بهای دلار آمریکا از ۳۸ هزار تومان عبور کرد، سکه به ۲۰ میلیون تومان نزدیک شد

در آغاز دولت ابراهیم رئیسی، قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه ۱۱ میلیون تومان بود

در پیوند با خیزش سراسری ایرانیان و در ادامه رکوردشکنی‌های بی‌سابقه نرخ ارز در ایران، بهای هر دلار آمریکا به ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و قیمت سکه هم تا ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بالا رفت.

روند صعودی نرخ دلار که از هفته‌های پیش آغاز شده بود، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر، پس از اعلام تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران و موج واکنش‌های بین‌المللی به اعدام معترضان در ایران، ادامه یافت و در ساعتی، هر دلار آمریکا تا حدود ۳۸ هزار و ۳۵۰ تومان هم معامله شد. نرخ دلار در صرافی‌های بانک‌ها در روز سه‌شنبه هم ۳۶ هزار و ۳۵۲ تومان بود.

محدوده قیمتی هر دلار آمریکا تا یک هفته پیش‌، حدود ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود؛ اما در ادامه روند صعودی موجود، طی هفت روز بیش از دو هزار تومان گران‌ شد و بدین ترتیب ارزش ملی پول ایران نزدیک‌ به شش درصد دیگر کاهش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش ارزش ریال ایران در مقابل یورو نیز بی‌سابقه‌ بود؛ به‌ طوری‌ که صبح سه‌شنبه بهای یورو از مرز ۴۰ هزار تومان هم فراتر رفت. لیر ترکیه نیز که در برابر دلار آمریکا موقعیتی متزلزل دارد، روز سه‌شنبه با افزایش قیمت در برابر ریال ایران مواجه بود و تا دو هزار و ۵۵ تومان هم فروش رفت.

بر اساس گزارش وب‌سایت اکو ایران، متوسط ماهانه نرخ فروش دلار آمریکا در فاصله آبان تا شهریور حدود چهار هزار و ۲۰۰ تومان معادل ۱۳.۷ درصد افزایش یافته است و بررسی قیمت دلار در ۹ ماه گذشته نیز میانگین افزایشی بیش از ۳۲ درصد را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، در طول این ماه‌ها، بهای دلار حدود هشت هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر شده است.

افزایش قیمت‌ها فقط به بازار ارز محدود نمی‌شود؛ با ادامه صعود نرخ طلا در ایران، قیمت سکه امامی هم به ۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام‌بهار نیز در محدوده قیمتی ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

علاوه بر مشکلات تورمی، نرخ ارز در ایران از رویدادهای سیاسی نیز متاثر می‌شود. بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای در شش ماه نخست سال یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ ارز به شمار می‌رفت اما با شروع خیزش سراسری ایرانیان از اواخر شهریور، بهای ارز رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

در پی افزایش نرخ دلار، روز دوشنبه ۲۱ آذر زمزمه‌هایی از برکناری رئیس‌کل بانک مرکزی مطرح شد اما علی صالح‌آبادی این خبر را تکذیب کرد و گفت که در حال «انجام وظیفه» است.

مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه، نیمه اول آذر با در نظر گرفتن وضعیت موجود پیش‌بینی کرد که قیمت دلار تا اواخر آذر «سقف تاریخی ۴۰ هزار تومان را پشت سر می‌گذارد». این عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز با بیان اینکه در حال حاضر «متغیر روانی» فعال‌ترین متغیر اثرگذار بر قیمت دلار در بازار است، افزود که «بی‌ثباتی‌های بین‌المللی و ادامه تحریم‌ها و بن‌بست مذاکرات کار را به جایی رسانده که قیمت دلار در مسیر جهش قرار گرفته است».

در آغاز دولت ابراهیم رئیسی، قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و سکه امامی نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شد. اینک با گذشت ۱۶ ماه از دولت سیزدهم، قیمت دلار به بالای ۳۸ هزار تومان رسیده و قیمت سکه به بیش از ۱۹ میلیون تومان افزایش یافته است.