افزایش کفالت‌های سیاسی نمایندگان اروپایی در حمایت از معترضان ایرانی

پنج نماینده احزاب مختلف پارلمان آلمان کفالت سیاسی پنج ورزشکار متهم به محاربه را بر عهده گرفتند

پنج نماینده احزاب مختلف پارلمان آلمان کفالت سیاسی پنج ورزشکاری که فیلم اعتراف اجباری آن‌ها پخش شد و به طراحی عملیات بمب‌گذاری در شیراز متهم شده‌اند، بر عهده گرفتند. دنا شیبانی، حسام موسوی، امیرارسلان مهدوی، اشراق نجف‌آبادی و محمد خیوه به ترتیب تحت سرپرستی سیاسی اشتار دیلچر، کریستوس پانتیساس، مارتین گرستر، الیزابت ویلکن مایر بکر و اوفلیا نیک قرار گرفتند.

‌بیورن آنسئو، یکی از نمایندگان پارلمان بلژیک نیز در صفحه توییترش اعلام کرد که کفالت سیاسی مرضیه میرقاسمی، از زندانیان سیاسی خیزش سراسری، را پذیرفته است. مرضیه میرقاسمی ۲۹ ساله مهرماه در کرج بازداشت شد و به گفته خانواده، تحت شکنجه، به اعتراف اجباری علیه خود وادار شده است.

تاکنون، ده‌ها نماینده پارلمان‌های اروپا و دیپلمات‌های اروپایی کفالت سیاسی زندانیان ایرانی را عهده‌دار شده‌اند. چندی پیش، کاتیا لیکرت، نماینده مجلس آلمان، کفالت سیاسی سونیا شریفی، نوجوان ۱۷ ساله را بر عهده گرفته‌ بود. سونیا شریفی پنجشنبه‌ شب از زندان ایلام با قید وثیقه آزاد شد. در روزهای گذشته، اخباری مبنی بر اتهام محاربه به او منتشر شده بود.

کفالت سیاسی زندانیان سیاسی در معرض خطر موجب حمایت معنوی نمایندگان پارلمان این کشورها از فرد زندانی می‌شود، حمایتی که بُعد رسانه‌ای دارد و بی‌عدالتی در جریان بررسی پرونده معترضان را به گوش مردم و سیاست‌مداران جهان می‌رساند.

مفهوم کفالت سیاسی ابتدا در سال ۲۰۰۳ به پیشنهاد دولت آلمان در کمیسیون حقوق بشر پارلمان این کشور تصویب شد. بر‌اساس این قانون، نمایندگان پارلمان آلمان می‌توانند از نمایندگان پارلمان دیگر کشورهای جهان که تحت فشار یا تعقیب‌اند، حمایت سیاسی کنند.

بعدها این قانون به حمایت از فعالان مدنی، هنرمندان، مدافعان حقوق بشر و معترضان سیاسی در کشورهای دیکتاتوری پرداخت و باعث شد تا صدای این فعالان به گوش شمار بیشتری برسد و این نمایندگان دستیابی این افراد به حقوقشان را پیگیری کنند. کفیل‌های سیاسی با حمایت از زندانیان سیاسی در ایران می‌توانند علاوه بر اطلاع‌رسانی، صدای آن‌ها در مجامع بین‌المللی نیز باشند و حقوقشان را در مجامع حقوق بشری پیگیری کنند.

پیش از این و هم‌زمان با ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر، سه نماینده مجلس آلمان به‌طور جداگانه اعلام کردند که کفالت سیاسی توماج صالحی، سامان یاسین (صیدی) و محمد بروغنی را بر عهده گرفتند. آن‌ها که هر سه از اعضای حزب سوسیال‌‌ـ‌دموکرات در پارلمان آلمان‌اند، در بیانیه‌هایی جداگانه نوشتند که تلاش می‌کنند نگذارند سه مرد جوان ایرانی که در جریان اعتراض‌های جاری سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی، بازداشت و زندانی و به جرایم سنگین متهم شده‌اند، اعدام شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ین وون ری کفالت توماج صالحی را بر عهده گرفته است، کارلوس کاسپر اعلام کرد که کفالت سیاسی سامان یاسین (صیدی) را بر عهده می‌گیرد و مارتین دیدنهوفن گفت که با عهده‌دار شدن کفالت سیاسی محمد بروغنی، تمام تلاشش را برای حفاظت از او انجام می‌دهد. کفالت سیاسی سامان یاسین را سحر آیدار، نماینده پارلمان نروژ، نیز بر عهده گرفته است.

