زنان خانواده سلطنتی چگونه از لباس برای ارسال پیام استفاده می‌کنند؟

مگان در مورد اهمیت انتخاب‌های مد خود در مستند نتفلیکس صحبت کرد و اظهار داشت که زمینه رنگ قبلی کمد لباس او تلاشی برای هماهنگی با اطراف بود

خانواده سلطنتی با وجود تلاش برای مدرن‌ شدن، تقریبا از هر نظر زندگی سنتی را بیشتر رنگ و لعاب می‌دهند- Paul ELLIS / AFP

«ساکت بودی یا مجبور به سکوت بودی؟» ویدیوی کوتاه اپرا وینفری که از مگان مارکل این عبارات معروف را در طول مصاحبه پر سروصدایشان در سال ۲۰۲۱ می‌پرسد، ممکن است وارد چارچوب قواعد میم شده باشد، اما معنای آن امروزه همچنان طنین‌انداز است. اگرچه ممکن است گزارش‌های مربوط به خانواده سلطنتی که آن‌ها را «در آشفتگی» نشان می‌دهد، اغراق‌آمیز باشد، اما تاثیری که انتشار سریال شش قسمتی نتفلیکس در‌مورد هری و مگان گذاشت و هدف آن بیان ماجرا از قول این زوج پس از تصمیم آن‌ها برای کناره‌گیری از سمت سلطنتی‌شان در سال ۲۰۲۰ بود، جای هیچ بحثی باقی نگذاشته است.

افشاگری‌ها شامل یادآوری رفتار «وحشت‌انگیز» شاهزاده ویلیام، برادر شاهزاده هری که طی یک جلسه پرتنش در سال ۲۰۲۰ سر او «داد‌و‌فریاد می‌زند»، کشف این‌که دفتر ملکه احتمالا برنامه‌ انتقال هری و مگان به آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۹ را فاش کرده باشد، مگان از رسمیتی که خانواده سلطنتی -‌حتی پشت درهای بسته طبق آن رفتار می‌کنند- ابراز «تعجب» می‌کند، است. در میان فرهنگ سکوت و دستور زبانزد «شکایت نکن، توضیح نده» که ظاهرا در خدمت خانواده سلطنتی به کار می‌رود، فرصت افراد برای بیان دیدگاه‌هایشان به‌شدت محدود می‌شود و در عوض بعضی از اعضای خانواده سلطنتی را به استفاده از پیام از طریق لباس برای برقراری ارتباط سوق می‌دهد.

از شاهزادگان گرفته تا فقرا، لباس‌ها از دیرباز وسیله‌ای برای ابراز وجود بوده‌اند. نادیده‌انگاری مد به‌عنوان موضوعی بی‌ارزش یا سطحی از درک ارزش معنای سیاسی و قدرتی که چیزی به‌سادگی یک لباس می‌تواند منتقل کند عاجز است. در غیاب بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن احساسات -‌‌که گروه مطبوعاتی پرتلاش شرکت آن را به کار نگرفته یا  تقلیل نداده باشد- خانواده سلطنتی می‌توانند پیام‌های ظریفی را از طریق لباس خود منتقل کنند.

پس از انتشار قسمت اخیر و آخرین بخش سریال هری و مگان در روز پنجشنبه (۱۶ دسامبر) که بیشتر آن بر اتهام‌هایی علیه خانواده سلطنتی متمرکز بود، خانواده سلطنتی مذکور چهره شجاعی به خود گرفتند و همان شب برای اجرای سرود جشن به وست‌مینستر ابی (Westminster Abbey) رفتند. کیت میدلتون و شاهدخت شارلوت کت‌های زرشکی شبیه هم پوشیده بودند، در حالی که زارا تیندال و خواهر کوچک‌تر کیت، پیپا، نیز رنگ زرشکی به تن داشتند که از آن به‌عنوان یک نمایش قدرت متحد تعبیر شد. اعتقاد بر این است که رنگ قرمز تیره نمادی از قدرت و ثروت است، ویژگی‌هایی که خانواده سلطنتی در این زمان که شدیدا زیر ذره‌بین قرار دارند، مایل‌اند آن را به نمایش بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میراندا هولدر، کارشناس سلطنتی مد و متخصص مد چهره‌های مشهور می‌گوید: «خانواده ولز سال‌ها است که با لباس‌های همرنگ و هماهنگ ظاهر شده‌اند. این نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و اتحاد در طول چند سال نسبتا پرتلاطم است و دقیقا به همین دلایل بود که کیت، شارلوت و زارا همگی شب گذشته در کنسرت سرود کریسمس رنگ زرشکی پوشیدند.»

هولدر تاکید می‌کند که لباس‌های همسان آن‌ها «اشتباهی از روی  قضاوت» نیست، بلکه «راهی برای برقراری ارتباط با جهان است که به آن‌ها بگوید با وجود هرج‌و‌مرج حول فاجعه هری و مگان، آن‌ها نباید از هم جدا شوند و باید بر سر موضع خود بایستند».

