چین در کنار عربستان؛ ایران در امور داخلی کشورها دخالت نکند

رئیس جمهوری چین در ریاض، در بیانیه‌ای مشترک با حمایت از مواضع عربستان، از تهران خواست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند

چین از ابتکار پادشاهی سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن قدردانی کرد-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

در حالی‌ که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به روابط «ویژه و دوستانه» با جمهوری خلق چین مباهات می‌کنند و مدعی‌اند که قرارداد ۲۵ ساله با این کشور برای ایران منافع سیاسی و اقتصادی به همراه دارد، رئیس‌جمهوری چین در بیانیه‌ای مشترک با عربستان سعودی، از مواضع این کشور در قبال جمهوری اسلامی حمایت و به تهران توصیه کرد از مداخله در امور داخلی کشورهای همسایه خودداری و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «اس‌ پی‌اس»، شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز پنجشنبه ۸ دسامبر (۱۷ آذر)‌ در جریان سفر به عربستان سعودی، با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد.

در پایان این نشست رسمی، «توافقنامه مشارکت راهبردی» میان پکن و ریاض که دربرگیرنده برنامه‌ همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف و با هدف تحکیم روابط دوجانبه است، امضا شد.

چین و عربستان سعودی در این بیانیه، تقویت و توسعه همکاری‌ها را نیز «مهم و راهبردی» توصیف کردند و خواستار ایجاد الگوی همکاری و همبستگی میان کشورهای در حال‌ توسعه و تداوم حمایت از منافع دوجانبه، با تمرکز بر اصل پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر شدند.

به گفته رئیس‌جمهوری چین، عربستان سعودی از این پس یکی از مقاصد اصلی گردشگران چینی خواهد بود.

به گزارش العربیه، طرفین در این توافقنامه راهبردی خود را به «اهمیت ثبات در بازارهای نفت» متعهد کردند و پکن از نقش ریاض در ایجاد تعادل در ثبات بازار استقبال کرد.

پکن و ریاض همچنین توافق کردند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی را با توسعه پروژه‌های امیدوارکننده در فناوری‌های نفتی و همچنین پروژه‌های برق و انرژی بادی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

افزایش همکاری‌ها در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و نوآوری در بخش انرژی نیز از دیگر بخش‌های مهم این توافقنامه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین همچنین از دستاوردهای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی که بر حفاظت از محیط‌زیست تمرکز دارد، قدردانی و حمایت کرد. همچنین مقرر شد که با استقرار شرکت‌های چینی در عربستان سعودی، سرمایه‌گذاری‌های متقابل کیفی میان دو کشور تقویت شود.

توافقنامه راهبردی پکن و ریاض، به الزام‌های سیاسی دو کشور نیز اشاره دارد؛ در حالی ‌که عربستان سعودی متعهد شد که به «اصل چین واحد» احترام بگذارد، پکن نیز هرگونه حمله به غیرنظامیان عربستان سعودی و مداخله در امور داخلی این کشور را مردود دانست.

چین از جمهوری اسلامی ایران خواست، با توجه به اهمیت و اصول حسن هم‌جواری، در امور داخلی کشورها دخالت نکند و در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات و تقویت کند.

در حالی‌ که جمهوری اسلامی ایران از شبکه نظامیان حوثی در یمن حمایت می‌کند و عربستان سعودی را مسئول جنگ یمن می‌داند، چین از ابتکار و تلاش‌های پادشاهی سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن و دستیابی به راه‌حل سیاسی قدردانی کرد.

در خصوص سوریه نیز دو کشور بر ضرورت حل‌وفصل بحران سیاسی این کشور از طریق اصلاحات لازم تاکید کردند. آنان همچنین متذکر شدند که لبنان نباید به مرکز و مبدا گروه‌های تروریستی که امنیت و ثبات منطقه را برهم می‌زنند، تبدیل شود. همچنین بر جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به گذرگاه مواد مخدر تاکید کردند.

چین و عربستان در مورد فلسطین نیز از مذاکرات جدی برای پیدا کردن راه‌حل اساسی رفع بحران در این کشور حمایت کردند.

چین در مورد عراق، با ادامه حمایت از بغداد از تشکیل دولت جدید در این کشور استقبال کرد. در بیانیه مشترک پکن و ریاض بر اهمیت حصول اطمینان از اینکه افغانستان پناهگاه گروه‌های تروریستی نخواهد شد، تاکید شده است. دو کشور همچنین بر ضرورت حل مسئله اوکراین به روش مسالمت‌آمیز اشتراک نظر داشتند.

رئیس‌جمهوری چین، با دعوت رسمی پادشاه عربستان، چهارشنبه ‌شب، در سفری دو روزه وارد ریاض شد.