بايدن: برجام مرده است، اما فعلا اعلام نمی‌کنیم

انتشار یک ویدیو نشان می‌دهد دولت بایدن معتقد است هیچ مسیر رو به جلویی برای معامله با ایران وجود ندارد

Official White House Photo by Adam Schultz

ويديویی که روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر)، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که جو بايدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، می‌گويد برجام «مرده» است.

دامون مقصودی، مهندس نرم‌افزار ساکن ایالات متحده که این ویدیو را در توییتر به اشتراک گذاشت، گفت این ویدیو در حاشیه رویداد انتخاباتی ۴ نوامبر، در کالیفرنیا ضبط شده است. یک زن ایرانی-آمریکایی در این ویدیواز بایدن می‌پرسد: «آقای بایدن، می‌توانید اعلام کنید که برجام مرده؟» جو بایدن در پاسخ گفت: «نه» و افزود که نمی‌تواند «به دلایل زیادی» دقیقا بگوید چرا و آن‌ را اعلام کند. رئيس‌جمهوری آمریکا افزود: «مرده است اما اعلام نمی‌کنیم. داستان طولانی است.» این زن ایرانی به جو بایدن گفت: «ما فقط می‌خواهیم که با آخوندها توافق نکنید. آن‌ها نماینده کشور ما نیستند، حکومت ما نیستند.» جو بایدن در پاسخ گفت: «بله، می‌دانم آن‌ها نماینده شما نیستند، اما سلاح هسته‌ای خواهند داشت که نماینده‌اش می‌شوند.» این ویدیو قوی‌ترین تایید تاکنون بوده است که نشان می‌دهد دولت بایدن معتقد است هیچ مسیر رو به جلویی برای معامله با ایران وجود ندارد. این امر سوالات کلیدی در مورد آینده برنامه هسته‌ای ایران باقی می‌گذارد.

در اواخر ماه اکتبر، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که با توجه به سرکوب معترضان، حمایت ایران از جنگ روسیه در اوکراین و مواضع ایران در مورد برنامه هسته‌ای، آمریکا برای احیای برجام فعلا «وقت تلف» نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به آکسیوس گفت: «برجام در حال حاضر، تمرکز ما و در دستور کار نیست.» این سخنگو با اشاره به سرکوب معترضان و حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین گفت: «ما فعلا معامله‌ای را نمی‌بینیم که ممکن شود. تمرکز ما بر راه‌های عملی برای مقابله با آن‌ها در این زمینه‌ها است.»

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دوران ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد. پس از شروع ریاست‌ جمهوری بایدن، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام برای احیای این توافق از سر گرفته شد. این مذاکرات که به‌طور غیرمستقیم بین هیئت‌های ایران و آمریکا جریان داشت به نتیجه‌ای نرسید.

با شروع اعتراض‌های مردمی و ضدحکومتی در ایران در پایان شهریور ماه امسال، بسیاری از معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی خواستار اعلام پایان مذاکرات هسته‌ای و حمایت دولت‌های غربی از مردم معترض ایران شدند. ادامه و گسترش اعتراض‌ها در داخل و خارج ایران، باعث تغییراتی در سیاست آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا به همراه کانادا در قبال جمهوری اسلامی و حمایت آن‌ها از معترضان شد. بسیاری از معترضان این حمایت‌ها را کافی نمی‌دانند و می‌خواهند که سفرای این کشورها از تهران فراخوانده و سفرای جمهوری اسلامی از این کشورها اخراج شوند.