خیزش مردم ایران در رسانه‌های جهان؛ خشم فزاینده از روحانیون

«اعدام معترضان تلاش مذبوحانه حکومتی است که حاضر است برای بقای خود هر کاری بکند»

هم‌زمان با نودوپنجمین روز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، رسانه‌های بین‌المللی همچنان ابعاد مختلف این جنبش انقلابی را بررسی و تحلیل می‌کنند. در ادامه، گزارش‌ برخی رسانه‌های معتبر جهان را درباره آنچه در ایران می‌گذرد، مرور می‌کنیم.

فایننشال تایمز: خشم ایرانی‌ها از روحانیون

فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «خشم جوانان ایرانی از روحانیون» به ادامه حرکت عمامه‌پرانی در شهرهای مختلف ایران پرداخت.

این رسانه نوشت: «به مدت بیش از چهار دهه، روحانیون شیعه حاکم بر ایران در قبال آزادی‌های اجتماعی، وضع قوانین پوشش اجباری برای زنان و همچنین محدود کردن رقص و نوشیدن مشروبات الکلی رویکردی سازش‌ناپذیر اتخاذ کردند؛ اما حالا افکارعمومی در پی اعتراض‌های سراسری پس از مرگ مهسا امینی، به مخالفت با نهاد محافظه‌کار روحانیون برخاسته است. ویدیوهای منتشرشده از معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی در رسانه‌های اجتماعی که در آن‌ها، عمامه از سر روحانیون در شهرهای مختلف ایران می‌اندازند، برخی از روحانیون را از عمامه گذاشتن در ملاعام باز داشته است.»

فایننشال تایمز در ادامه، به نقل از یک فعال سیاسی نوشت: «عمامه‌پرانی ضمن اینکه ترس و تعجب در میان روحانیون ایجاد کرده، اهمیتی نمادین هم دارد و نشان می‌دهد که اکنون شرایط اجتماعی مخالف اقشار مذهبی است و به آن‌ها فشار می‌آورد. این خشم را می‌توان در یکی از پررنگ‌ترین شعارهای معترضان نیز شنید که فریاد می‌زنند: توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ان‌بی‌سی نیوز: توسل اعدام برای ترساندن معترضان

ان‌بی‌سی نیوز در گزارش خود، به صدور و اجرای احکام اعدام در جمهوری اسلامی برای ترساندن معترضان پرداخت و نوشت: «حکومت ایران که در ماه‌های گذشته مشغول سرکوب اعتراض‌ها بود، اکنون اعدام معترضان در ملاعام را آغاز کرده است. فعالان سیاسی این رویکرد را نوعی تلاش مذبوحانه برای سرکوب مخالفانی می‌دانند که برای رژیم آخوندی چالشی بی‌سابقه ایجاد کرده‌اند.»

این رسانه افزود: «جمهوری اسلامی اکنون می‌خواهد برای بقای خود هر کاری بکند. اعدام‌ معترضان بازداشت‌شده اعتراض دولت‌های غربی و فعالان حقوق بشر را برانگیخت اما برای کسانی که در تظاهرات شرکت داشتند یا وقایع ایران را از دور اما با دقت تماشا می‌کردند، تعجب چندانی نداشت. مجازات اعدام در ایران نادر نیست؛ همان‌طور که عفو بین‌الملل می‌گوید سال گذشته ۳۱۴ نفر در جمهوری اسلامی از این طریق کشته شدند؛ این رقم پس از چین، بیشترین تعداد در جهان است.»

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه، به بی‌تاثیر بودن مجازات اعدام در ارعاب معترضان اشاره کرد و به نقل از یکی از معترضان ایرانی با نام مستعار سعید، نوشت: «وقتی خبر اولین اعدام را شنیدم، از شدت اندوه هیچ کاری نمی‌توانستم بکنم. رفته‌رفته این حس به خشم و عصبانیت تبدیل شد. اگر تا قبل از این از زندانی شدن می‌ترسیدم، حالا دیگر از آن هم هراسی ندارم؛ زیرا واقعیت این است که فکر می‌کنم دیگر مشخص شده است که یا باید طرف عدالت و مردم باشم یا به نفع حکومت ظالم سکوت کنم. این حسی است که در بسیاری از مردم ایران به وجود آمده است.»

فاکس‌نیوز: خشم مهارناپذیر ایرانی‌ها و سکوت بایدن

فاکس‌نیوز در تازه‌ترین گزارش خود درباره مبارزه جمهوری اسلامی با خیزش سراسری مردم ایران، نوشت: «ایران بهتر است مراقب باشد؛ زیرا احتمال صدور حکم اعدام برای فوتبالیستی به نام امیر نصرآزادانی، جهان را به واکنش واداشته است. واقعیت این است که در چند ماه گذشته، هواداران و ستاره‌های فوتبال در ایران اعتراض‌ها علیه رژیم را زنده نگه داشته‌اند و آخوندهای حکومت خامنه‌ای ممکن است با صدور حکم اعدام یک فوتبالیست خشمی را برانگیزند که نتوانند آن را کنترل کنند.»

این رسانه آمریکایی در ادامه، ضمن اشاره به لزوم حمایت دولت بایدن از معترضان ایرانی خاطرنشان کرد: «اکنون زمان آن است که از هر نظر حداکثر فشار بر ایران را حفظ کنیم. با این حال دولت بایدن تاکنون اقدامی اساسی برای حمایت از معترضان ایران انجام نداده است. به نظر می‌رسد که سیاست‌های بایدن همچنان مشابه دوران مماشات باراک اوباما است. همان‌طور که همه می‌دانند، دولت بایدن همچنان خواهان بازگشت توافق هسته‌ای است؛ حتی اگر ایران تعهدها و پادمان‌های انرژی اتمی سازمان ملل را نقض کند. با وجود خشم گسترده از ایران، بایدن به‌آرامی قدم برمی‌دارد و حتی نمی‌تواند یک سخنرانی شیوا در حمایت از جوانان ایرانی انجام دهد. آنچه واقعا از دست رفته، رهبری واقعی آمریکا است.»

دویچه وله: استفاده ابزاری و نمایشی از «جنگ با خدا»

وب‌سایت آلمانی دویچه‌وله با اشاره به صدور احکام محاربه برای تعداد زیادی از بازداشتی‌های خیزش سراسری ایران، به این موضوع اشاره کرد که اعدام معترضان با انتساب این جرم به آنان، قوه قضاییه جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است.

دویچه وله با اشاره به اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد و نیز افراد دیگری که درباره اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام آن‌ها نگرانی وجود دارد، نوشت: «حکومت ایران می‌خواهد هرطور شده به اعتراض‌ها پایان بدهد. به گفته سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون حدود ۱۸ هزار معترض بازداشت شده‌اند و دست‌کم ۱۱ نفر از آن‌ها به جنگ با خدا محکوم شده‌اند. اتهام جنگ با خدا یکی از جدی‌ترین اتهام‌ها در ایران محسوب می‌شود اما این جرم به‌ شکل واضح تعریف نشده و برای تفسیر آن، فضایی گسترده وجود دارد. قوه قضاییه اکنون این واژه (محاربه) را در معنای وسیع آن برای ارعاب معترضان به کار می‌برد. این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری به این روند به‌شدت انتقاد دارند و آن را یک محاکمه نمایشی توصیف می‌کنند.»