اعتراضات دانشجویان و ممانعت از برگزاری مراسم مجیدرضا رهنورد

دانشجویان در دانشگاه‌هایی از سراسر ایران اعتراض خود را نسبت به اعدام‌ها اعلام کردند

صدها نفر از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز با برگزاری تجمعی نسبت به اعدام‌ها اعتراض کرده و با خیزش سراسری مردم ایران همراهی کردند. دانشجویان این دانشگاه در این تجمع شعار «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه بهشتی نیز بر روی دیوارهای این دانشکده در اعتراض به احکام اعدام و تعلیق محمد راغب، استاد این دانشگاه؛ دیوارنویسی کردند. در یکی از این دیوارنویسی‌ها دانشجویان نوشته‌اند: «عده‌ای بین طناب دار و تیرباران به ما حق انتخاب می‌دهند و تصورشان از آزادی همین است.»

دانشجویان این دانشکده به یاد محسن شکاری و  مجیدرضا رهنورد و در اعتراض به احکام اعدام، شمع روشن کردند.

از سوی دیگر زهرا خشک‌جان استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز به دلیل عدم برگزاری کلاس‌ در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، به کمیته تخلفات اعضای هیات علمی احضار شد. او از روز سه‌شنبه از ورود به دانشگاه و برگزاری کلاس‌ها منع شده است.

دانشجویان دانشکده‌ معماری دانشگاه بهشتی نیز در اقدامی اعتراضی و نمادین طناب‌های دار را در ساختمان این دانشکده آویزان کردند. دانشجویان با این کار نسبت به اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز نوشته‌هایی برای دعوت به پیوستن دیگر دانشجویان به خیزش سراسری و همچنین در اعتراض به اعدام بر روی دیوارهای این دانشگاه چسباندند. دانشجویان این دانشگاه در اقدامی نمادین بر روی یکی از سطل آشغال‌های محوطه این دانشگاه نوشتند: «جابجایی این سطل آشغال موجب اعدام شما می‌شود»

دانشجویان معترض دانشگاه علم و صنعت نیز بر روی آینه‌های سرویس بهداشتی این دانشگاه خطاب به دانشجویان نوشتند: «دانشجو بلند شو شاید بعدی تو باشی»

دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز با آویختن طناب‌های دار و شعارنویسی در دانشگاه به اعدام معترضان واکنش نشان دادند. بر روی دیوارهای این دانشگاه شعارهای «چگونه بی‌دار شویم، کافیست بیدار شویم»، «اذان سرود قتله»، «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه» نوشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران نیز بنرهای بزرگی آویخته شد که بر روی یکی از آنها نام مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری نوشته شده بود. در بنر بزرگ دیگری نیز شعار «زن زندگی آزادی» نوشته شده بود. دانشجویان دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران نیز بر روی برد بسیج دانشجویی تصاویری از کشته شدگان خیزش سراسری و همچنین شعار «زن زندگی آزادی» را قرار دادند.

مراسم خاکسپاری عباس منصوری در شوش دانیال استان خوزستان برگزار شد. عباس منصوری جوان ۱۹ ساله اهل شوش بود که به جرم «پخش کردن شکلات» دستگیر شده بود و چند روز پس از آزادی جان باخت. گفته می‌شود او در اثر فشارهای دوران بازداشت خودکشی کرده است. نیروهای امنیتی خانواده او را برای عدم اطلاع‌رسانی تحت فشار قرار دادند.

مراسم ختم مجیدرضا رهنورد نیز روز سه‌شنبه در شهر مشهد برگزار شد. گزارش‌ها خبر حاکی از حضور گسترده نیروهای امنیتی و ضدشورش در خیابان‌های اطراف محل برگزاری مراسم یادبود این معترض اعدام شده دارد.

نیروهای امنیتی همچنین مانند شب گذشته اجازه برگزاری این مراسم یادبود را نمی‌دهند و با بستن در ورودی مسجد و جمع آوری گل‌ها و نوشته‌ها از حضور مردم در این مراسم ممانعت کردند. شب گذشته نیز نیروهای امنیتی به مراسم این خانواده عزادار یورش برده و مانع از برگزاری این مراسم شدند. معترضانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، در خیابان‌های اطراف میدان امام حسین مشهد تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان شعارهای «بی‌شرف، بی‌شرف»، «اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.