ولیعهد عربستان سعودی: کشورهای عربی منتظر مرحله‌ای تازه از مشارکت با چین هستند

هرگونه مذاکره هسته‌ای با حکومت ایران، باید شامل برنامه موشکی و «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» در منطقه بشود

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه در نشست مشترک سران کشورهای عربی و رئيس‌جمهوری چین در ریاض گفت: کشورهای عربی منطقه، مشتاقانه در انتظار شروع مرحله تازه‌ای از همکاری‌ها و مشارکت‌ با چین هستند.

به‌گفته شاهزاده محمد بن سلمان، عربستان سعودی همکاری با چین را در راستای ثبات و امنیت بین‌المللی می‌بیند و در این مسیر گام بر می‌دارد.

شی جین‌پینگ، رئيس‌جمهوری چین، نیز در اظهارات خود در میان سران کشورهای عربی منطقه و مصر گفت: چین در پی تقویت همکاری‌های همه‌جانبه با تمامی این کشورها است.

به‌گفته رئيس‌جمهوری چین، نشست مشترک در عربستان، به آینده‌ای روشن‌تر منجر می‌شود. در این نشست علاوه بر سران کشورهای عربی منطقه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز حضور داشتند.

شبکه خبری العربیه روز جمعه نهم دسامبر، ۱۸ آذرماه، در گزارشی به‌نقل از رئيس‌جمهوری چین نوشت این کشور از تلاش‌های کشورهای عربی برای رسیدن به راه‌حل‌های سیاسی برای مسائل فوری منطقه حمایت می‌کند و بر ثبات امنیت منطقه تاکید کرد.

تاکید رئیس‌جمهوری چین بر لزوم حفظ ثبات و امنیت منطقه با انتشار بیانیه مشترک روز جمعه پکن و ریاض همزمان است. در این بیانیه مشترک، چین به‌صراحت از مواضع ریاض در قبال حکومت ایران دفاع کرده است.

در این بیانیه مشترک، به‌ مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه شده است که از از مداخله در امور داخلی کشورهای همسایه خودداری و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع تهدیدهای منطقه‌ای حکومت ایران، در بیانیه پایانی روز جمعه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز مطرح شد.

در بیانیه روز جمعه شورای همکاری خلیج فارس، حکومت ایران متهم شده که از طریق گروه‌های نیابتی و حمایت مستمر از شبه‌نظامیان مسلح و فرقه‌‌گرا، به‌طور مشخص در عراق و لبنان و یمن، امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

در بخشی از بیانیه روز جمعه شورا همکاری خلیج فارس به‌صراحت قید شده که هرگونه مذاکره هسته‌ای با حکومت ایران، باید شامل برنامه موشکی و «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» در منطقه نیز بشود.

جلوگیری از قاچاق اسلحه برای حوثی‌ها، گروه شیعی مورد حمایت حکومت ایران در یمن، و تامین امنیت و آزادی کشتی‌رانی در  تنگه باب المندب و دریای سرخ، از دیگر محورهای بیانیه روز جمعه کشورهای عضو شورا همکاری خلیج فارس بود.

بیشتر از جهان