پروژه اعتراف‌های اجباری حکومت به ورزشکاران رسید

فعالان حقوق بشر درباره خطر صدور احکام سنگین برای ورزشکاران شیرازی هشدار داده‌اند

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، با پخش اعتراف‌های اجباری پنج ورزشکار شیرازی، پرونده‌سازی امنیتی علیه آنان را کلید زد.

در این فیلم تنها اسامی کوچک ورزشکاران بازداشتی آمده است اما شواهد نشان می‌دهد که دنا شیبانی و امیرارسلان مهدوی، مربیان اسنوبرد، حسام موسوی، مربی سنگ‌نوردی، اشراق نجف‌آبادی، مربی دوچرخه‌سواری و محمد خیوه، طبیعت‌گرد، ورزشکارانی‌اند که این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ویدیوی اعتراف‌های اجباری آنان را منتشر کرده است.

در این ویدیو، نهادهای امنیتی ورزشکاران بازداشتی را به «بمب‌گذاری ناموفق در شیراز» متهم کرده‌ و مدعی شده‌اند که در این عملیات، حسام موسوی طراح، اشراق نجف‌آبادی سرگروه، دنا شیبانی مسئول تبلیغات، محمد خیوه مسئول ساخت کیت بمب و امیرارسلان مهدوی بمب‌گذار بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسنیم درباره اینکه این ورزشکاران در چه شرایطی حاضر شده‌اند علیه خود اعتراف کنند، توضیحی نداد اما اخذ اعتراف‌های اجباری در نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص سازمان اطلاعات سپاه رویه‌ای ‌سابقه‌دار است. روی تصاویر منتشرشده از ورزشکاران بازداشتی شیراز آرم سپاه پاسداران هم مشاهده می‌شود.

امیرارسلان مهدوی چهارم آبان در شیراز بازداشت شد. پس از آن، محمد خیوه ۱۰ آبان در یاسوج، دنا شیبانی ۱۹ آبان در قشم، اشراق‌ نجف‌آبادی ۱۸ آبان در شیراز و حسام موسوی ۹ آذر در اصفهان دستگیر شدند.

پس از انتشار اعتراف‌های اجباری ورزشکاران شیرازی، فعالان حقوق بشر و کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی درباره خطر صدور احکام سنگین برای آنان ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که جان آنان در خطر است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در گزارشی به موج نگرانی‌ها درباره وضعیت این ورزشکاران اشاره کرد و از قول یک منبع آگاه درباره حسام موسوی و امیرارسلان مهدوی نوشت: «هر دو از مربیان ورزشی سرشناس در شیرازند که اطلاعات سپاه آن‌ها را به همراه تعداد دیگری از ورزشکاران شیرازی بازداشت کرده است.» این دو ورزشکار اکنون در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز زندانی‌اند.

هرانا روز ۱۶ آذر از قول یک منبع مطلع، درباره دنا شیبانی نوشت که او از نظر روحی، حال مناسبی ندارد و خانواده‌اش از زمان بازداشت تنها یک‌ بار توانسته‌اند با او ملاقات کنند.

مسئولان قوه قضاییه از ارائه آمار بازداشتی‌های خیزش سراسری طفره می‌روند اما آمار تخمینی هرانا حاکی از آن است که تاکنون دست‌کم ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. با شروع خیزش سراسری ایرانیان، شمار زیادی از ورزشکاران به مردم پیوستند و برخی از آنان اکنون در بازداشت و در معرض خطر صدور احکام سنگین قرار دارند.