اتحادیه اروپا تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را تشدید می‌کند

از زمان شروع اعتراض‌های سراسری، این سومین مجموعه از تحریم‌های مشخصا حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه عوامل سرکوب‌ها در ایران است

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب گسترده اعتراض‌ها در ایران، انتظار می‌رود مقام‌های اتحادیه اروپا هفته آینده مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه عوامل سرکوب‌های در ایران وضع کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مجموعه تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران، تنها ناظر به اقدامات سرکوب‌گرایانه حکومت ایران در برابر معترضان داخلی نیست و به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، به‌طور مشخص انتقال پهپادهای تهاجمی ایران به روسیه، نیز مربوط می‌شود.

مقام‌های اوکراین، اروپای و آمریکا حکومت ایران را متهم می‌کنند که با انتقال پهپادهای انتحاری خود به روسیه در جنگ اوکراین دخالت کرده است.

پیشتر گزارش‌هایی هم از حضور و حتی کشته‌شدن برخی از مستشاران ایرانی وابسته به سپاه پاسداران در کریمه، منطقه اشغال شده اوکراین، منتشر شده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه هشتم دسامبر (۱۷دسامبر) در گزارشی به‌نقل از آن‌کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نوشت: وزرای خارجه کشورهای اروپایی درباره نام افراد جدید و نهاد‌هایی که در نقض حقوق بشر و سرکوب‌های سیاسی و انتقال پهپادها به روسیه مشارکت داشته‌اند گفت‌وگو می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های حقوق بشری علیه حکومت ایران، در حالی صورت می‌گیرد که روز پنجشنبه پس از اعلام خبر اعدام ناگهانی محسن شکاری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران، شمار زیادی از مقام‌های کشورهای غربی، ضمن محکوم کردن شدید این اقدام حکومت ایران، خواهان اعمال فشار برای متوقف کردن ماشین سرکوب و اعدام در ایران شدند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، این اقدام حکومت ایران را در راس سایر خشونت‌های جدی و غیرقابل پذیرش جمهوری اسلامی معرفی کرد. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز ضمن ابراز خشم از شنیدن «خبر غم‌انگیز اعدام نخستین معترض در ایران» نوشت: «جهان نمی‌تواند چشمش را روی خشونت نفرت‌انگیز رژیم ایران ببندد».

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، این سومین مجموعه از تحریم‌های مشخصا حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه عوامل سرکوب در ایران وضع کرده است. این تحریم‌ها عمدتا شامل توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شود.