رهبر حزب چپ آلمان: خاوران نباید هرگز تکرار شود

ژانین ویسلر، ضمن یادآوری نقش ابراهیم رئیسی در کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، خطاب به مردم ایران گفت:«جهان خیره انقلاب شما است»

ژانین ویسلر، یکی از دو رهبر حزب چپ آلمان، روز پنجشنبه، ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر)، در نطقی در مجلس آلمان، از جنبش انقلابی در ایران دفاع کرد و خطاب به معترضان گفت: «جهان خیره انقلاب شما است.» خانم ویسلر به شدت به موج جدید اعدام‌های سیاسی در ایران اعتراض کرد و هشدار داد که فاجعه آرامگاه خاوران نباید تکرار شود.

اشاره ویسلر به گورستانی در نزدیکی تهران است که بسیاری از زندانیان سیاسی اعدام‌شده در دهه ۱۳۶۰، به‌خصوص جان‌باختگان کشتار دسته‌جمعی تابستان ۱۳۶۷، در آن دفن شده‌اند. آرامستان خاوران، که در بخش‌هایی از آن اجساد زندانیان سیاسی دهه ۱۳۶۰ را به‌صورت جمعی دفن کرده‌اند، در عین‌حال محل دفن شهروندهای بهایی ایران نیز هست.

ویسلر در سخنرانی خود به کشته شدن مهسا امینی و سابقه جنبش اعتراضی در ایران اشاره کرد و گفت: «اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده علیه سرکوب حکومت اسلامی، بیش از سه ماه است که ادامه دارند.» او جنبش ایران را «انقلابی که زنان پیشتاز آنند» خواند و گفت، ندای این زنان برای آزادی و زندگی با کرامت، سراسر جامعه ایران را متحد کرده است. 

رهبر حزب چپ آلمان به‌طور مشخص با اشاره به حرکاتی مثل اعتصاب عمومی سه‌روزه و اعتصاب رانندگان کامیون و کارگران صنعت نفت، تاکید کرد: «ایران رخدادی تاریخی را از سر می‌گذراند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سیاستمدار ۴۱ ساله تاکید کرد که آلمان باید با معترضان ایرانی همبستگی داشته باشد و از مبارزه آن‌ها برای دموکراسی حمایت کند. او گفت: «ما به شجاعت و اراده معترضان ایران درود می‌فرستیم.» او همچنین خواهان تسهیل ویزا برای پناهندگان سیاسی، ممنوعیت هرگونه دیپورت به ایران، و مقابله قاطع دولت آلمان با فعالیت‌های جمهوری اسلامی در خاک خود شد تا فاجعه‌ای مثل ترور رستوران میکونوس برلین در سال ۱۹۹۲ نتواند دوباره رخ دهد.

ویسلر از جان باختن دست‌کم ۵۰۰ نفر و بازداشت ۱۸ هزار نفر از معترضان نیز سخن گفت. او همچنین به گزارش‌ها در مورد تجاوز جنسی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت نظام جمهوری اسلامی ایران حالا می‌کوشد با دادگاه‌های نمایشی و احکام اعدام مردم را بترساند؛ چنانکه با اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد ۲۳ ساله، چنین کرده است. او در مورد خطر اعدام برای دیگران نیز هشدار داد و فاجعه کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در مرداد و شهریور ۱۳۶۷ و نقش مهم ابراهیم رئیسی، از اعضای هیئت مرگ در سال ۶۷ و رئیس دولت فعلی جمهوری اسلامی، را یادآوری کرد.

ویسلر با اشاره به اقدام بسیاری از نمایندگان مجلس آلمان برای پذیرش کفالت سیاسی زندانیان، یادآوری کرد که نمایندگان حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» از نظام جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند. ویسلر در پایان گفت: «صدراعظم آلمان نباید ساکت بماند. دولت فدرال باید از تمام ابزارهای دیپلماتیک به‌منظور افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از اعدام‌های بیشتر استفاده کند.» 

ویسلر در پایان گفت: «هرگز نباید یک خاوران دیگر تکرار شود. زن، زندگی، آزادی.»‌