در ایران راه‌ها به چین و هند ختم می‌شود؛ از واردات آنتی‌بیوتیک تا خودرو

در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۶ نفر جان خود را در تصادف‌ها از دست دادند که این آمار با ۱۴ درصد افزایش در هفت ماهه اول ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۷۳۴ نفر رسید

فرمانده پلیس راهور از دولت سیزدهم به دلیل بی‌اعتنایی در کنترل بحران تصادف‌های جاده‌ای انتقاد کرد- AFP

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با انتقاد از بی‌اعتنایی دولت سیزدهم به مسئله لزوم کاهش تصادف‌ها، به واردات خودرو‌های چینی و هندی واکنش نشان داد.

هادیانفر روز سه‌شنبه ۲۹ آذر در یک نشست خبری گفت که «پلیس مسئول پیشگیری از تصادف‌ها نیست و دولت هم آن توجهی را که باید در حوزه تصادفات داشته باشد، ندارد». او با بی‌سابقه خواندن افزایش ۱۴ درصدی قربانیان تصادفات در ایران طی ۱۲ ماه گذشته، اصلی‌ترین عامل این افزایش را کمبود‌ زیرساخت‌ها و بی‌اعتنایی‌ دولتی‌ها اعلام کرد.

به گفته این مقام پلیس جمهوری اسلامی، در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۰ هزار و ۲۵۶ نفر جان خود را در تصادف‌ها از دست دادند که این آمار با ۱۴ درصد افزایش در هفت ماهه اول ۱۴۰۱ به ۱۱ هزار و ۷۳۴ نفر رسید. هادیانفر همچنین اعلام کرد در این بازه زمانی، شمار مجروحان هم با ۲۱ درصد افزایش، به ۲۲۸ هزار نفر رسیده است.

رئیس پلیس راهور با اعلام این آمار از مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی خواست که «به مقوله تصادف‌های رانندگی» توجه کنند و به این حوزه نیز بودجه‌ای اختصاص بدهند.

این مقام پلیس همچنین به موضوع واردات خودرو اشاره کرد و افزود اگر قرار بود از هند خودرو وارد شود، «بهتر بود که با این شرایط پراید را تولید می‌کردیم».

او واردات خودرو از چین را هم به باد انتقاد گرفت و افزود: «افرادی که خودروهای چینی می‌خرند و آن‌هایی که خودرو چینی وارد می‌کنند، در آینده دچار مشکل می‌شوند.» هادیانفر توضیح داد: «این شرکت‌ها نمی‌توانند قطعات این خودروها تولید کنند و افرادی که این خودروها را می‌خرند، ماه‌ها دنبال یک چراغ جلو می‌گردند.»

پلیس در ایران یکی از مهم‌ترین مدافعان واردات خودرو است. هادیانفر در دفاع از این سیاست گفته بود: «اگر واردات آزاد شود یک رقابتی بین خودرو داخلی با خارجی ایجاد می‌شود و خودروسازان داخلی به دنبال ارتقا کیفیت خودروها می‌روند.» او در یک سال گذشته با انتقاد از کیفیت خودرو‌های ساخت داخل، بارها بر لزوم واردات خودرو تاکید کرده است.

دولت سیزدهم پس از سال‌ها ممنوعیت واردات خودرو، با مصوبه مجلس مجوز واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ را دریافت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز سه‌شنبه ۲۹ آذر از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو در شش ماه آینده خبر داد. قالیباف به ایسنا گفت: «تحویل خودرو‌ها در دو بازه سه و شش ماهه خواهد بود و از این‌رو ممکن است متقاضیان زمانی که از بورس کالا خرید می‌کنند، سه تا شش ماه پس از زمان خرید، خودرو آن‌ها تحویل داده شود.»

هفته گذشته هم رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از واردات نخستین محموله خودرو‌های وارداتی در هفته جاری (هفته پایانی آذرماه) خبر داده بود. هرچند آخرین پیگیری‌های خبرگزاری ایسنا از گمرک نشان می‌دهد تاکنون هیچ خودرویی به ایران وارد نشده است. 

بازار ایران اینک پس از سال‌ها، همچنان در انتظار ورود خودرو‌هایی از چین و هند است که به نظر می‌رسد پلیس  به کیفیت و کارکرد و استاندار آن‌ها چندان خوش‌بین نیست و با واردات از این کشور‌ها مخالف است.

واردات آنتی‌بیوتیک از هند هم در هفته‌های اخیر خبرساز شد و در نهایت دستور جمع‌آوری آن‌ها از داروخانه‌ها صادر شد تا سلامت مردم ایران بیش از این به خطر نیفتد.

فرانسه که یکی از کشور‌های مدنظر برای واردات خودرو بود، به دلیل محکوم کردن سرکوب‌های خونبار در ایران، از فهرست وزارت صمت کنار گذاشته شد تا باز هم چین و هند مرجع واردات کالا به ایران شوند.

بیشتر از اقتصاد