از سیدنی تا بروکسل؛ همبستگی ایرانیان خارج از کشور با خیزش سراسری

ایرانیان خارج از کشور خواستار توجه جدی جامعه جهانی به صدور احکام اعدام در ایران شدند

REUTERS/Michele Tantussi

در پی فراخوان‌های گسترده سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر، روز شنبه، ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر)، هزاران ایرانی ساکن خارج از کشور در شهرهای مختلف جهان به خیابان‌ها آمدند تا در «روز جهانی حقوق بشر» ضمن حمایت از خیزش سراسری، نقض آشکار حقوق مردم ایران ازسوی حکومت را به جهانیان یادآور شوند. 

ایرانیان ساکن بلژیک و برخی دیگر از کشورهای اروپایی روز شنبه در همبستگی با قیام مردمی، مقابل پارلمان اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، تجمع کردند. در این مراسم نرگس اسکندری، شهردار فرانکفورت، طی سخنانی از کشورهای اروپایی و پارلمان اروپا خواست که انقلاب مردم ایران را به رسمیت بشناسند و به جمهوری اسلامی ایران نه بگویند. او همچنین گفت آلمان و دیگر کشورهای اروپایی باید سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. 

همزمان با روز جهانی حقوق بشر و راهپیمایی‌ ایرانیان در شهرهای مختلف دنیا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی از تماس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خبر داد و نوشت که با او درباره اعدام محسن شکاری و دیگر موضوع‌ها صحبت کرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت که شمن انتقال مواضع کشورهای اروپایی به حکومت ایران، خواستار توقف فوری اعدام و سرکوب معترضان شده و از حکومت خواسته است که به حق آزادی مردم ایران احترام بگذارد و از حمایت نظامی روسیه دست بردارد. 

علاوه بر بروکسل، دیگر شهرهای جهان، از توکیو در ژاپن تا سیدنی در استرالیا نیز شاهد برگزاری راهپیمایی‌های ایرانیان در همبستگی با مردم داخل کشور بود. 

ایرانیان ساکن آلمان هم در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند. تجمع‌کنندگان شهر برلین، تصاویری از محسن شکاری، جوان معترضی که اعدام شد، و دیگر جان‌باختگان خیزش سراسری را در دست داشتند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران سر دادند. بسته‌شدن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در آلمان از خواسته‌های اصلی شرکت‌کنندگان در این تجمع بود. تجمع‌های مشابهی نیز در شهرهای هامبورگ و فرانکفورت برگزار شد. برخی پزشکان ایرانی ساکن آلمان نیز با لباس‌های پزشکی‌شان در محکومیت صدور حکم اعدام برای دکتر حمید قره‌حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی، در این تجمعات حضور داشتند. 

حمید قره‌حسنلو با اتهام دست‌داشتن در مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان به اعدام محکوم شده است. صدور حکم اعدام برای او، موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را درپی داشت؛ در تازه‌ترین واکنش، دکتر اوساهون اِنابوله‌له، رئیس انجمن جهانی پزشکی، در نامه‌ای صدور حکم اعدام برای این پزشک را «ظلم فاحش» دانست و خواستار توقف آن شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، نیز ایرانیان به خیابان‌ آمدند و خواهان توقف حکم اعدام برای معترضان در دادگاه‌های ساختگی شدند. 

تجمع مشابهی نیز با حضور صدها تن از ایرانیان در استانبول برگزار شد؛ برخی تجمع‌کنندگان در این مراسم که با حضور چشمگیر رسانه‌های ترکیه‌ای برگزار شد، با طناب‌های دار دور گردن، لباس‌های سفید و صورت‌های خونین حضور پیدا کردند تا اعتراض نمادین خود را به کشتار و سرکوب معترضان در ایران نشان دهند. 

شهرهای مختلف استرالیا، ازجمله سیدنی، پرت، ملبورن، آدلاید و بریزبن، نیز شاهد برگزاری تجمع‌های ایرانیان ساکن این کشور بود. شمار تجمع‌کنندگان ایرانی در سیدنی به‌حدی بود که بسته‌شدن‌ خیابان‌های پیرامونی این تجمع را درپی داشت. معترضان در ملبورن نیز شعار «زن، زندگی‌، آزادی» سر دادند. در این تجمع‌ها همچنین بیانیه اخیر وزارت خارجه استرالیا نیز قرائت شد. 

وزارت خارجه استرالیا روز شنبه اعلام کرد که شش مقام و دو نهاد جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل «نقض فاحش حقوق بشر» تحریم کرده‌ است. همچنین وزیر خارجه استرالیا گفت که بی‌اعتنایی آشکار و گسترده حکومت ایران به حقوق بشر، استرالیایی‌ها را وحشت‌زده کرده است. 

ایرانیان ساکن ایتالیا نیز در شهر تورین گردهم آمدند و شعارهایی در حمایت از معترضان داخل کشور سر دادند و اعدام محسن شکاری را محکوم کردند. توکیو، پایتخت ژاپن، هم صحنه برگزاری تجمع اعتراضی ایرانیان ساکن این کشور بود. 

تجمع‌های استهکلم، بوداپست و لاهه نیز با حضور پرشمار ایرانیان ساکن کشورهای سوئد، مجارستان و هلند برگزار شد. در تمامی این تجمع‌ها، ایرانیان خارج از کشور خواستار توجه جدی جامعه جهانی به صدور احکام اعدام برای معترضان در ایران شدند. 

۷۴ سال از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌گذرد، اما با وجود تمام تلاش‌های جهانی در هفت دهه گذشته، همچنان حقوق بسیاری از انسان‌ها در نقاط مختلف جهان ازسوی حکومت‌های تمامیت‌خواه نقض می‌شود. آنچه امروز در ایران می‌گذرد به گواهی فعالان و سازمان‌های حقوق بشری و شهروندان ایرانی، نقض آشکار حقوق مردمی است که برای دستیابی به حقوق مدنی‌ خود مبارزه می‌کنند و پاسخ حکومت به مطالبه‌های آنان، سرکوب و صدور احکام اعدام است.