پیکر محسن شکاری در سکوت در بهشت زهرا به خاک سپرده شد

اعدام محسن شکاری با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی همراه شده است

پیکر محسن شکاری در قطعه ۹۲ «بهشت‌ زهرا» در تهران به خاک سپرده شد.

حساب تویتتری «۱۵۰۰ تصویر» فیلمی از مراسم خاکسپاری پیکر شکاری را منتشر کرده است. گزارش شده است که مراسم خاکسپاری محسن شکاری به شرط سکوت خانواد، بدون اطلاع‌رسانی و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده است.

حساب تویتتری «۱۵۰۰ تصویر»در همین زمینه نوشت: «پس از ۲۴ ساعت، به‌شرط عدم اطلاع‌رسانی و فقط با حضور چند نفر محدود از اعضای خانواده، محسن شکاری در قطعه ۹۲ بهشت‌ زهرا در میان تعداد زیادی از نیروهای جمهوری‌اسلامی به خاک سپرده شد.»

پیکر این جوان روز جمعه ۱۸ آذر تنها یک روز پس از اعدام برای دفن در اختیار خانواده‌اش قرار گرفت.

محسن شکاری در جریان اعتراض‌های خیابانی سوم مهرماه در منطقه ستارخان تهران بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد که این حکم سحرگاه ‌پنجشنبه ۱۷ آذرماه اجرا شد.

اجرای حکم این جوان، بازتاب‌های بین‌المللی قابل توجهی در پی داشته و اعتراض‌ها و انتقاد‌ها در داخل ایران از جمهوری اسلامی را افزایش داده است.

گروهی از کشور‌های اروپایی و نهاد‌های مدافع حقوق بشر صدور و اجرای چنین حکمی را محکوم و تلاش نظام برای «ترساندن» مردم ایران ارزیابی و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار توقف صدور چنین احکامی شده‌اند.

اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین‌الملل، کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و چند کشور اروپایی از جمله معترضان به اعدام محسن شکاری بودند.

شاهزاده رضا پهلوی هم در پیامی با محکوم کردن اعدام محسن شکاری، تاکید کرد که «رژیم درمانده به سه روز اعتصابات سراسری و باشکوه، با جنایتی دیگر پاسخ داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که گروهی از ایرانیان هم در برخی کشور‌ها با تجمع مقابل سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی به اجرای حکم اعدام این جوان اعتراض کرده‌اند.

کیهان کلهر، موسیقی‌دان شهیر ایرانی هم با انتشار پستی در اینستاگرام، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «دستتان در خون پاک مردم ایران است که با هیچ آبی شسته نخواهد شد.»

تهمینه میلانی، کارگردان سینما هم با انتشار تصویری از محسن شکاری، نوشت: «ای کاش می‌شد بجای یک میلیون توییت، این پسر ۲۳ساله را زنده کرد.»

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل هم در واکنش به سرکوب اعتراض‌ها در ایران خواستار اخراج سفرای جمهوری اسلامی از اروپا شد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم این اعتراض‌ها و انتقاد‌های کشور‌های غربی را «ریاکارانه» خوانده و مدعی شد که غربی‌ها باید از میزبانی و تشویق «تروریست‌ها» دست بردارند.