کشته شدن پزشک معترضان زخمی هم‌زمان با کشف پیکر بی‌جان دانشجوی مفقود شده در اهواز

هم‌زمان با انتشار خبر کشته شدن آیدا رستمی، پزشک داوطلب معترضان زخمی در تهران، پیکر بی‌جان دنیا فرهادی، دانشجوی مفقودشده در اهواز، کیلومترها دورتر بر کرانه کارون پیدا شد

هم‌زمان با پیدا شدن پیکر بی‌جان دنیا فرهادی، دختر ۲۲ ساله ایذه‌ای و دانشجوی معماری دانشگاه آزاد اهواز که روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، مفقود شده بود، کیلومترها دورتر از این شهر بر کرانه رود کارون، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن آیدا رستمی، پزشکی است که به‌طور داوطلبانه به درمان معترضان زخمی می‌پرداخت.

گزارش‌ها حاکی است آیدا رستمی، پزشک عمومی، شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر، پس از پایان شیفت کاری خود در بیمارستان چمران با مادر خود تماس گرفت، اما پس از آن مفقود شد.

پس از مفقود شدن آیدا رستمی و در حالی که خانواده‌‌اش در جست‌وجوی خبری از او بودند، از کلانتری اکباتان با خانواده او تماس گرفته شد و بعد از مراجعه به کلانتری، به آن‌ها نامه‌ای داده شد مبنی بر اینکه فرزندشان در اثر «تصادف» جان باخته است.

سایت بهار نیوز به نقل از خانواده این پزشک جوان نوشته است که آن‌ها در مراجعه به پزشکی قانونی برای شناسایی دختر پزشکشان، «پیکر آیدا رستمی را با دست شکسته و له شدن یک طرف صورت، همراه با تخلیه و بخیه چشم» مشاهده کرده‌ و تحویل گرفتند.

پیکر بی‌جان آیدا رستمی یک روز بعد، چهارشنبه ۲۳ آذر، از طرف خانواده او به زادگاهش، شهر گرگان، انتقال یافت و در آرامستان این شهر به خاک سپرده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که بسیاری از معترضان زخمی به‌دلیل نگرانی از شناسایی و بازداشت از مراجعه به بیمارستان خودداری می‌کنند، به گفته منابع مطلع، آیدا رستمی از پزشکانی بود که به همراه چند دانشجوی پزشکی به منازل معترضان زخمی می‌رفت و به درمان و مداوای چنین معترضانی می‌پرداخت.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره جزئیات کشته شدن آیدا رستمی اظهارنظری نکرده‌اند، اما پیش‌تر در مورد بسیاری از کشته‌شدگان اعتراض‌ها نیز مدعی شده‌ بودند که آن‌ها در «تصادف» جان خود را از دست داده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، در موارد بسیاری نیز مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از خانواده‌های کشته‌شدگان تعهد گرفته‌اند که در قبال تحویل پیکر بی‌جان عزیزانشان باید در مورد چگونگی کشته شدن آن‌ها «سکوت» کنند.

علاوه بر این، در مواردی نیز مقام‌های حکومتی خودشان به‌طور مستقیم کشته شدن معترضان را ناشی از «تصادف»، «خودکشی»، «سقوط از ارتفاع»، «مسمومیت»، «مصرف مشروبات الکلی»، «سوءمصرف مواد مخدر» یا سوانحی عنوان کرده‌اند که باعث ضربه به سر معترضان شده است.

هم‌زمان با انتشار خبر کشته شدن آیدا رستمی، پزشک معترضان زخمی، در شهر اهواز نیز پیکر بی‌جان «دنیا فرهادی»، دختر ۲۲ ساله اهل ایذه و دانشجوی ترم سوم رشته معماری دانشگاه آزاد اهواز که از هشت روز پیش در این شهر مفقود شده بود، در منطقه‌ای دور از شهر اهواز در کناره رود کارون پیدا شد.

این دختر دانشجو روز ۱۶ آذر، هم‌زمان با روز دانشجو، در بلوار ساحلی حوالی پل کابلی اهواز مفقود شده بود و افرادی به خانواده‌اش گفته بودند که داخل رود کارون سقوط کرده است.

اما جست‌وجوی آتش‌نشانی اهواز و همچنین پدر و مادر دنیا فرهادی به همراه نزدیک به ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده و طایفه آن‌ها در طول کیلومترها از رود کارون در طول هشت روز مفقودی این دختر دانشجو نتیجه‌ای نداشت.

با این حال، روز پنجشنبه ۲۴ آذر، افرادی با این خانواده تماس گرفته و گفتند که پیکر بی‌جان این دختر دانشجو را کیلومترها دورتر از شهر اهواز در محدوده روستایی به نام «مظفریه» در کناره رود کارون پیدا شده است.

پیکر این دانشجوی ۲۲ ساله روز پنجشنبه به شهرش ایذه منتقل شد و در آرامستان روضه‌الزهرای این شهر به خاک سپرده شد.

شهر ایذه شهری است که چهارشنبه شب ۲۵ آبان، هم‌زمان با فراخوان‌ سه روز تجمع‌های سراسری در سالگرد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸،  شاهد کشتار گسترده مردم معترض با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بود که در آن کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله، نیز با شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شد.

شهرام فرهادی، پدر دنیا فرهادی، در یک مصاحبه ویدیویی پیش از پیدا شدن پیکر بی‌جان دخترش، گفت که دخترش تنها دو دقیقه قبل از مفقود شدن با او در تماس بوده است. او همچنین گفت که اظهاراتی که به نقل از «چند شاهد» در رسانه‌های حکومتی درباره «سقوط دنیا فرهادی به کارون» منتشر شده «ضدونقیض» و بی‌اعتبار است.

از سوی دیگر، مادر دنیا فرهادی نیز هرگونه افسردگی یا ناراحتی فرزندش را که به «خودکشی» او منجر شده باشد، رد کرد و گفت که دختر دانشجویش از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تولد خود در روز ۱۸ اسفند ماه بود و بسیار مصمم و همچنین سرشار از زندگی بوده است.

هنوز مقام‌های حکومتی جزئیات و نحوه جان‌باختن این دانشجوی معماری را ارائه نکرده‌اند و این در حالی است که پیش‌تر، درباره چندین دانشجوی کشته‌شده در اعتراض‌ها از جمله آیلار حقی، دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، و نگین عبدالملکی، دختر ۲۱ ساله اهل قروه و دانشجوی رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه صنعتی همدان، دلیل مرگ را «سقوط از ارتفاع» و «مصرف مشروب» اعلام کرده بودند.

در مورد همه این دانشجویان و همچنین در مورد ده‌ها کودک و نوجوان و دیگر معترضان کشته‌شده، اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در نهایت از طرف خانواده‌های این معترضان تکذیب شده است، همان گونه که نزدیکان آیلار حقی و  نگین عبدالملکی گفتند که آن‌ها در جریان تجمع‌های اعتراضی تبریز و اراک و به دست نیروهای سرکوبگر کشته شدند.

در جریان خیزش سراسری در ایران تاکنون، بنابر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دست‌کم ۴۹۵ نفر از معترضان به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده‌اند که بیش از ۶۷ نفر از آن‌ها کودک و زیر ۱۸ سال بوده‌اند.