آلمان: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا «حلقه داخلی» سپاه پاسداران را هدف قرار می‌دهد

آنالنا بربوک: ما بسته تحریمی دیگری را در نظر خواهیم گرفت تا پیام روشنی باشد برای آنها که فکر می‌کنند می‌توانند بدون عواقب کارشان، مردم خود را بکشند

آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا «حلقه داخلی قدرت» سپاه پاسداران ایران را هدف قرار خواهد داد. اعمال این تحریم‌ها همزمان با آن است که اتحادیه اروپا «استفاده گسترده تهران از زور علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» را محکوم کرده است.

رویترز در گزارشی اعتراض ایرانی‌ها پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را یکی از مهمترین چالش‌های جمهوری اسلامی از زمان انقلاب ۱۹۷۹ دانست. این خبرگزاری با اشاره به این که تاکنون ۳۳۶ تظاهرکننده در این اعتراض‌ها کشته و نزدیک به ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند، از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داد.

به گزارش رویترز، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان هنگام ورود به نشستی با همتایان خود در اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «ما بسته تحریمی دیگری را در نظر خواهیم گرفت تا پیام روشنی باشد برای کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند بدون عواقب کارشان، مردم خود را سرکوب کنند، آنها را بترسانند و بکشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «آنها (مقامات جمهوری اسلامی) نمی‌توانند چنین کاری کنند. جهان و اروپا در حال تماشای آنهاست. تحریم‌های جدید به‌ویژه حلقه درونی سپاه پاسداران و ساختارهای تامین‌کننده مالی آن را هدف قرار خواهد داد.»

در دور اول تحریم‌ها در ماه اکتبر، اتحادیه اروپا ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های ۱۵ فرد و موسسه ایرانی مرتبط با مرگ مهسا امینی و سرکوب اعتراض‌ها را اعمال کرد. دو دیپلمات اروپایی به رویترز گفتند که بسته جدید شامل ۳۱ مورد به دلیل نقض حقوق بشر است که ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی برخی افراد و نهادها را هدف قرار می‌دهد.

همزمان، ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره انتقاد شدید مقام‌های آلمان از سرکوب معترضان در ایران، مدعی شد که این کشور در جایگاهی نیست که جمهوری اسلامی را مواخذه کند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به‌تازگی در پیامی ویدیویی، مقام‌های جمهوری اسلامی را خطاب قرار داده و گفته بود: «شما چگونه دولتی‌ هستید که مردم خود را می‌کشید؟»

ناصر کنعانی که پیش‌تر دیدار امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، با مسیح علی‌نژاد را نیز محکوم کرده بود، در نشست خبری اخیر خود بار دیگر به این موضوع اشاره کرد و گفت: «این مسیحی که مکرون کنارش قرار گرفته‌ است، کور می‌کند اما شفا نمی‌دهد.»

کنعانی با طرح این ادعا که مذاکرات هسته‌ای با «اغتشاشات» در ایران ارتباطی ندارد، به کشورهای اروپایی توصیه کرد: «بیایید و در مسیر گفت‌وگو با جمهوری اسلامی قرار بگیرید.» او در ادامه، زبان به تهدید مقام‌های اروپایی گشود و هشدار داد که «حمایت از اغتشاشگران برای آن‌ها مسئولیت خواهد داشت».