تبدیل مراسم چهلم و هفتم کشته‌شدگان خیزش سراسری به کانون اعتراض‌های ضدحکومتی

پدر علی روزبهانی: «من، مادرش و دو خواهرش ۴۰ روز است جز اشک چیزی ندیدیم، ما فراموش نمی‌کنیم و از انتقام او نمی‌گذریم»

مراسم چهلم علی روزبهانی، نیما نوری و حسام فردوسی، و هفتم شادمان احمدی، چهار نفر از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، روز جمعه در حالی برگزار شد که مردم با حضورشان این چهلم‌ها را به کانون اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند. هم‌زمان، مراسم تولد فرزین معروفی و علیرضا خوشکار بیاتی نیز با اقدام‌های نمادین اعتراضی و شعارهای ضدحکومتی برگزار شد.

در تهران، مراسم چهلم علی روزبهانی با وجود محدودیت‌ها و فشارهای امنیتی با حضور مردم و اعضای خانواده روزبهانی بر مزار او در قطعه ۲۲۲ بهشت زهرای تهران برگزار شد.

علی‌عباس روزبهانی، پدر علی روزبهانی، در مراسم چهلم فرزندش گفت: «‌من، مادرش و دو خواهرش چهل روز است جز اشک چیزی ندیدیم. ما فراموش نمی‌کنیم و از انتقام او نمی‌گذریم.»

مردم حاضر در این مراسم با شعار «‌هر یک نفر کشته شه، هزار نفر پشت شه» از سخنان پدر علی روزبهانی حمایت کردند.

علی روزبهانی متولد سال ۱۳۶۶ بود و در جریان تجمع‌های اعتراضی مردم معترض تهران با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به‌شدت زخمی شد و چند روز بعد در بیمارستان در اثر شدت جراحات وارده کشته شد.

یکی از دو خواهر علی روزبهانی در مراسم چهلم برادرش در بهشت‌ زهرای تهران با بریدن موهایش گفت که علی هم‌زمان با اوج‌گیری خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و پیش از کشته شدن به دست نیروهای سرکوبگر، در پیامی به گستردگی حضور مردم در اعتراض‌های خیابانی اشاره کرده و گفته بود: «به اسمت قسم که دیگر تمام است.»

تارا روزبهانی، خواهر دیگر علی روزبهانی، که تا پیش از این پوشش «چادر» داشت در مراسم چهلم برادرش با برداشتن چادرش، گفت: «اگر چادر من شده ملعبه‌ دست قاتلین علی و جانیان و ظالمانی شده است که خون فرزندان این مملکت را می‌ریزند، من این چادر را از سر بر می‌دارم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برادر علی روزبهانی نیز در مراسم چهلم خطاب به سران جمهوری اسلامی گفت: «کسی که با سنگ جلوی تفنگ می‌ایستد، دلش به هشتاد میلیون مردم ایران گرم است و از تیر و تفنگ شما نمی‌ترسد.»

او همچنین در بخشی از سخنانش خطاب به مردم حاضر در چهلم  برادرش، علی روزبهانی، گفت: «سکوت نکنید و ساکت نمانید جلوی این‌ها مردم. سکوت شما می‌شود طناب دار محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، نتیجه سکوت می‌شود ماهان، سکوت نکنید.»

خانواده حسام فردوسی، از کشته‌شدکان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۵  آذر، با وجود فشارهای امنیتی شدید، مراسم چهلم این معترض کشته‌شده را بر مزارش برگزار کردند و در اقدامی نمادین، چند کبوتر و بادکنک را به یاد این جوان معترض آزاد کرده و به پرواز درآوردند.

در این مراسم، جمعی از مردم، بستگان حسام فردوسی و همچنین خواهر کمال فرجی از کشته‌شدگان آبان ۹۸ نیز حضور داشتند.

حسام (محمدرضا) فردوسی روز ۱۳ آبان، پس از سردادن شعارهایی ضدحکومتی در میان نیروهای سرکوبگر مستقر در مقابل مسجد جامع قرچک، اقدام به خودسوزی اعتراضی کرد. این جوان معترض چهار روز بعد در اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داد.

اعضای خانواده و جمعی از مردم روز جمعه ۲۵ آذر، با حضور بر مزار نیما نوری، چهلم این کشته‌شده خیزش سراسری را در قطعه یک «بهشت علی» در ماهدشت کرج برگزار کردند.

نیما نوری از کشته‌شدگان روز ۱۲ آبان ماه و چهلم حدیث نجفی در کرج است که با شلیک مستقیم گلوله جنگی از طرف نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.  

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی یک روز پیش از مراسم چهلم نیما نوری، سنگ مزار او را از جا در آورده و ربودند. بر این سنگ مزار نوشته شده بود: «قول بده به‌ جای منم آزاده زندگی کنی.»

در شهر دهگلان نیز، مراسم هفتم شادمان احمدی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری با حضور گسترده مردم برگزار شد. مردم معترض در مراسم هفتم شادمان احمدی، اقدام به سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

خانواده فرزین معروفی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران، نیز روز جمعه ۲۵ آذر، به مناسبت سالروز تولد ۲۲ سالگی این معترض کشته‌شده، مراسمی برگزار کردند.

در این مراسم، پدر فرزین معروفی با کیکی در دست و چشمانی اشکبار بر مزار فرزندش به مناسبت تولد ۲۲ سالگی او رقصید.

فرزین معروفی جوان ۲۲ ساله اهل مهاباد و ساکن تهران بود که پس از باخت تیم فوتبال جمهوری اسلامی به تیم ملی آمریکا به مانند سایر شهروندان برای ابراز خوشحالی به خیابان‌ آمده بود، اما در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه ۹ آذر، در شهرک اکباتان تهران با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.

خانواده علیرضا خوشکار بیاتی، یکی دیگر از از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی نیز روز جمعه مراسم تولد ۳۰ سالگی او را بر سر مزارش برگزار کرده و به یاد او کبوتر آزاد کردند.

علیرضا خوشکار بیاتی روز ۱۶ آذر در بلوار مرزداران تهران با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.