در پی آزادی خرسون، اوکراین به پیشروی ادامه می‌دهد

اوکراین قصد توقف ندارد

در پی عقب‌نشینی نیروهای روسیه از شهر خرسونِ اوکراین، مردم این شهر به جشن و پایکوبی پرداختند-OLEKSANDR GIMANOV / AFP

در پی عقب‌نشینی نیروهای روسیه از شهر خرسونِ اوکراین، مردم این شهر به جشن و پایکوبی پرداختند و پرچم ملی اوکراین نیز در سراسر شهر برافراشته شده است. در این شرایط، برخی تحلیلگران انتظار داشتند شاهد توقف جنگ و احتمالا آغاز مذاکرات صلح باشیم. اما به نظر می‌رسد نیروهای اوکراین قصد توقف ندارند و به مبارزه خود برای باز پس گرفتن اراضی کشورشان ادامه خواهند داد.

در شرق، نیروهای اوکراین با مقاومت در برابر اشغالگران روسیه جلو تصرف شهرهایی همچون باخموت و پاولیوکا را گرفته‌اند و به نظر می‌رسد صدها سرباز روس را کشته‌اند. در جنوب، اوکراینی‌ها نه تنها خرسون را پس گرفتند بلکه می‌کوشند به نیروهای روسیه که آن سوی رود دنیپرو هستند اجازه استقرار و ساخت استحکامات ندهند. بعید نیست حرکت بعدی اوکراینی‌ها تهاجمی وسیع در جنوب کشور برای باز پس گرفتن این منطقه از دست روس‌ها باشد.

ستوان اول آندری میخیچنکو، فرمانده یک واحد ضدتانک که از شهر باخموت در منطقه دونباس در شهر اوکراین دفاع می‌کند، به نیویورک تایمز گفت: «منطق جنگ توقف و بعد تداوم نیست. به نظرم ضدحمله‌هایی در جهت‌های دیگر صورت خواهند گرفت تا دشمن وقت انتقال نیروهای ذخیره و انسداد حمله‌ها را نداشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که برخی چهره‌های ارشد نظامی در غرب از امکان برگزاری مذاکرات صلح در پی پیشروی‌های اخیر اوکراین گفته‌اند. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه گفت توقفی که در جنگ پیش آمده فرصتی خوبی برای برگزاری مذاکرات است.

اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در پی دیدار با همتای اوکراینی خود، دیمیترو کولبا، در پنوم‌پن گفت کی‌یف خود در مورد زمان و محتوای هرگونه مذاکرات با روسیه تصمیم خواهد گرفت. بلینکن در این دیدار تاکید کرد که آمریکا به اوکراین تعهد داده است که با فرا رسیدن فصل زمستان به کمک‌های بشردوستانه خود به این کشور بیفزاید تا امکان جبران نتیجه حملات روسیه فراهم شود.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست هفته گذشته خبر داده بود که دولت بایدن در خفا از رهبران اوکراین می‌خواهد اعلام کنند که آماده مذاکره با روسیه‌‌اند. موضع کنونی کی‌یف این است که اوکراین تنها زمانی با روسیه مذاکره می‌کند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از قدرت کنار برود.

اوکراین و روسیه پیش از این، با وساطت ترکیه و سازمان ملل به توافق‌هایی برای ممکن کردن صدور غلات رسیده بودند. به گزارش رسانه‌های ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، روز شنبه گفت امیدوار است در روزهای آینده با پوتین صحبت کند تا توافق غلات به «کریدور صلح» بدل شود. اردوغان در راه بازگشت خود از ازبکستان به روزنامه‌نگاران گفت: «در این دو سه روز اگر بتوانم با او تماس بگیرم، فرصتی خواهم داشت تا ببینم او چه فکری می‌کند و به‌خصوص حین این روند چه اقدام‌هایی انجام می‌دهند و چطور می‌توانیم گفت‌وگو را به صلح بدل کنیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی، نیز صحبت خواهد کرد. اردوغان گفت: «ما می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود این کریدور غلات به کریدور صلح بدل شود. این تلاش ما است. البته که نظرهای آقای پوتین در این‌جا به تنهایی کافی نیست. ما البته با زلنسکی نیز دیدار می‌کنیم تا نظر او را در این مورد و دیدگاه‌ او در مورد این مسئله را جویا شویم و دنبال راه‌هایی خواهیم بود که این میانجی‌گری را به صلح برساند.»

اما اردوغان تاکید کرد که در حال حاضر، مهم‌ترین مسئله اجرایی کردن جدی کریدور غلات موجود است.

مقام‌های روسیه و اندونزی گفتند پوتین قصد ندارد در نشست پیش روی «گروه ۲۰» که در بالی برگزار می‌شود شرکت کند. اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و سایر مقام‌های ارشد این کشور به اندونزی خواهند رفت و احتمال دیدارهای رسمی و غیررسمی بین آن‌ها با اردوغان و بایدن وجود دارد. بایدن قبلا خواستار بررسی اخراج احتمالی روسیه از گروه ۲۰ شده بود. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، دیگر کشور عضو این گروه، نیز از این خواسته پشتیبانی کرده بود. بایدن در ضمن این احتمال را مطرح کرده بود که اوکراین که عضو گروه ۲۰ نیست به‌عنوان مهمان به بالی دعوت شود.

بیشتر از جهان