امیرعبداللهیان از طالبان خواست به حق‌آبه ایران از رود هیرمند احترام بگذارند

وزیر خارجه طالبان از ادامه رایزنی‌های دوجانبه برای پیگیری حق‌آبه ایران استقبال کرد

امیرعبداللهیان گفت طالبان باید حق‌آبه ایران را بدهند- عکس از دنیای اقتصاد

روزشنبه ۴ تیر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، ضمن همدردی با قربانیان زلزله مرگبار اخیر در افغانستان، یک بار دیگر بر ضرورت رعایت حق‌آبه ایران از رود هیرمند تاکید کرد. امیرعبداللهیان گفت طالبان باید حق‌آبه ایران را بدهند و به توافقنامه امضا‌شده در این مورد احترام بگذارند.

وزارت خارجه ایران به نقل از امیرعبداللهیان، در مورد حق‌آبه ایران نوشت: «درخواست جدی داریم که هئیت حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات دوجانبه خود، مطابق قراردادهای لازم الاجرای فی مابین، در حوزه حق‌آبه ایران و آب‌های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد و با حل این مسئله آن را به عاملی برای تقویت همکاری و دوستی بین دو کشور و ملت مبدل کند.»

وزیر خارجه ایران همچنین به امیرخان متقی گفت با همکاری دو کشور، روند مقابله با جرایم سازمان‌یافته و قاچاق مواد مخدر و انسان و مبارزه با تروریسم تسهیل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، ضمن سپاسگزاری از همدردی و کمک‌های دولت ایران به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه اخیر در جنوب افغانستان، از ادامه رایزنی‌های دو‌جانبه برای پیگیری مسئله حق‌آبه ایران استقبال کرد. وزارت خارجه ایران مشخص نکرد که مولوی متقی برای رفع مشکل حق‌آبه ایران چه راهکارهایی پیشنهاد کرده است. 

حق‌آبه ایران از رود هیرمند از موضوع‌های مهم در روابط دو کشور به شمار می‌رود. مقام‌های جمهوری اسلامی در بیست سال گذشته بارها با دولتمردان پیشین افغانستان در این زمینه بحث و گفت‌وگو کردند، اما این مشکل هنوز حل نشده است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، در مراسم افتتاح سد کمال‌خان در اوایل سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که پس از این، آب افغانستان را به قیمت نفت می‌فروشد.

اکنون که افغانستان تحت حاکمیت طالبان قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران به نظر می‌رسد از حکومت‌های همسو با امارت طالبان است، دو طرف در زمینه رعایت حق‌آبه رود هیرمند، توافقنامه‌ای نیز امضا کرده‌اند، اما باز هم این مشکل حل‌نشده باقی مانده است. حق‌آبه ایران از رود هیرمند از موضوع‌هایی است که مقام‌های ایرانی در هر دیدار و تماس با سران طالبان، آن را مطرح می‌کنند. طرف ایرانی هر بار تقاضای حل بنیادین این مسئله را مطرح می‌کند، اما طالبان هنوز اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.