تحلیلگران امنیتی اسرائیل: جنبش «زن، زندگی، آزادی» پدیده‌ای گذرا نیست

حتی اگر مقام‌های نظام جمهوری اسلامی تصمیم به لغو حجاب اجباری بگیرند، اعتراض‌های ضد حکومتی در ایران متوقف نخواهد شد و تظاهرات خیابانی مردم علیه جمهوری اسلامی ادامه پیدا می‌کند

وبسایت العربیه روز پنجشنبه، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲، به ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل از آینده نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت. العربیه نوشت این سازمان‌ها در دو دهه گذشته بیشترین منابع خود را صرف رصد و تحلیل اقدامات حکومت ایران، به‌خصوص جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران، کرده‌اند. 

با این‌وجود العربیه می‌نویسد، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل پس از تمام این سال‌ها تازه در حال حاضر این جسارت را پیدا کرده‌اند تا نسبت به تغییرات سیاسی محتمل در تهران ابراز خوشبینی کنند؛ چون به‌باور فرمانده‌های سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، برخلاف جنبش‌های اعتراضی پیش از خود در ۴۳ سال گذشته، پدیده‌ای گذرا نیست.

العربیه از قول یکی از مقام‌های بلندپایه اطلاعاتی اسرائیل می‌نویسد، تاثیر این جنبش سیاسی–مدنی بر جامعه ایران به نحوی است که باعث شده تا وضعیت جامعه فعلی ایران نه تنها با دو دهه قبل از خود تفاوت کند بلکه در مقام مقایسه با سال گذشته نیز تفاوت‌هایی چشم‌گیر داشته باشد. 

با این همه مقام‌های دستگاه اطلاعاتی و امنیتی دولت اسرائیل می‌گویند این حقیقت به معنای آن نیست که جمهوری اسلامی می‌تواند در کوتاه مدت سقوط کند. از نظر این گروه از تحلیل‌گران امنیتی اسرائیلی حکومت ایران کماکان توان سرکوب کردن شهروندان را دارد و منابع سرکوبش به اتمام نرسیده‌اند. 

به‌گفته سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل اگرچه خواست تغییر حکومت در ایران امری جدی به‌حساب می‌آید و نظام جمهوری اسلامی نیز از همین منظر مجبور است امتیازهایی به جامعه بدهد اما هنوز نیرویی که توان و ظرفیت جانشینی حکومت اسلامگرای تهران را داشته باشد در سپهر سیاسی ایران دیده نمی‌شود.

از جمله نکته‌هایی که در گزارش روز پنجشنبه العربیه مطرح شده، تحلیل مقام‌های امنیتی اسرائیل از رفتار تیم فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ است. العربیه می‌نویسد، امتناع بازیکنان تیم فوتبال ایران از خواندن سرود جمهوری اسلامی در بازی‌ روز ۲۱ نوامبر خود مقابل تیم ملی فوتبال انگلستان، این گروه از تحلیلگران امنیتی را متحیر کرد.

العربیه، از قول یکی از ماموران امنیتی اسرائیل، در این مورد چنین می نویسد: «[نخواندن سرود جمهوری اسلامی] یک اقدام نمادین بود و به ما کمک کرد تا متوجه شویم آنچه در حال حاضر در ایران اتفاق می‌افتد پیش از این رخ نداده بود.»

این مقام اسرائیلی در عین‌حال تاکید می‌کند حتی اگر مقام‌های نظام جمهوری اسلامی تصمیم به لغو حجاب اجباری بگیرند، اعتراض‌های ضد حکومتی در ایران متوقف نخواهد شد و تظاهرات خیابانی مردم علیه جمهوری اسلامی ادامه پیدا می‌کند. 

تحلیل دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از ماهیت و ویژگی‌های منحصر به فرد و رادیکال جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» حقیقتی است که در کانون ارزیابی‌های اتاق فکرهای وابسته به جمهوری اسلامی نیز قرار دارد. به‌عنوان مثال ماه‌نگار راهبردی دیده‌بان امنیت ملی، که زیر نظر وزارت علوم حکومت ایران اداره می‌شود، در ارزیابی خود از ماهیت سلسله تظاهرات خیابانی شهریور و مهر ۱۴۰۱، اذعان کرد، جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» از حمایت گسترده و حداکثری «لایه‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی – سیاسی» داخل ایران برخوردار است و «مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور» نیز تمام‌وکمال حامی‌ این جنبش انقلابی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش همچنین تاکید دارد که حتی در صورت موفقیت نیروهای امنیتی و انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی در سرکوب این مرحله از جنبش «زن، زندگی، آزادی» مردم معترض بین «دو تا سه ماه» بعد به خیابان‌ها بازخواهند گشت. 

