گونسالو راموس؛ این نام را به خاطر بسپارید

جانشین رونالدو در بازی پرتغال –سوئیس سه گل زد و ستاره زمین بود

راموس با ۲۱ سال و ۱۶۹ روز، جوانترین بازیکنی است که بعد از فلوریان آلبرت مجارستانی در سال ۱۹۶۲ در یک بازی جام جهانی هت‌تریک می‌کند- REUTERS/Hannah Mckay 

ساعتی قبل از شروع بازی پرتغال – سوئیس، تمام اخبار پیرامون کریستیانو رونالدو بود. لحظاتی مانده به شروع بازی، تمام عکاس‌ها روبروی نیمکت پرتغال بودند تا تصویر ستاره پرتغال را در جایی غیرمعمول ثبت کنند. فرناندو سانتوز پیش از بازی گفته بود که از اعتراض رونالدو بابت تعویض در بازی قبلی ناراحت است و نیمکت‌نشینی کاپیتان تیم نمی‌توانست دلیل دیگری داشته باشد.

اما تصمیم سرمربی پرتغال یک خطر بزرگ بود. او برای جانشینی برنده پنج توپ طلا و رکورددار گل‌های ملی، یک جوان کم‌تجربه را انتخاب کرد، ولی نمایش درخشان مهاجم شماره ۲۶ پرتغال کاری کرد که در پایان بازی کمتر کسی به فکر رونالدو باشد.

گونسالو راموس در دقیقه ۱۷ با یک چرخش ناگهانی، از زاویه بسته توپ را به طاق دروازه سوئیس کوبید. این شروع هنرنمایی مهاجم ۲۱ ساله بنفیکا بود که در نیمه دوم دو گل دیگر زد و ستاره پرتغال در برد شش بر یک بود.

راموس با ۲۱ سال و ۱۶۹ روز، جوانترین بازیکنی است که بعد از فلوریان آلبرت مجارستانی در سال ۱۹۶۲ در یک بازی جام جهانی هت‌تریک می‌کند. او در دقیقه ۷۴ جایش را به رونالدو داد، در حالی‌ که بیشترین شوت (۶)، بیشترین شوت در چارچوب (۵) و بیشترین ضربه در محوطه جریمه (۶) را ثبت کرده بود. راموس در حالی توانست در مرحله حذفی جام جهانی سه گل بزند که رونالدو با وجود زدن هشت گل در جام جهانی، هنوز در این مرحله گلی نزده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راموس که پرورش‌یافته آکادمی بنفیکا است، پیش‌ازاین تنها ۳۳ دقیقه در سه بازی ملی بازی کرده بود. تنها گل ملی او در بازی دوستانه مقابل نیجریه بود. او پیش‌ ازاین در جام جهانی ۲۰۲۲ دقایق کوتاهی مقابل غنا و اروگوئه بازی کرده بود. راموس بازی تقریبا تشریفاتی مرحله گروهی مقابل کره جنوبی را از روی نیمکت تماشا کرد.

او مقابل سوئیس نمایشی داشت که تا سال‌ها از یاد نخواهد رفت. مهاجم بنفیکا در ۲۱ بازی باشگاهی این فصل ۱۴ گل زده است تا با اعتماد به نفس بالایی به قطر سفر کند. با این حال حتی سانتوز هم نمی‌توانست انتظار چنین درخششی را از مهاجم جوانش داشته باشد.

او بعد از بازی درباره پدیده جدید تیمش گفت: «کریستیانو و راموس دو بازیکن متفاوت‌اند. من هیچ مشکلی با کاپیتان تیمم ندارم. ما سال‌هاست که با هم دوستیم. او یک کاپیتان نمونه است.»

برونو فرناندز، هافبک پرتغال، درباره مهاجم جوانشان گفت: «در این بازی او توانایی‌های گلزنی‌اش را نشان داد، ولی او بازیکنی است که خیلی می‌دود، خیلی تلاش می‌کند و به تیم از نظر دفاعی کمک می‌کند. راموس مهاجمی است که او را در همه جای زمین می‌بینید.»

بعد از نمایش درخشان راموس انتظار می‌رود که او در بازی یک‌چهارم نهایی مقابل مراکش هم در ترکیب اصلی باشد، ولی این بار نیمکت‌نشینی رونالدو کمتر کسی را متعجب خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال