افزایش حاشیه‌های مجلس سنا؛ کرستن سینما از حزب دموکرات خارج می‌شود

او گفت به‌دلیل اختلاف‌های عمیق سیاسی، حزب دموکرات را ترک می‌کند

سینما در مصاحبه‌‌ با پولیتیکو گفت عضو حزب جمهوری‌خواه نخواهد شدـ ANNA MONEYMAKER/GETTY IMAGES VIA AFP

کرستن سینما، سناتور ایالت آریزونا، تنها چند روز پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا در جورجیا و به دست آوردن ۵۱ کرسی در مجلس ۱۰۰ نفره، گفت که به دلیل اختلاف‌های عمیق سیاسی، حزب دموکرات را ترک می‌کند.

سینما در مقاله‌ای که در روزنامه آریزونا ریپابلیک منتشر شد، نوشت: «مانند بسیاری از مردم آریزونا، من با هیچ یک از دو حزب ملی کاملا همراه نیستم.»

سینما در مصاحبه‌‌ای با پولیتیکو که در روز جمعه، ۹ دسامبر، منتشر شد، گفت: «عضو حزب جمهوری‌خواه نخواهد شد.»

در این صورت، دموکرات‌ها همچنان می‌توانند کنترل مجلس را حفظ  و تاثیر خروج او را کمرنگ‌ کنند.

اعلام غافلگیرکننده سینما در حالی صورت گرفت که آینده جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده برای انتخابات دوره دوم خود، به دلیل پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان، با گرایشی محافظه کارانه، به بایدن هشدار داده‌اند که به دنبال کاهش چشم‌گیر هزینه‌های داخلی و سخت‌گیری بیشتر برای افزایش امنیت مرزی‌اند. به همین دلیل برای جلوگیری از فشارها روی بایدن، وظیفه دموکرات‌های سنا است که اقدامات جمهوری خواهان را خنثی کنند.

اظهارات سينما تاكنون نشان مي‌دهد كه او به كار خود، با استقلالی كه در دو سال گذشته نشان داده، ادامه خواهد داد: «با دموكرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای تصويب قانون همکاری خواهم کرد و از ایجاد موانعی که کاخ سفید، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و دیگر دموکرات‌ها را ناامید می‌کند، نمی‌ترسم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دستیاران سینما گفت که او روز پنجشنبه تصمیم خود را به شومر اطلاع داد.

شومر در اظهارنظری گفت: «او از من خواست که وظایف کمیته‌اش را حفظ کند و من موافقت کردم.»

او افزود که حتی با وجود مستقل بودن سینما، دموکرات‌ها اکثریت کمیته‌ها را در اختیار خواهند داشت و می‌توانند بدون گرفتار شدن در رویه‌های زمان‌بر، مقابل اقدامات جمهوری‌خواهان بایستند.

سينما و جو مانچين سناتور دموکرات واشنگتن، در دو سال گذشته حزب دموکرات را در حالت تعلیق نگه داشته‌اند و بارها از رای دادن به لوایح مورد نظر بايدن خودداری کرده‌اند.

تقریباً یک سال پیش، سینما و مانچین تلاش سایر دموکرات‌های سنا را برای چشم‌پوشی موقت از قانون «فیلی‌باستر»، که برای تصویب در سنا به اکثریت مطلق (۶۰ رای) نیاز دارد، بی اثر کردند. این امر مانع از فشار دموکرات‌ها با حمایت بایدن برای اصلاحات مهم در حق رای شد.

سينما به دلیل روابط نزديک خود با صنعت داروسازی ايالات متحده، تلاش دموکرات‌ها برای کاهش قيمت داروهای نسخه‌ای را سخت کرد و سرانجام موفق شد لایحه‌ای ضعیف‌تر را به تصویب سنا برساند. 

در سیاست‌های مالیاتی، سینما بیشتر با جمهوری‌خواهان همسو است و با اقدامات بایدن برای افزایش مالیات بر ثروتمندان و شرکت‌ها مخالفت می‌کند.

در عین حال، سینما و مانچین به روشی دو حزبی روی لوایح پرمخاطب کار کرده‌اند، از جمله لوایحی که سرمایه‌گذاری‌های هنگفت دولت را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی به همراه خواهد داشت.

همین هفته، سینما و سناتور جمهوری‌خواه تام تیلیس از طرح اصلاحات مهاجرتی رونمایی کردند که مورد توجه هر دو حزب در سنا قرار گرفته است.

دموکرات‌ها، سنا را با اکثریت ۵۰-۵۰ و حق رای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری در دست داشتند و انتخاب سناتور رافائل وارناک در دور دوم انتخابات روز سه شنبه جورجیا، پنجاه و یکمین کرسی را به آنها داد.

دو سناتور دیگر برنی سندرز از ورمونت و آنگوس کینگ مین  هم مستقل اما با دموکرات‌ها همرا‌ه‌اند.

سينما در سال ۲۰۲۴ مجددا در انتخابات شرکت خواهد کرد و دموکرات‌ها احتمالا برای به دست آوردن این کرسي با او رقابت خواهند کرد.

یک رقیب احتمالی دموکرات او می تواند روبن گالیگو، نماینده مجلس نمایندگان، باشد که روز جمعه گفت: «ما به سناتورهایی نیاز داریم که مردم آریزونا را به شرکت‌های بزرگ داروسازی و بانکداران وال استریت ترجیح بدهند.»

بیشتر از جهان