هاروی واینستین، غول سینما، به اتهام تجاوز مجرم شناخته شد

پرونده حقوقی واینستین در کالیفرنیا به دنبال محکومیت سال ۲۰۲۰ او در نیویورک است

واینستین ۷۰ ساله به دو مورد تجاوز به زور و پنج مورد تعرض جنسی متهم است - AFP

هیئت منصفه دادگاهی در لس‌آنجلس پس از ۹ روز بررسی، هاروی واینستین را به تجاوز محکوم کرد.

دومین دادگاه جنایی این تهیه‌کننده سابق سینما روز دوشنبه با اعلام رای هیئت منصفه‌ای متشکل از ۹ مرد و ۳ زن به پایان رسید.

واینستین ۷۰ ساله به دو مورد تجاوز به زور و پنج مورد تعرض جنسی به چهار زن بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ در لس‌آنجلس، متهم است. او خود را بی‌گناه خواند.

دادگاه او را به اتهام تجاوز، آمیزش اجباری از طریق دهان و سوءرفتار جنسی با زنی به نام جین دو۱ مجرم شناخت.

هیئت منصفه به اتهام‌های متعددی از جمله اتهام مربوط به جنیفر سی‌بل نیوسام، همسر گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا پرداخت. هیئت منصفه اعلام کرد که نمی‌تواند درمورد ادعاهای او و ادعاهای زنی دیگر حکمی صادر کند. دادرسی در مورد این دو اتهام بی‌نتیجه اعلام شد.

نیوسام، مستندساز، به دادگاه گفت که واینستین در سال ۲۰۰۵ در اتاق هتل به او تجاوز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌بل نیوسام طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هاروی واینستین دیگر نمی‌تواند به زن دیگری تجاوز کند.»

«او باقی عمرش را پشت میله‌های زندان، همانجا که باید باشد، سپری می‌کند. هاروی واینستین یک متجاوز سریالی است که کارش تجاوز بود. وکلای واینستین در جریان محاکمه برای ارعاب، تحقیر و تمسخر ما بازماندگان، از تاکتیک‌های تبعیض جنسی، زن‌ستیزی و قلدری استفاده کردند.»

«این محاکمه هشدار مهمی بود که ما یعنی جامعه، باید کاری انجام بدهیم. روی صحبتم با تمام بازماندگان است– شما را می‌بینم، می‌شنوم و در کنارتان می‌ایستم.»

فرماندار نیوسام در بیانیه خود اعلام کرد: «به همسرم و تمام زنان شجاعی که برای بیان حقیقت پیشقدم شدند و به بازماندگان بی‌شماری که قادر به این کار نبودند روحیه بخشیدند، افتخار می‌کنم.»

نیوسام افزود: «قدرت، شجاعت و عزم آن‌ها الگو و الهام‌بخشی قوی برای همه ما است. ما باید به مبارزه ادامه دهیم تا تضمین کنیم صدای این بازماندگان شنیده و از آن‌ها حمایت می‌شود.»

واینستین از اتهام لمس اندام جنسی زنی دیگر نیز تبرئه شد.

پرونده لس‌آنجلس به دنبال اولین محاکمه جنایی واینستین است که در سال ۲۰۲۰ در نیویورک برگزار شد. او در فوریه همان سال، به جرم تجاوز درجه ۳ و یک فقره آزار جنسی، به ۲۳ سال زندان محکوم شد.

پرونده واینستین که از سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ زن او را به سوءرفتار جنسی متهم کردند، برای بررسی‌های جدید به کالیفرنیا تحویل داده شد.

او سال آینده در لس‌آنجلس محکوم خواهد شد و پیش از انتقال به کالیفرنیا، باید حکم دادگاه نیویورک را دریافت کند.

دادگاه لس‌آنجلس واینستین ۲۴ اکتبر آغاز شد و طی آن، چندین زن ادعا کردند زمانی که او تهیه‌کننده‌ای قدرتمند در هالیوود بود، به آن‌ها تعرض کرده است. دادستان‌ها استدلال کردند که واینستین با استفاده از موقعیت خود برای فریب و ارعاب زنان، به آن‌ها تعرض کرد. در دفاعیه‌ ادعا شد که اقدام‌های واینستین بخشی از الگوی رفتار «تبادلی» در صنعت سینما بود.

در ماه اوت، دادگاه عالی نیویورک اجازه داد استیناف واینستین در این ایالت پیش برود. انتظار می‌رود این دادگاه در زمان دیگری ادامه یابد.

گزارش تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان