حذف دردناک اسپانیا با سرمربی عجیب

تیم انریکه در یک هشتم نهایی مغلوب مراکش شد و او احتمالا نیمکتش را از دست خواهد داد

انریکه بعد از این شکست از تصمیماتش دفاع کرد-Glyn KIRK / AFP

اسپانیای لوئیز انریکه که انتخاب فهرستش پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ سر و صدای زیادی به پا کرده بود، با شکست مقابل مراکش در یک هشتم نهایی کنار رفت. نتیجه این انتخاب‌ها تیمی بود که ۱۲۰ دقیقه مقابل حریف آفریقایی‌اش نتوانست فرصت‌های زیادی بسازد و در ضربات پنالتی شکست خورد. 
اسپانیا تورنمنت را با برتری ۷ بر صفر مقابل کاستاریکا شروع کرد. برد پرگل مقابل یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های جام، تصورات اغراق‌شده‌ای درباره اسپانیا و بخت قهرمانی‌اش بوجود آورد، ولی این اولین و آخرین پیروزی اسپانیا بود. این تیم بعد از تساوی مقابل آلمان، بازی سوم را به ژاپن باخت تا به عنوان تیم دوم صعود کند.

در این دو بازی مشکل گلزنی اسپانیا بار دیگر به چشم آمد، هرچند گروهی تصور می‌کردند شکست بازی آخر از روی عمد و برای فرار از مقابله با برزیل در یک چهارم نهایی بوده است.
اسپانیا با وفاداری به سبک مورد علاقه‌اش در برابر مراکش ۷۷ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و ۹۲۶ پاس بین بازیکنانش رد و بدل شد، ولی در جریان ۱۲۰ دقیقه فقط یک ضربه به چارچوب دروازه مراکش داشتند. در عوض مراکش توانست دو ضربه به چارچوب دروازه اسپانیا بفرستد و بهترین فرصت بازی در وقت اضافه متعلق به این تیم بود.
انریکه بعد از این شکست از تصمیماتش دفاع کرد و در تمجید از شاگردانش گفت: «از تیمم کاملا راضی هستم. بازیکنان ایده‌ها و سبک بازی مرا پیاده کردند و من فقط می‌توانم از عملکرد آنها در جام جهانی تمجید کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


این حذف می‌تواند به معنی پایان کار انریکه در تیم ملی اسپانیا باشد. او که قرار است در روزهای آینده جلسه‌ای با رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا داشته باشد، گفت: «فعلا نمی‌توانم در این باره چیزی بگویم. من از همکاری با فدراسیون خوشحالم و اگر انتخاب با من باشم، دوست دارم تا ابد بمانم.» البته سایت روزنامه مارکا پیش‌بینی کرد که انریکه بخت زیادی برای حفظ نیمکتش ندارد و به دلیل عملکرد ضعیف اسپانیا در قطر بیشتر حامیانش را از دست داده است. 
انریکه در آستانه شروع جام جهانی حسابی در شبکه اجتماعی «توییچ» راه‌اندازی کرد تا با هواداران اسپانیا ارتباط مستقیم داشته باشد. او در ادامه رفتارهای عجیبش ساعات زیادی را به ارتباط زنده با هواداران می‌گذارند، در حالی که مربیان در تورنمنت‌های بزرگ تمام تمرکزشان روی وضعیت تیم و بازیکنان است. 
ستاره بازی اسپانیا - مراکش یاسین بونو بود که هر سه پنالتی بازیکنان حریف را مهار کرد. سارابیا، سولر و بوسکتس به ترتیب مغلوب دروازه‌بان سویا شدند تا مراکش در پنالتی‌ها به برتری سه بر صفر برسد. خط دفاع مراکش هم به رهبری رومن سایس، مدافع بشیکتاش در این بازی نمایش بی‌نقصی داشت. بونو با حمایت این خط دفاع در این تورنمنت فقط یک بار تسلیم شده که آن هم یک گل به خودی بوده است.
پنالتی آخر مراکش را اشرف حکیمی زد. تصور می‌شد مدافع پاری‌سن‌ژرمن برای این ضربه اضطراب زیادی داشته باشد، ولی او با یک چیپ نمایشی اونای سیمون، دروازه‌بان اسپانیا را فریب داد. حکیمی متولد مادرید است و فوتبال را در آکادمی رئال مادرید آموخته، ولی ترجیح داده برای سرزمین اجدادی‌اش بازی کند.
مراکش چهارمین تیم آفریقایی است که به یک چهارم نهایی جام جهانی صعود می‌کند. پیش از این کامرون در سال ۱۹۹۰، سنگال در سال ۲۰۰۲ و غنا در سال ۲۰۱۰ توانسته بودند به این مرحله برسند. شاگردان «ولید رگراگی» برای عبور از این مرحله و شکستن رکورد آفریقایی‌ها شنبه باید از سد پرتغال بگذرند؛ یک ماموریت تقریبا غیرممکن.

بیشتر از فوتبال