راشا نصر، نماینده حزب سوسیال‌‌ـدموکرات در پارلمان آلمان، نیز در پیامی توییتری اعلام کرد که کفالت سیاسی رضا شاکر زواردهی را بر عهده گرفته است. این نماینده پارلمان آلمان در گفت‌و‌گو با سفیر ایران، خواستار آزادی رضا شاکر زواردهی شد و خطاب به این زندانی نوشت: «ما تو را می‌بینیم و حمایتت می‌کنیم.»

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، کفالت سیاسی رضا آریا، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های جاری را که در روز چهلم حدیث نجفی در کرج دستگیر و با اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شده است، بر عهده گرفت.

آدرین قمی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان فرانسه، روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر، کفالت سیاسی رضا اسلام‌دوست، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها در اشنویه را پذیرفت و در توییتی نوشت: «نامش رضا اسلام‌دوست است. او ٢٤ سال دارد. به‌تازگی در حكومت جمهوری اسلامی محكوم به مرگ شده است. من كفالت سياسی او را قبول كرده‌ام و با تحكم هر چه بيشتر اعدام‌های برنامه‌ریزی‌شده در ايران را محكوم می‌كنم. هيچ ساختاری نمی‌تواند انسان را از زندگی محروم كند.»

هارالد تروخ، نماینده پارلمان اتریش و عضو حزب سوسیال‌‌ـ‌دموکرات، نیز در حمایت از محمد حسینی، از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری که به اعدام محکوم شده است، اعلام کرد که کفالت سیاسی او را می‌پذیرد. هم‌زمان نادیا اشتامر، نماینده پارلمان آلمان، هم کفالت سیاسی محمد حسینی، معترض زندانی، را بر عهده گرفت.

کاترین گورینگ، از حزب سبز آلمان، کفالت سیاسی پرهام پروری را پذیرفت. کاترین وگلر، نماینده پارلمان آلمان، با انتشار توییتی اعلام کرد که کفالت سیاسی محسن مظلوم، زندان سیاسی کرد محکوم به اعدام را بر عهده گرفته است.

اردلان شکرآبی، وزیر پیشین و نماینده ایرانی‌الاصل مردم اوپسالا در پارلمان سوئد، ۱۴ دسامبر، در صفحه توییترش اعلام کرد که کفالت سیاسی محمدمهدی کرمی، معترض محکوم به اعدام در ایران را پذیرفته است. این نماینده پارلمان سوئد نوشت: «من اردلان شکرآبی، دانش‌آموز‌ پیشین دبستان شهید اسدی شهرستان شهریار، نماینده کنونی مردم اوپسالا در پارلمان سوئد، کفالت سیاسی مهدی کرمی را به عهده می‌گیرم. اعدام‌ها را‌ متوقف کنید.»

آزاده رجحان، نماینده پارلمان سوئد از حزب سوسیال‌‌ـ‌دموکرات‌ اعلام کرد کفیل سیاسی فرزانه قره‌حسنلو است. شوورت شورتسما، نماینده پارلمان هلند، نیز کفالت سیاسی حمید قره‌حسنلو را بر عهده گرفت. مریم بلومنتال، عضو پارلمان از ایالت هامبورگ آلمان، نیز کفالت سیاسی ماهان صدرات را بر عهده گرفته است.

از سوی دیگر، تلاش‌ها برای گسترش این حرکت حمایتی بیشتر شده است. ایرانیان در سراسر جهان از نماینده‌های پارلمان کشور محل اقامتشان می‌خواهند که کفالت سیاسی معترضان بازداشت‌شده‌ای را که جانشان در خطر است، قبول کنند. در همین راستا، جمعی از ایرانیان مقیم بریزبن استرالیا، به‌مدت ۳ روز، از سه‌شنبه ظهر تا پنجشنبه ‌شب، مقابل پارلمان ایالت کویینزلند تحصن کردند. هدف آنان از تحصن، اعتراض به اعدام‌ها و دعوت سناتورها برای پذیرش کفالت سیاسی تعدادی از زندانیان محکوم به اعدام است. همچنین آن‌ها درخواست کردند که استرالیا سفیر ایران را از این کشور اخراج کند و تحریم‌های بیشتری علیه مقام‌های کلیدی سپاه پاسداران، نیروی قدس و نیروهای مقاومت بسیج اعمال کند.