نمادگرایی چیزی به ظاهر غیررسمی مانند رنگ لباس یا کت نباید دست‌کم گرفته شود. مگان در مورد اهمیت انتخاب‌های مد خود در مستند نتفلیکس صحبت کرد و اظهار داشت که زمینه رنگ قبلی کمد لباس او تلاشی برای هماهنگی با اطراف بود. «به این ترتیب من به خودم گفتم، خب، چه رنگی ممکن است که آن‌ها هرگز نپوشند؟ قهوه‌ای کمرنگ؟ رنگ بژ؟ سفید؟ بنابراین خیلی از رنگ‌های خنثی را می‌پوشیدم، اما برای این بود که بتوانم فقط با آن‌ها هماهنگ شوم. مثلا من سعی نمی‌کنم اینجا خیلی به چشم بیایم. بنابراین هیچ‌وقت نبوده است که من با این خانواده باشم و سعی نکنم که هر کاری از دستم برمی‌آید برای هماهنگی با آن انجام ندهم.»

در قسمت بعدی، دوشس ساسکس لذتی را که از پوشیدن لباس رنگی در زمان تعهدات اخیرش به‌عنوان یک عضو خانواده سلطنتی فعال حس کرده بود، توصیف کرد و گفت که می‌خواسته «شبیه رنگین‌کمان به نظر برسد.» مگان گفت: «تا آخرین هفته در بریتانیا، من به‌ندرت رنگی می‌پوشیدم. هرگز نمی‌خواستم جلب توجه کنم یا کسی را ناراحت کنم. بنابراین فقط سعی می‌کردم با همه هماهنگ باشم.»

یک‌شب شاد در وست مینستر ابی برای خدمات سرود کریسمس دسته‌جمعی (#TogetherAtChristmas Carol)

هولدر می‌گوید: «پوشیدن رنگ در نهایت احساس خوبی به ما می‌دهد – مفهومی که به‌عنوان پوشش دوپامین شناخته می‌شود. رنگ‌های مختلف مانند نارنجی تند یا زرد آفتابی می‌توانند روحیه ما را تقویت کنند، در حالی که رنگ‌های سبز و آبی آرامش‌بخش که طبیعت مادر را تداعی می‌کنند، سیستم عصبی ما را آرام می‌کنند. جای تعجب نیست که مگان مارکل، فردی بسیار برون‌گرا و اجتماعی، وقتی توانست رنگ‌های خنثای بژ و خاکستری را که به‌طور راهبردی برای هماهنگی با پس‌زمینه استفاده می‌شد کنار بگذارد، احساس آرامش کرد و بار دیگر در مرکز توجه در دنیای خودش از رنگین‌کمان رنگارنگش استفاده کرد.»

هرگونه بحث در مورد لباس سلطنتی بدون اشاره به «لباس انتقام» نمادین شاهدخت دایانا، نادیده گرفتن آن به‌حساب می‌آید، لباس تور مشکی و پایین سرشانه‌ای که طراح یونانی کریستینا استامبولیان آن را طراحی کرده بود و یقه‌ دلبری و دنباله مشکی موج‌داری داشت. شاهدخت فقید این لباس مهمانی کوکتل را در مهمانی تابستانی گالری سرپنتاین (Serpentine Gallery) در لندن در سال ۱۹۹۴ پوشید. همان شبی که شاهزاده چارلز در مستند  «چارلز: مردی خصوصی، نقشی عمومی» (Charles: The Private Man, The Public Role) به‌طور علنی به داشتن رابطه با کامیلا پارکر بولز اعتراف کرد و به این ترتیب به آن «لباس انتقام» می‌گویند.

استامبولیان گفت که دایانا مدتی می‌خواست این لباس را بپوشد، اما آن را زیادی خطرناک می‌دانست - تا آن شب و اعتراف آشکار چارلز. طراح گفت: «[شاهدخت] تصمیم گرفت که صحنه را مانند اودت (Odette) [دریاچه قو] بی‌گناه در لباس سفید بازی نکند. او به‌وضوح عصبانی بود و آن را مانند اودیل (Odile) با لباس سیاه بازی کرد. او لاک ناخن قرمز روشن زد، کاری که قبلا هرگز ندیده بودیم بکند. می‌گفت: «امشب بگذار خبیث باشیم!»

هولدر تایید می‌کند و می‌گوید: «شاهدخت دایانا از ظاهرش به‌عنوان سلاح استفاده کرد و در حالی که راه دیگری برای برقراری ارتباط نداشت، آن را به‌منظور به تصویر کشیدن احساساتش به کار برد.» او می‌گوید: «لباس رسواکننده انتقام یک نمونه از آن‌ها بود. این لباس که قبلا بیش از حد جسورانه تلقی می‌شد، نشان می‌داد که دایانا یک زن مستقل و قدرتمند است که دیگر تحت‌الشعاع یا مرعوب کسی نمی‌شود.»

خانواده سلطنتی با وجود تلاش برای مدرن‌ شدن، تقریبا از هر نظر زندگی سنتی را بیشتر رنگ و لعاب می‌دهند. این موضوع در مورد کلماتی که می‌گویند، کلماتی که نمی‌گویند و لباس‌هایی که می‌پوشند صدق می‌کند. به همین دلیل است که گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخاب‌های مد خانواده سلطنتی احتمالا به‌طور روزافزونی ادامه خواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی