کاخ سفید: شواهدی نداریم که نشان دهد ایران به روسیه موشک‌ بالستیک داده است

به‌گفته دبیرکل ناتو، روسیه به‌دنبال تعلیق جنگ و سازمان‌دهی نیروهایش در زمستان، برای حملات گسترده در بهار است

کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد ایالات متحده هنوز شواهدی مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار ندارد. روز گذشته نیز مشاور ارشد رئيس‌جمهوری اوکراین، اظهارات مشابهی مطرح کرد و گفت موشک‌های ایرانی هنوز در اختیار روسیه قرار نگرفته و مذاکرات دو طرف ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه هفتم دسامبر (۱۶ آذر) در گزارشی به‌نقل از جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نوشت: ما می‌دانیم که همکاری‌های نظامی تهران و مسکو، برای انتقال پهپاد‌های ساخت ایران به روسیه ادامه داد. اما در چارچوب این همکاری‌ها، هنوز موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار نگرفته است.

گفته‌های روز چهارشنبه سخنگوی شورای امنیت ملی «کاخ سفید» با خبرنگاران، تنها چند ساعت پس از انتشار گزارش بامداد چهارشنبه روزنامه گاردین مطرح شد.

در  گزارش گاردین، به‌نقل از یک مقام غربی، بدون ذکر نام، اشاره شده که از دو-سه هفته پیش، ذخایر پهپادهای ایرانی روسیه تمام شده است و روس‌ها در انتظار تحویل و تامین پهپادهای تازه‌اند.

در همین ارتباط، مشاور ارشد رئيس‌جمهوری اوکراین نیز روز سه‌شنبه به روزنامه گاردین گفت: روس‌ها ذخایر پهپادهای ایرانی را تمام کرده‌اند و گفت‌وگوها بر سر تحویل موشک‌های بالستیک هم هنوز به‌نتیجه نهایی نرسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان نظامی ناتو، روز چهارشنبه گفت به‌نظر می‌رسد که روسیه با شروع فصل سرما به‌دنبال تعلیق موقت جنگ است تا بتواند نیروهای خود برای مجموعه حملات تازه و گسترده‌تر در بهار آینده آماده و  سازمان‌دهی کند.

بر اساس گزارش‌ها، از زمانی که نیروهای روسی شهر خرسون و مناطق اطراف آن را ترک کرده‌اند وضعیت در خط مقدم جبهه اوکراین تثبیت شده است.

به‌گفته مشاور رئيس‌جمهوری اوکراین، نیروهای روسی در حال حاضر تنها برای دو یا سه حمله هوایی، موشک کروز کافی در اختیار دارند.

دبیرکل ناتو، در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش گفت کشورهای عضو این اتحاد نظامی، همچنان، با وجود نگرانی‌‌ها از کمبود در زرادخانه‌های این ائتلاف، به «حمایت بی‌سابقه» خود از اوکراین و ارائه تسلیحات نظامی به‌ کی‌يف ادامه خواهند داد.

پیشتر مقامات اوکراینی و آمریکایی جمهوری اسلامی را به عرضه سلاح‌هایی چون موشک و پهپادهای انفجاری به روسیه برای حمله به اوکراین متهم کرده بودند.  

بیشتر از جهان