مرگ دومین خبرنگار در قطر پس از مرگ مشکوک خبرنگار آمریکایی منتقد جام‌جهانی

خالد المسلم، عکاس خبرنگار شبکه الکاس، شب گذشته در جریان پوشش رقابت‌های جام‌جهانی قطر فوت کرد

مرگ خالد المسلم چهار روز پس از درگذشت گرانت وال، خبرنگار ۴۸ ساله آمریکایی رخ می‌دهد - Grant Wahl/Twitter

پس از درگذشت گرانت وال، خبرنگار آمریکایی، در قطر، حالا رسانه‌های این کشور حوزه خلیج فارس می‌گویند یک عکاس ورزشی اهل قطر نیز درگذشته است.

خالد المسلم، عکاس خبرنگار شبکه الکاس، روز یکشنبه در دوحه در جریان پوشش رقابت‌های جام جهانی از دنیا رفت. شبکه الکاس هم خبر درگذشت خالد المسلم را تایید کرد، اما درباره علت مرگ او اطلاعاتی منتشر نکرد.

مرگ این خبرنگار که چهار روز پس از درگذشت گرانت وال، خبرنگار ۴۸ ساله آمریکایی رخ می‌دهد، اخبار فوتبالی جام‌جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

گرانت وال پس از پایان وقت قانونی بازی آرژانتین-هلند در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی، از استادیوم محل برگزاری بازی به بیمارستانی در آن نزدیکی منتقل شد. هنوز اعلام نشده که او در بیمارستان جان باخته یا در همان استادیوم از دنیا رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علت مرگ این خبرنگار منتقد جام جهانی قطر هم هنوز اعلام نشده است. با این حال اریک وال، برادر او، با انتشار ویدیوهایی از خود، دولت قطر را به دست داشتن در قتل برادرش متهم کرد.

گرانت وال یکی از معدود خبرنگارانی بود که قصد داشت از همان اولین روزهای جام‌جهانی، با تی‌شرت رنگین‌کمانی که نماد دگرباشان جنسی و جنسیتی است، وارد استادیوم شود که البته مقام‌های قطری این اجازه را ندادند. با این حال، او از لحظه ممانعت مسئولان برگزاری از حضورش در استادیوم ویدیویی ثبت و منتشر کرد. ویدیو گرانت وال در رسانه‌های اجتماعی و خبری جهان بازخوردهای زیادی داشت.

مقام‌های قطری ورود تماشاگران جام‌جهانی با هر نوع نماد حمایت از دگرباشان جنسی و جنسیتی را در جریان این رقابت‌ها ممنوع کرده‌اند. این ممنوعیت انتقادهای شدید از جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، را به دنبال داشت. اینفانتینو سوییسی یکی از حامیان اصلی میزبانی قطر پیش و در جریان بازی‌های جام جهانی است. او در یک سخنرانی پیش از بازی‌ها، از مقام‌های قطری دفاعی جانانه  کرد.

گرانت وال به جز پوشیدن تی‌شرت رنگین‌کمانی، بارها در پادکست‌ها و مصاحبه‌هایش از قطر و نحوه میزبانی آن‌ها در جام‌جهانی هم انتقاد کرده بود. او چند روز پیش از مرگ در توییتر خود نوشت: «سازمان‌دهندگان جام‌جهانی قطر نه تنها از مرگ کارگران مهاجر اظهار ندامت نمی‌کنند، بلکه با بی‌تفاوتی تمام از کنار این موضوع رد می‌شوند.»‌

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند در جریان ساخت‌وساز استادیوم‌های جام‌جهانی در قطر، بیش از شش هزار کارگر خارجی جان باخته‌اند؛ اما مقام‌های قطر با انکار گزارش‌هایی از این دست، می‌گویند در جریان ساخت این استادیوم‌ها تنها سه کارگر جانشان را از دست داده‌اند که به خانواده آن‌ها غرامت کامل پرداخت شده است.

گرانت وال در هفته پیش از مرگ خود، به علت گلودرد و بی‌خوابی به درمانگاهی در دوحه مراجعه کرده بود. او در پادکست‌هایش تاکید کرد که برای کار کردن انرژی ۱۰۰ درصدی ندارد. او در یکی از پادکست‌ها چند روز پیش از مرگ، تایید کرد که «برونشیت» داشته و به کلینیک درمانی مراجعه کرده است.

اریک وال ساعتی پس از مرگ برادرش، در اینستاگرام خود پیغامی ویدیویی منتشر کرد و گفت: «اسم من اریک وال است. در سیاتل، ایالت واشنگتن، زندگی می‌کنم. من برادر گرانت وال و همجنس‌گرا هستم. دلیل برادرم برای پوشیدن پیراهن رنگین‌کمانی در جام جهانی من بودم. برادرم سالم بود. او به من گفت که به مرگ تهدید شده است. من باور نمی‌کنم که برادرم تازه مرده است. معتقدم او کشته شده است. برای هر کمکی التماس می‌کنم.»

اریک وال در بخش دیگری از ویدیو می‌گوید که سلین، همسر گرانت وال، با مقام‌های کاخ سفید نیز در این باره گفت‌وگو کرده است.

انجمن روزنامه‌نگاران آمریکایی نیز خواهان تحقیقات بیشتر درباره مرگ گرانت وال شد.

بیشتر از جهان