان نشست دیپلماتیک «بغداد ۲» که در امان، پایتخت اردن، درحال برگزاری است، با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار کرده و از امید به احیای برجام گفته است.

 کربی تاکید کرد که پیشرفتی در زمینه برجام به‌دست نیامده است و انتظار پیشرفتی در آینده نزدیک نیز نیست. او گفت دلایل تمرکز نکردن آمریکا بر برجام، سرکوب معترضان در ایران و کمک نظامی جمهوری اسلامی به روسیه است. او گفت: «برجام در حال حاضر موضوع تمرکز ما نیست. در دستور کار ما نیست. ما اصلا امکان توافق را در شرایطی که ایران همچنان شهروندان خودش را می‌کشد و به روسیه پهپاد می‌فروشد، نمی‌بینیم.»‌

به‌تازگی ویدیویی از جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، منتشر شده است که حدود یک ماه و نیم پیش هنگام حضور در همایشی انتخاباتی در ایالت کالیفرنیا، به کنشگری ایرانی گفته بود: «برجام مرده است، اما این را اعلام نمی‌کنیم.» بایدن در این سخنانش در شهر اوشن‌ساید در جنوب ایالت کالیفرنیا، گفته بود که این کار «دلایل بسیاری دارد» و «داستانش طولانی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کربی در نشست خبری خود، همچنین تایید کرد که احتمال ارسال موشک بالستیک ازسوی حکومت ایران به روسیه نیز مطرح است. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه جلسه‌ای با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ و با محوریت احیای برجام برگزار کرد. طرف‌های مختلف، ازجمله نماینده آلمان، از جمهوری اسلامی به‌دلیل ندادن دسترسی کافی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کردند؛ اما سعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، گفت که تهران آماده ازسر گرفتن مذاکرات وین است.

رابرت وود، سفیر علی‌البدل آمریکا در امور سیاسی ویژه سازمان ملل متحد، در این جلسه به اینکه حکومت ایران در ماه سپتامبر آخرین پیشنهاد توافق بر سر احیای برجام را رد کرده بود، اشاره کرد و گفت: «آن مورد اولین‌باری نبود که رهبران ایران به توافق روی میز که مورد تایید همگان بود، پشت کردند؛ اما این آخرین بار بود که امید جمعی ما برای بازگشت سریع و دوجانبه به اعمال کامل برجام را از میان برد.» 

راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، روز سه‌شنبه حرف‌های یک روز پیش رابرت وود را در صفحه توییتر خود بازنشر کرد، اقدامی که از نومیدی آمریکا به مذاکرات برجام خبر می‌دهد.