چرایی موج دوباره سقوط ریال

از ابتدای سال جاری خورشیدی، بهای ریال در برابر ارزهای خارجی بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، ریال ایران به‌طور متوسط ۱۸ درصد از ارزش خود را در برابر ارزهای خارجی از دست داده است.

خبرگزاری بلومبرگ شامگاه سه‌شنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) در گزارشی به‌نقل از دو معامله‌گر ارز در تهران نوشت: در معاملات روز سه‌شنبه در ایران، هر دلار آمریکا به‌‌طور متوسط ۳۸ هزار ۴۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب، رکوردی بی‌سابقه در تاریخ مبادلات ارزی ایران ثبت شد. قیمت سکه هم در ایران در معاملات روز سه‌شنبه به ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

بر پایه داده‌های اقتصادی، از ابتدای سال جاری خورشیدی، بهای ریال در برابر ارزهای خارجی بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته است.

بلومبرگ در ادامه گزارش اقتصادی روز سه‌شنبه خود، تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، به‌واسطه حمایت از روسیه در جنگ اوکراین‌، و تداوم اعتراض‌های سراسری در کشور را به‌عنوان دو عامل اصلی بالا رفتن بهای ارزهای خارجی یا سقوط ریال ایران معرفی کرد.

روز دوشنبه، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، به‌طور هماهنگ مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه حکومت ایران، به‌دلیل نقض مستمر و فاحش حقوق بشر و همکاری‌های نظامی تهران و مسکو، مشخصا انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه، وضع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا هم روز سه‌شنبه، مانند آمریکا و متحدان خود در اتحادیه اروپا، مجموعه تحریم‌های مشابه‌ای را علیه حکومت ایران اعمال کرد.

به‌باور کارشناسان سیاسی-اقتصادی، ادامه بن‌بست کامل در مذاکرات هسته‌ای و چشم‌اندازه تیره احیای توافق‌نامه برجام و لغو تحریم‌ها، از دیگر عواملی است که باعث سقوط مجدد ریال ایران شده است.

خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از یک تاجر در ایران، نوشت: افزایش تقاضا نیز از دیگر عواملی است موجب شده بهای ارزهای خارجی طی هفته‌های گذشته بالا برود.

افزایش شتابان نقدینگی هم کماکان ادامه دارد. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، از مهرماه ۱۴۰۰، تا پایان مهرماه سال جاری، میزان نقدینگی در کشور ۳۴.۳ درصد رشد کرده است. افزایش نقدینگی، از عوامل اصلی افزایش تورم به‌شمار می‌رود.

به‌گفته یک بازرگان در ایران، ناآرامی‌های سیاسی و بی‌ثباتی در کشور، کسب‌وکارها را در ایران تحت تاثیر‌قرار داده است و در شرایط تورمی افراد برای حفظ ارزش دارایی خود، به خرید ارزهای خارجی روی می‌آورند.

بیشتر از اقتصاد