پایان جام‌جهانی فوتبال؛ آغاز تهدید‌های نظام علیه اروپا و خاورمیانه

کاهش روابط دیپلماتیک با بریتانیا، فرانسه و آلمان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد

شعار‌نویسی روی دیوار سفارت بریتانیا در تهران واکنشی به اعتراض‌ها مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بریتانیا است- ایسنا

تنش‌ها بیرون ساختمان‌ سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی و بریتانیا در لندن و تهران به دیوارنویسی و نصب بنر‌های حکومتی در تهران کشیده شد و بار دیگر زمزمه کاهش سطح روابط سیاسی دو کشور به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل کوثری، نماینده مجلس، خبر داده است که موضوع «اجرای قانون کاهش روابط با انگلستان به سطح کاردار» در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت. کوثری تجدیدنظر در روابط جمهوری اسلامی با فرانسه و آلمان را نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌ روی نمایندگان مجلس اعلام کرد.

او ادعا کرد:‌ «آلمان، فرانسه و انگلستان خیرخواه ملت ایران نیستند و همواره اقدام‌های ضدایرانی آن‌ها را شاهد بوده‌ایم. باید بدانند که با ایران مقتدر مواجه‌اند.» این فرمانده سپاه پاسداران اضافه کرد که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه «رابطه به هر قیمتی» را نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد و نخواهد پذیرفت.

تنش میان جمهوری اسلامی با اروپا و غرب از سه ماه پیش و در پی آغاز سرکوب‌های گسترده در ایران آغاز شد و همچنان ادامه دارد. دو طرف تحریم‌های متقابلی علیه یکدیگر وضع و هشدار‌ها و تهدید‌هایی هم متوجه یکدیگر کرده‌اند. در این میان، مقام‌های جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به درخواست‌ها، هشدار‌ها و تحریم‌ها، همچنان به سرکوب مردم معترض و صدور احکام سنگین و افزایش همه‌جانبه فشار‌ها بر معترضان و حامیان آن‌ها در داخل و خارج ایران ادامه می‌دهند. وزارت اطلاعات هم هشدار داده است کسانی را که در خارج ایران علیه منافع جمهوری اسلامی و در حمایت از اعتراض‌ها فعال‌اند، شناسایی و با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

از یکشنبه شب و با پایان مسابقات جام‌جهانی فوتبال در قطر، تهدید‌ها علیه عربستان سعودی هم بالا گرفت و برخی کاربران حامی جمهوری اسلامی تلویحا از احتمال آغاز برخی حملات علیه عربستان سعودی خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش روابط با بریتانیا، فرانسه و آلمان از دیگر اقدام‌های پیشدستانه جمهوری اسلامی است که پس از پایان این مسابقات، جنگ روانی رسانه‌های نظام درباره آن آغاز شده است.

این اقدام از چند روز پیش با شعارنویسی روی دیوارهای ساختمان سفارت بریتانیا در تهران آغاز شد و همراهی گروهی از مردم با سفیر بریتانیا در پاک کردن این شعار‌ها در رسانه‌های اجتماعی، بازتاب خبری قابل‌توجهی یافت. گروه‌های ناشناس حامی جمهوری اسلامی هم در واکنش به این اقدام مردم ایران، دو روز بعد روی دیوار‌ها شعار‌نویسی کردند و شهرداری تهران هم مقابل سفارت بریتانیا در تهران بنر‌هایی ضد انگلستان نصب کرد. این رویکرد با اظهارات اسماعیل کوثری تکمیل و سطح تنش‌ها میان دو کشور به مجلس و نهاد‌های حکومتی در تهران کشیده شد.

این دور از شاخ‌وشانه کشیدن‌ها علیه بریتانیا از آنجا ناشی می‌شود که جمهوری اسلامی از برپایی تجمع‌های اعتراضی سه ماه اخیر مقابل سفارتخانه‌های خود در کشور‌‌های مختلف خشمگین و خواستار سرکوب این اعتراض‌ها است. خبرگزاری ایسنا این تجمع‌ها را «خشونت» تعبیر کرده که با شعارنویسی روی دیوار و حمله به مبادی ورودی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی همراه بوده است و «کشورهای اروپایی در مقابل این اقدا‌م‌های غیرقانونی، با باز گذاشتن دست معترضان زمینه‌ساز صدمات و خسارات مالی، جانی و روحی برای کارکنان سفارتخانه‌ها و نیز مراجعان به این مکان‌ها شدند».

این خبرگزاری نوشت که سفارت جمهوری اسلامی در لندن از جمله مکان‌های دیپلماتیک است که در سه ماه گذشته، «آماج شدید حملات، توهین‌ها، شعارنویسی روی دیوار و انتشار تصاویر ضدایرانی از طریق ویدیو پروژکتور روی دیوار سفارت و پایین کشیدن پرچم» بوده است.

ایسنا با این مقدمه، نوشتن شعار‌هایی از قبیل «جاسوس انگلیس اخراج باید گردد»، «لانه تجزیه‌طلبان»، «بی‌بی‌سی انگلیس، رسانه داعش» و «هر کی می‌یاد مهمونی، باید بره تو گونی» روی دیوار‌های سفارت بریتانیا در تهران را واکنش به اتفاق‌هایی خواندند که برای سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی رخ داده است.

این خبرگزاری همچنین اقدام شخصی سفیر بریتانیا در تهران در پاک کردن شعار‌نویسی‌ها را «تحریک‌‌آمیز» خواند و نوشت:‌ «مقام‌های ارشد بریتانیا اجازه ندهند روابط [تهران- لندن] دستخوش اقدام‌های احساساتی، فردی یا شو تبلیغاتی یک فرد یا یک دیپلمات قرار گیرد.»