«اسرائیل قصد دارد به‌طور کامل شبکه ارسال سلاح را از تهران به بیروت و دمشق منهدم کند»

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که شرکت هوایی ماهان در چارچوب فعالیت‌های گردشگری برای حزب‌الله لبنان خدمات تسلیحاتی می‌فرستد

بیش از ۶۰ خلبان هواپیمایی ماهان که اغلب آن‌ها عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی‌اند، پروازهای شرکت ماهان ایر به‌سوی دمشق و بیروت را در حالی بر عهده می‌گیرند که می‌دانند محموله‌های اصلی هواپیما «تسلیحات ساخت ایران» است- GIUSEPPE CACACE / AFP

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سرمقاله روز پنجشنبه خود گزارش داد که دولت اسرائیل قصد دارد «برای همیشه و به‌طور کامل مهم‌ترین مسیرهای انتقال سلاح را از تهران به بیروت و دمشق منهدم کند.»

گزارش‌های متعددی در روزهای اخیر درباره سوءاستفاده جمهوری اسلامی از هواپیماهای مسافربری ماهان برای حمل سلاح به لبنان و سوریه خبر می‌دهند.

رسانه‌های اسرائیلی چهارشنبه گزارش دادند که شرکت هوایی ماهان در چارچوب فعالیت‌های گردشگری برای حزب‌الله لبنان خدمات تسلیحاتی می‌فرستد.

منبع این گزارش‌ها، تحقیقات موسسه امنیتی آلما در اسرائیل است. در بخشی از این تحقیقات مشخص شده است که بیش از ۶۰ خلبان هواپیمایی ماهان که اغلب آن‌ها عضو سپاه پاسداران جمهوری اسلامی‌اند، پروازهای شرکت ماهان ایر به‌سوی دمشق و بیروت را در حالی بر عهده می‌گیرند که می‌دانند محموله‌های اصلی هواپیما «تسلیحات ساخت ایران» است.

این موسسه می‌گوید آژانس مسافربری «همراه» کمک شایانی به انتقال محموله‌های تسلیحاتی می‌کند. بر اساس گفته‌های این نهاد امنیتی، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، بیش از ۶۰ هزار نام از مسافران این پروازها ثبت شده است که احتمالا هیچ‌کدام افراد حقیقی نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاآرتص می‌گوید این گزارش موسسه امنیتی آلما که به دستگاه‌های امنیتی دولت اسرائیل نزدیک است، با افشای نام خلبان‌ها و برخی از افسران سپاه پاسداران که عضو یگان ۱۹۰ نیروی قدس‌اند، قصد دارد هرچه سریع‌تر این افراد را تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دهد.

حدود یک دهه است که اسرائیل تمرکزش را روی انهدام شبکه‌های قاچاق سلاح جمهوری اسلامی به لبنان و سوریه گذاشته است و آن را «جنگ در میان جنگ‌ها» می‌خواند.

اسرائیل از سال ۲۰۱۷ بارها به پایگاه‌های شبه‌نظامیان شیعه نزدیک به حزب‌الله لبنان و حکومت جمهوری اسلامی حمله کرده است.

هاآرتص می‌گوید بررسی‌ها نشان می‌دهند که عملیات ارتش اسرائیل برای انهدام شبکه‌های قاچاق سلاح جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بسیار موثر بوده است و به‌طور چشمگیری چندین مسیر اصلی قاچاق منهدم شده‌اند؛ نمونه آن حمله‌های اخیر به کامیون‌های حامل سوخت و سلاح در سوریه و عراق‌اند. هم‌زمان به کشتی‌های ایرانی که نفت و سلاح به بندرهای سوریه و لبنان قاچاق می‌کنند نیز حمله شده است.

اسرائیل در سه سال اخیر، اغلب فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نیروهای هوایی سوریه را نیز در همین رابطه هدف حملات خود قرار داده است.

هاآرتص می‌گوید یکی دیگر از نگرانی‌های مقام‌های امنیتی اسرائیل ادامه روند مونتاژ پهپادهای ایرانی در سوریه و لبنان است. این روزنامه به نقل از مقام‌های امنیتی اسرائیلی می‌گوید ایرانی‌ها از طریق مسافران عادی قطعات غیر تسلیحاتی پهپادها را به‌راحتی به این کشورها ارسال می‌کند و نیروهای پلیس نمی‌توانند جلوی این روش قاچاق را بگیرند. اعضای حزب‌الله در سال ۲۰۱۹ قصد داشتند پهپادهای ایرانی را به بلندی‌های جولان بفرستند که ارتش اسرائیل ناگزیر به محله ضاحیه، محل سکونت شیعیان در جنوب بیروت، حمله کرد. هاآرتص معتقد است این حمله تنها چند روز پیش از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل می‌توانست موجبات جنگ جدیدی با لبنان و نیروهای مقاومت فلسطینی باشد.

ژنرال آویو کوخاوی، یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل، چهارشنبه ۱۴ دسامبر، در یک سخنرانی در دانشگاه رایشمن به‌طور گسترده‌ای در مورد تلاش ایران برای قاچاق تسلیحات به لبنان و سوریه صحبت کرد. او ادعا کرد که «تلاش‌های ایران برای قاچاق سلاح به حزب‌الله در طول سال‌های اخیر تا حد زیادی مختل شده است.»

این ژنرال ارتش اسرائیل در سخنانش گفت: «ایران امیدوار بود که صدها موشک زمین به زمین و زمین به هوای نسبتا دوربرد در سوریه و لبنان، در کنار ده‌ها هزار جنگجوی شبه‌نظامی شیعه، مستقر کند.» کوچاوی در ادامه سخنانش تاکید کرده که «این پروژه ایرانی‌ها نه به‌طور کامل، اما به‌طور تقریبی، منحل شده است.»

کوخاوی در این سخنرانی گفت که تنها «امکان حال حاضر ایران برای ارسال موشک‌ها، از طریق مرز زمینی عراق و سوریه است».

جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات فراوانی به کاروان کامیون‌های ایرانی در مرز عراق و سوریه داشته‌اند، اما به گفته ژنرال کوخاوی‌ «ارتش اسرائیل نمی‌داند آیا طی حملات تنها محموله‌های تسلیحاتی آتش گرفته و نابود شده‌اند، یا اینکه محموله‌های سوخت هم منهدم شده‌اند.»‌