اعتراض به اعدام محسن شکاری در تظاهرات ستارخان: شاهزاده رضا پهلوی از ایرانیان خواست صدای خشم ملی باشند

جیک سالیوان: اعدام ناعادلانه و ظالمانه محسن شکاری تلاشی برای ارعاب مردم شجاع ایران است

مردم تهران پنج‌شنبه شب با تظاهرات در محدوده خیابان ستارخان، محل سکونت و بازداشت محسن شکاری، و سر دادن شعارهای ضد حکومتی به اعدام این معترض جوان، اعتراض کردند. همزمان شاهزاده رضا پهلوی در پیامی از ایرانیان خواست در سراسر جهان، «صدای خشم ملی» از قتل ظالمانه محسن شکاری باشند.

خیابان ستارخان پنج‌شنبه شب به صحنه تظاهرات مردم تهران با شعار «می‌کشم می‌کشم، آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر دیکتاتور» در اعتراض به محسن شکاری تبدیل شد.

در همین حال شاهزاده رضا پهلوی در پیامی با محکوم کردن اعدام محسن شکاری، تاکید کرد که «رژیم درمانده به سه روز اعتصابات سراسری و باشکوه، با جنایتی دیگر پاسخ داد.»

در این پیام، شاهزاده رضا پهلوی گفت: «در سراسر جهان، صدای خشم ملی از قتل ظالمانه محسن شکاری باشید؛ دنیا را از برنامه رژیم برای قتل دیگر انقلابیون در بند آگاه کنید؛ خواهان انزوای جهانی و فشار حداکثری بر رژیم، و حمایت حداکثری از مردم ایران شوید.»

همزمان جیک سالیوان، مشاور امنیتی ملی آمریکا، نیز به اعدام محسن شکاری واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «اعدام ناعادلانه و ظالمانه محسن شکاری تلاشی برای ارعاب مردم شجاع ایران است.» سالیوان افزود: «قلب ما با خانواده محسن شکاری است و ما رژیم جمهوری اسلامی را به خاطر خشونت وحشیانه‌ای که علیه مردم خود مرتکب می‌شود، پاسخگو خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، نیز با محکوم کردن اعدام محسن شکاری، تاکید کرد که جمهوری اسلامی برای ارعاب و ترساندن مردمی که برای حقوق خود مبارزه می‌کنند، محسن شکاری را اعدام کرده است.

وزیر خارجه کانادا  با محکوم کردن اعدام محسن شکاری، تاکید کرد که «رژیم جمهوری اسلامی نمی‌تواند اراده آزاد مردم را خفه و سرکوب کند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز اعدام محسن شکاری را «اولین معترض اعدام شده» در خیزش سراسری مردم ایران خواند و گفت که از اعدام این معترض جوان «وحشت زده» شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «در نشست وزرای اتحادیه اروپا، ما درباره ایران بحث خواهیم کرد و بر رسیدگی به اعتراضات توسط حکومت و لزوم رعایت حقوق اساسی مردم تاکید داریم.»

عفو بین‌الملل: جامعه بین‌المللی باید فورا برای توقف اعدام‌ها در ایران اقدام کند

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعدام محسن شکاری را «اعدام هولناک یک جوان معترض» خواند و تاکید کرد که این اعدام بیش از پیش خطر خونریزی و کشتار بیشتر از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه مردم معترض را آشکار می‌کند و از آنجا که این مقام‌ها بر ادامه قتل‌عام مردم، چه در خیابان و چه از طریق دادگاه‌های ساختگی، مصمم هستند، جامعه بین‌المللی باید فورا برای توقف اعدام‌ها در ایران اقدام کند.

این سازمان تاکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر ماه محسن شکاری را پس از محکومیت این معترض جوان در دادگاهی که هیچ شباهتی به یک محاکمه عادلانه نداشت، اعدام کردند.

عفو بین‌الملل تاکید کرد که «روش تکان‌دهنده محاکمه محسن شکاری از طریق سیستم قضایی جمهوری اسلامی» بدون اینکه فرصت دادرسی عادلانه و تجدیدنظر معنادار به او داده شود، نشان دیگری است از اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی به مجازات اعدام «به عنوان سلاحی برای سرکوب سیاسی»نگاه می کند و هدف آن القای ترس و ایجاد ارعاب در میان مردم به عنوان بخشی از تلاش این مقامها برای حفظ قدرت و سرکوب اعتراضات مردمی است.

هبا مورایف، مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، تاکید کرد اعدام محسن شکاری کمتر از سه هفته پس صدور حکم اعدام این معترض جوان در یک محاکمه نمایشی و به شدت ناعادلانه، هولناک است.

این مقام سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد که با «اقدامات وحشیانه» مقام‌های جمهوری اسلامی و تهدیدات آنها برای تسریع در رسیدگی به محاکمه و اجرای حکم اعدام معترضان، بیم آن می‌رود که دیگر معترضان محکوم به اعدام یا متهم به محاربه و اتهامات مرگبار، در خطر اعدام و کشتار قرار دارند.

عفو بین‌الملل  در بیانیه روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر خود هشدار داد با توجه به بازداشت هزاران نفر از معترضان، بسیاری از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری با خطر اعدام مواجه هستند.

این سازمان اسامی ۱۸ نفر از معترضان را در بیانیه خود ذکر کرده است که اکنون در مراحل مختلف با اتهامات منجر به حکم اعدام مواجهند یا قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای آنها حکم اعدام صادر کرده است.

عفو بین‌الملل با تاکید براینکه حتی قبل از آغاز خیزش سراسری در ایران نیز در مورد افزایش وحشتناک اعدام‌ها در ایران هشدار داده بود، افزود که جمهوری اسلامی فقط در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ حداقل ۲۵۱ نفر را اعدام کرده‌ است.

در این بیانیه عفو بین‌الملل تاکید کرد که بدون استثناء با مجازات اعدام بدون توجه به ماهیت آن مخالف است و مجازات اعدام  را «نقض حق حیات و حداکثر مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» می‌داند.