نرخ دلار، پیش‌ به سوی کانال ۳۴ هزار تومان

خبر آزاد شدن دلار‌های مسدوده ‌شده ایران هم نتوانست قیمت دلار پایین بیاورد

تحلیلگران معتقدند که در صورت تثبیت دلار بالای کانال ۳۳ هزار تومان، رشد قیمت به سمت کانال ۳۴ هزار تومان نیز محتمل است- AFP

در بحبوحه خیزش سراسری در ایران، نرخ دلار به سطح قیمتی ۳۲ و ۳۳ هزار تومان رسید و پیش‌بینی‌ها از ورود آن به کانال ۳۴ هزار تومان حکایت دارد.

نرخ دلار در ایران پس از حدود ۱۱۰ روز (۲۲ خرداد ماه)، به کانال ۳۳ هزار تومان وارد شد و باز هم ارزش ریال را کاهش داد. روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از کارشناسان نوشت: «روند افزایشی جدید ناشی از کم‌رنگ شدن سیگنال‌های مثبت درباره آینده نشست‌های هسته‌ای وین رخ داده است.»

اعتراضات سراسری، چشم‌انداز تیره برجام از جمله عواملی است که برای سومین‌بار در دولت ابراهیم رئیسی، به افزایش تاریخی نرخ دلار منجر شد.

سایت تجارت‌نیوز هم افزایش قیمت دلار در بازار‌های همسایه، بالا رفتن نرخ حواله درهم و افزایش شاخص‌های پولی و تورم در ماه‌های اخیر را سه عامل دیگر افزایش نرخ دلار در این روز‌ها برشمرد.

انتشار خبر آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران در کشور‌های خارجی که البته آمریکا آن را تکذیب کرد، نیز نتوانست در کاهش نرخ دلار در بازار‌های ایران تاثیر مثبتی بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

آمار‌ مربوط به سال ۲۰۲۰ هم نشان می‌دهد که ایران در چین ۲۰ میلیارد دلار و در کره جنوبی هفت میلیارد دلار، دارایی مسدودشده دارد. عراق، ژاپن و لوکزامبورگ سه کشور دیگر‌ی‌اند که برخی دارایی‌های دلاری ایران آن‌جا بلوکه شده است.

در حال حاضر، گزارش‌ها از بازار ارز در ایران نشان می‌دهد که از سرعت روند افزایشی نرخ ارز کاسته شده و حجم معاملات بازار نیز کاهش یافته است. سایت خبر‌آنلاین به نقل از برخی معامله‌گران نوشت که «تداوم ماندگاری دلار در این محدوده قیمتی می‌تواند به افزایش تقاضا در بازار ارز منجر شود».

تحلیلگران معتقدند که در صورت تثبیت دلار بالای کانال ۳۳ هزار تومان، رشد قیمت به سمت کانال ۳۴ هزار تومان نیز محتمل است. بر اساس نتایج برخی تحقیقات مراکز پولی و مالی و پژوهشی در ایران، ممکن است تا پایان سال ۱۴۰۱ شمسی نرخ دلار به ۴۰ هزار تومان هم برسد.

بیشتر از اقتصاد