پنتاگون: نیجریه درباره گزارش‌های مربوط به کودک‌کشی سازمان‌یافته سربازان ارتش تحقیق کند

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحقیقی گفت که سربازان ارتش نیجریه کودکان را به ظن این که فرزندان اعضای بوکوحرامند، کشته‌اند

ارتش نیجریه به نادیده گرفتن تخلف سربازان در کشتن کودکان متهم است- AFP

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه از نیجریه خواست تا تحقیقات مستقلی را درباره ادعاهایی انجام دهد که پیشتر در یک گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز مطرح شده بود.

سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر، در بیانیه‌ای گفت: «وزارت دفاع نگران ادعاهای گزارش‌شده در مقاله رویترز است و ما همصدا با همکاران خود در وزارت خارجه آمریکا، از دولت نیجریه می‌خواهیم تا تحقیقات مستقلی را در این زمینه انجام دهد.» 

رویترز در گزارشی تحقیقی و مفصل بر اساس منابع مختلف، تحقیق و پژوهش درباره شش رویداد مختلف که طی آن بیش از ۶۰ کودک کشته شدند، و گفت‌وگو با شاهدان عینی از جمله والدین قربانیان، گزارش داده است بیش از ۴۰ سرباز و غیرنظامی شهادت داده‌اند که شاهد کشته شدن کودکان به دست ارتش این کشور بوده‌اند، یا اجساد کودکان را پس از عملیات ارتش دیده‌اند. 

این گزارش همچنین می‌گوید که شمار کودکان کشته‌شده هزاران نفر تخمین زده شده است. شاهدان گفته‌اند که نظامیان می‌گفتند کودکان را کشتند زیرا آنان را فرزندان بوکوحرام می‌دانند. 

گروه بنیادگرا و اسلامگرای بوکوحرام دو دهه پیش در شمال شرق نیجریه تشکیل شد و ارتش نیجریه از سال ۲۰۱۳ مبارزه با آن را آغاز کرد. 

طبق این گزارش، بیشتر کودکان با شلیک گلوله کشته شدند اما از روش‌هایی چون مسموم کردن و خفه کردن نیز استفاده شده است. 

خبرگزاری رویترز همچنین در گزارشی دیگر نوشته است که ارتش نیجریه دست‌کم از سال ۲۰۱۳ یک برنامه سقط‌ جنین مخفی، نظام‌مند و غیرقانونی را در شمال شرق این کشور به اجرا گذاشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این گزارش می‌گوید بسیاری از این زنان و دختران را ستیزه‌جویان بوکوحرام ربوده و به آنان تجاوز کرده بودند. شاهدان گفته‌اند زنانی که در برابر سقط جنین اجباری مقاومت می‌کردند، هدف ضرب و شتم قرار گرفته، با اسلحه تهدید شدند، یا به آنان مواد مخدر داده شده است. 

این گزارش همچنین گفت که برنامه فوق در دست‌کم پنج مرکز نظامی و پنج بیمارستان غیرنظامی انجام شده است. رهبران ارتش نیجریه این اتهام‌ها را رد کرده‌اند. 

گزارش فوق می‌گوید که سربازان به بهانه این که پدران کودکان شورشی بودند و فرزندان نیز راه پدر را خواهند رفت، و به بوکوحرام خواهند پیوست، دست به کشتن کودکان زده‌اند. 

به‌نوشته این گزارش ارتش نیجریه این اقدام‌ها سربازانش را نادیده گرفته و آن را لاپوشانی کرده است. 

سخنگوی پنتاگون گفته است ارتش ایالات متحده هیچ ملاقات برنامه‌ریزی شده‌ای با نیروهای نظامی یا رهبران نیجریه که به پایتخت آمریکا سفر کرده‌اند ندارد. 

شهر واشنگتن در حال حاضر میزبان دومین نشست رهبران آمریکا-آفریقا است و ۴۹ هیات از کشورهای آفریقایی از جمله نیجریه، در این نشست سه‌روزه شرکت دارند. 

بیشتر از جهان