دور تازه ادعاها و تهدیدهای مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اینستاگرام

مرکز ملی فضای مجازی شبکه اینستاگرام را به بسترسازی اعتراض‌ها در ایران متهم کرد

مقام‌های جمهوری اسلامی به مدیران اینستاگرام ۱۰ روز فرصت داده‌اند تا نماینده رسمی خود در ایران را معرفی کنند- AFP

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان به تلاش‌های خود برای تحت کنترل گرفتن مشهورترین رسانه‌های اجتماعی جهان در ایران ادامه می‌دهند. مرکز ملی فضای مجازی به‌تازگی در نامه‌ای خطاب به مارک زاکربرگ با طرح زنجیره‌ای از اتهام‌ها علیه اینستاگرام، خواستار معرفی نماینده رسمی این رسانه اجتماعی در ایران شد.

در این نامه، اینستاگرام به «بستر سازی برای توسعه اغتشاش‌ها و پاسخگو و مسئولیت‌پذیر نبودن» در قبال مکاتبات پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی با مدیران متا متهم و از اینکه قوانین جمهوری اسلامی و قوانین داخلی خود را رعایت نمی‌کند، انتقاد و اعتراض شده است.

«انتشار سازمان‌یافته اخبار خلاف‌واقع، ترویج رفتارهای تبعیض‌آمیز و نفرت‌پراکنی و ترغیب خشونت و ناآرامی‌های اجتماعی» از دیگر اتهاماتی‌اند که مرکز ملی فضای مجازی در نامه خود متوجه «اینستاگرام» کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مرکز همچنین مدعی شد که اینستاگرام حاکمیت ملی جمهوری اسلامی را نقض می‌کند و «زمینه‌ساز فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی» شده است.

مرکز ملی فضای مجازی در پایان نامه خود، به زاکربرگ اعلام کرد تا ۱۰ روز پس از دریافت این نامه فرصت دارد «نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران» را تعیین و به این مرکز معرفی کند.

با آغاز خیزش سراسری مردم در ایران، اینستاگرام فیلتر شد که آسیب‌های مادی و معنوی بسیاری به کاربران ایرانی‌ وارد کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی سال‌ها است که این رسانه اجتماعی و برخی دیگر از پلتفر‌ها را به تلاش علیه نظامی که بیش از چهار دهه است سکان آن را در دست دارند، متهم می‌کنند. تصور آن‌ها این است که این رسانه‌های اجتماعی تنها با هدف «دشمنی» یا تلاش برای «سرنگونی» جمهوری اسلامی راه‌اندازی شده‌‌اند و هدف دیگری ندارند.

در این سال‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی برای در اختیار گرفتن کنترل رسانه‌های اجتماعی در ایران تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند اما هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون به ثمر نرسیده‌اند. آنان بر این باورند که با فیلتر یا تطمیع و تهدید مدیران این رسانه‌های اجتماعی می‌توانند فعالیت آن‌ها در ایران را زیر نظر بگیرند و برای آن‌ها تعیین تکلیف و حدود و ثغور مشخص کنند و آن‌ها را به همکاری با نهاد‌های نظارتی و اطلاعاتی و امنیتی وادارند.