شب‌هایی که با اضطراب صبح می‌شوند؛ افزایش نگرانی‌ درباره سونیا شریفی و محمد بروغنی

نهادهای امنیتی نوجوان ۱۷ ساله اهل آبدانان را به «محاربه» متهم کرده‌اند

بررسی‌های خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، نشان می‌دهد که در خیزش سراسری اخیر، نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی ایران تاکنون دست‌کم ۴۹۴ تن از جمله ۶۸ کودک را کشته و در بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۲۳ آذر، بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، شمار زیادی از بازداشتی‌ها در شرایط نامناسب و تحت شکنجه‌های شدید قرار دارند و قوه قضاییه با پرونده‌سازی‌های امنیتی، صدور احکام سنگین برای آنان را در دستور کار قرار داده است.

فعالان و سازمان‌های حقوق بشری طی روزهای اخیر درباره وضعیت بازداشتی‌هایی که احکام محاربه و اعدام برای آنان صادر شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند. در این میان، صدور حکم محاربه برای یک دختر ۱۷ ساله به نام سونیا شریفی و انتقال محمد بروغنی، از متهمان محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم، نگرانی مضاعف ایرانیان را در پی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سونیا شریفی دانش‌آموز و اهل آبدانان است. بنابر اعلام سازمان حقوق بشر کردستان، نیروهای امنیتی روز ۲۸ آبان، او را همراه با ضرب‌وشتم شدید در خانه مادربزرگش دستگیر کردند. سونیا اکنون در کانون اصلاح و تربیت ایلام است و گفته می‌شود بازجویان او را به اعتراف اجباری درباره ساخت کوکتل‌ مولوتوف و شعارنویسی مجبور کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید، دادسرای عمومی و انقلاب آبدانان و ایلام در خصوص وضعیت این پرونده به خانواده سونیا پاسخی دقیقی نمی‌دهند. در این مدت از پذیرش وکیل برای این پرونده هم خودداری و اتهام او را «محاربه» اعلام کرده‌اند.

در خبری دیگر، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که سونیا در وضعیت روحی نامناسبی  به سر می‌برد.

جمهوری اسلامی در حالی کودکان را بازداشت و محاکمه می‌کند که عضو پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک است و کشورهای عضو این پیمان‌نامه متعهد شده‌‎اند هیچ‌ کودکی را خودسرانه از آزادی محروم نکنند و تحت شکنجه و دیگر رفتارهای بی‌رحمانه قرار ندهند. همچنین باید از مجازات کیفری کودکان خودداری کنند و از آنان شهادت یا اعتراف به گناه نگیرند.

در واکنش‌ به موج نگرانی‌ها درباره وضعیت سونیا شریفی، کاتجا لیکرت، نماینده پارلمان آلمان، روز چهارشنبه ۲۳ آذر، به تلویزیون ایران‌ اینترنشنال گفت که کفالت سیاسی سونیا را بر عهده می‌گیرد و برای آزادی‌ او تلاش می‌کند.

جان محمد بروغنی در خطر است

بی‌خبری از وضعیت محمد بروغنی، جوان ۱۹ ساله‌ای که به اتهام حمله به فرمانداری پاکدشت به محاربه و اعدام محکوم شده، نگرانی‌ها درباره خطر اجرای حکم اعدام او را افزایش داده است. بر اساس گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، محمد بروغنی را روز چهارشنبه از بند عمومی زندان رجایی‌‌شهر به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که او را جهت اجرای حکم به انفرادی منتقل کرده باشند.

مارتین دیدن هوفن، نماینده پارلمان آلمان که کفالت سیاسی محمد بروغنی را پذیرفته است، درباره وضعیت او ابراز نگرانی کرد و از همه خواست درباره وضعیت این زندانی اطلاع‌رسانی کنند.