آمریکا شبکه‌ای از شرکت‌های ترکیه را به‌اتهام همکاری با نیروی قدس سپاه تحریم کرد

آيان متهم است که از محل فروش نفت ایران، صد‌ها میلیون دلار در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران قرار داده است

دولت آمریکا روز پنجشنبه مجموعه تحریم‌هایی را علیه سیتکی آیان، تاجر شناخته‌شده ترکیه و شبکه‌ای از شرکت‌ها و نهادهای تجاری وابسته به او وضع کرد.

سیتکی آیان متهم است در همکاری با سپاه پاسداران، نفت ایران را به‌طور مخفیانه فروخته و به‌عنوان عامل پول‌شویی برای نیروی قدس سپاه پاسداران عمل کرده است.

نام ۲۶ شرکت وابسته به این تاجر اهل ترکیه، در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

خبرگزاری رویترز، شامگاه پنجشنبه هشتم دسامبر (۱۷ آذرماه)‌، در یک گزارش اختصاصی نوشت: شبکه شرکت‌های وابسته به آیان، قراردادهایی برای فروش نفت ایران امضا کرده‌اند و تعمدا در همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران، مبدا محموله‌های نفت را پنهان کرده‌اند.

در بیانیه پنجشنبه‌ شب وزارت خزانه‌داری آمریکا، سیتکی آیان متهم شده است که از طریق فروش مخفیانه نفت ایران، صد‌ها میلیون دلار پول در اختیار نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد این تاجر اهل ترکیه، نفت ایران را به مشتریانی در چین، امارات متحده عربی و چند کشور اروپایی فروخته است.

علاوه بر نام سیتکی آیان، نام پسرش، بهاءالدین آیان، قاسم اوزتاس و دو شهروند دیگر اهل ترکیه نیز در فهرست تحریم‌های روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا دیده می‌شود.

به ‌موجب تحریم‌های روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تمامی دارایی‌های احتمالی این افراد در آمریکا توقیف و اشخاص و شرکت‌های آمریکایی از انجام معامله و قراردادهای تجاری با آیان و مجموعه شرکت‌های تجاری وابسته به او منع می‌‌شوند.

به نوشته رویترز، اقدام روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمانی انجام می‌شود که روابط میان ایالات متحده و ترکیه بر سر مجموعه‌ای از مسائل، ازجمله رویکرد آنکارا در قبال حکومت بشار اسد در سوریه و نیز خرید سامانه‌های دفاع هوایی از روسیه، تیره است.