پاسخ دلار به بنزین: جهش ۵۰۰ تومانی

شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر اجرای کامل مصوبه مدیریت سوخت تاکید کرد

برخی مراجع شیعه خواستار توقف افزایش نرخ بنزین شدند/عکس از تابناک

در نخستین روز کاری هفته و ۲۴ ساعت پس از افزایش نرخ بنزین، نرخ دلار با بیش از ۵۰۰ تومان افزایش به بیش از  ۱۲ هزار تومان رسید. نرخ دلار در روز پنجشنبه هفته گذشته به عنوان آخرین روز کاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ثبت رسیده بود.

این در حالی است که سران قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، با تاکید بر همکاری کامل در اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت، اعلام کردند که کمک‌های معیشتی ماهانه بدون وقفه و به طور منظم به اقشار کم درآمد پرداخت می‌شود.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، علی لاریجانی، رئیس مجلس و ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ریاست آن را بر عهده دارند،‌ در مصوبه‌ای از ساعت صفر روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه،‌نرخ بنزین سهمیه‌ای را از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان و نرخ بنزین آزاد را از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان افزایش دادند.

این افزایش ناگهانی در شرایطی که نرخ تورم به ۴۰ درصد رسیده، نارضایتی‌های عمومی را در بسیاری از شهرهای ایران به دنبال داشت که تا امروز نیز ادامه دارد.

نیروهای امنیتی و ماموران موتورسوار در شامگاه جمعه با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی سعی در متفرق کردن جمعیت معترض داشتند.

اما تضاهرات امروز گسترده‌تر شده و از تهران تا شیراز و تبریز مشهد مردم در خیابان‌ها هستند.

برخی شیوه‌های اعتراضی نیز مشابه آن چیزی است که معترضان عراقی و لبنانی در اعتراضات یک ماه اخیر به کار برده‌اند. مانند بستن خیابان‌ها با خودرو و آتش زدن لاستیک. صحنه‌های فوتبال بازی کردن معترضان در عراق و لبنان در وسط خیابان‌ها نیز در تظاهرات امروز در شهرهای ایران مشاهده می‌شود.

درحالی که جمعیت معترض طیفی از شعارها علیه حاکمیت و دولت و ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر می‌دهد،‌ نتیجه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی حاکی از آن است که دولت روحانی قصد تجدید نظر در تصمیم خود را ندارد.

این درحالی است که برخی نمایندگان مجلس در حال لابی برای ارایه یک طرح دوفوریتی به منظور توقف طرح افزایش نرخ بنزین هستند.

همچنین برخی مراجع شیعه از جمله آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله علوی گرگانی نیز با اشاره به تحریم‌ها و وضعیت معیشتی مردم از افزایش نرخ بنزین انتقاد کرده و خواستار توقف آن شده‌اند.

بیشتر از اقتصاد