به‌گزارش العربیه سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل نیز معتقدند به احتمال زیاد حتی اگر التهاب سیاسی ایران در حال حاضر فروکش کند، در نهایت مردم ایران بر «سد ترس» غلبه کرده و به مبارزه خود علیه جمهوری اسلامی برای به‌دست آوردن حقوق‌شان ادامه دهند.

به‌گفته تحلیلگران اسرائیلی یکی از نشانه‌های تعمیق جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» اظهارات بدری خامنه‌ای، خواهر رهبر نظام جمهوری اسلامی، در مخالفت با برادرش، علی خامنه‌ای، است که حکومتش را استبدادی و شخص او را مستبد خواند. 

با تمامی این اوصاف یکی از نکات مورد توجه کارشناسان اسرائیلی آستانه مقاومت جمهوری اسلامی در برابر جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» است. به باور آنها «سه‌ عنصر مفقود شده» در راه سرنگونی جمهوری اسلامی وجود دارد. 

العربیه می‌نویسد، یکی از ماموران امنیتی اسرائيل می‌گوید: رهبری کاریزماتیک یکی از این عناصر سه‌گانه محسوب می‌شود که از آن تحت عنوان «یک نقص آشکار» یاد می‌کنند. دومین عنصر که از منظر آنها جای خالی‌اش در اعتراض‌ها دیده می‌شود «تامین مالی سازمان‌یافته» از اعتراض‌های ضد حکومتی است. 

در نهایت نیز این گروه از تحلیلگران می‌گویند حمایت نکردن روحانیت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» سومین عنصری به‌حساب می‌آید که در حال حاضر در راه پیروزی این جنبش انقلابی قرار دارد، چون به‌باور آنها هنوز اکثریت جمعیت ایرانیان افرادی متدین‌اند و مرجعیت دینی این توان را دارد که سطح اعتراض‌های ضد حکومتی را ارتقا دهد. 

با تمامی این اوصاف تحلیلگران اسرائیلی امکان تغییر حکومت ایران در «کوتاه مدت یا میان‌مدت» را نیز رد نمی‌کنند. آنها می‌گویند «تمامی انقلاب‌ها در نهایت یک امر ناگهانی‌اند» و امکان دارد مردم انقلابی در عرض یک شبانه‌روز دیوار بلند قدرتِ مسلط را در هم بکوبند؛ اتفاقی که می‌تواند هر آن در ارتباط با جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» نیز رخ دهد. 

اما یکی از مهمترین پرسش‌هایی که در حال حاضر ذهن تحلیلگران امنیتی اسرائیل را مشغول کرده این است: آیا پیروزی جنبش انقلابی مردم ایران پیش از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی به‌وقوع می‌پیوندد یا پس از آن؟

از این‌رو اسرائیلی‌ها بر این باورند که در شرایط حاضر، و با توجه به سرکوب گسترده مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی، کشورهای غربی، خاصه ایالات متحده آمریکا، نمی‌توانند مذاکرات احیای برجام را ادامه دهند و موضوع نقض حقوق بشر به‌وسیله حکومت اسلامگرای ایران عملا امضای توافق هسته‌ای با تهران را برای کشورهای غربی به امری ناممکن تبدیل کرده است. 

از سوی دیگر اسرائیلی‌ها تاکید دارند که افشا شدن همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین یکی دیگر از عوامل به بن‌بست رسیدن مذاکرات مربوط به احیای برجام و دستیابی طرفین به یک توافق هسته‌ای به شمار می‌آید. آنها می‌گویند در کنار این دو عامل باید نقش تهران در گسترش تروریسم را هم عاملی دانست که باعث شده است «ابتکارات برای ادامه مذاکرات» با مانعی جدی روبرو شود.