زنان معترض ایرانی در فهرست ۱۰۰ زن تاثیرگذار بی‌بی‌سی جهانی

در این فهرست، نام گوهر عشقی، سپیده قلیان، الناز رکابی و نیلوفر بیانی دیده می‌شود

این فهرست در شرایطی منتشر شد که از زنان در ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های خیزش سراسری نام برده می‌شود- امنستی

نام گوهر عشقی، نرگس محمدی، سپیده قلیان، الناز رکابی، نیلوفر بیانی، زر امیرابراهیمی و نازنین زاغری-رتکلیف در فهرست ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

این فهرست که شبکه بی‌بی‌سی جهانی برای دهمین سال متوالی منتشر می‌کند، نشان‌دهنده نقش زنان سراسر جهان در کانون درگیری‌ها در سال ۲۰۲۲ است.

بی‌بی‌سی جهانی در فهرست خود، گوهر عشقی که پسرش ستار بهشتی را ۱۰ سال پیش به خاطر نوشته‌های وبلاگی‌ خود از دست داد، «نماد پايداری و استقامت در ایران» معرفی کرده است. در این فهرست، گوهرعشقی یکی از «مادران دادخواه ايران» معرفی شده است که خواستار اجرای عدالت در مورد قاتل فرزندانشان‌اند.

نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و نامزد جایزه صلح نوبل و نایب‌رئیس مرکز مدافعان حقوق بشر، از دیگر زنان ایرانی حاضر در این فهرست است. بی‌بی‌سی جهانی در معرفی محمدی، او را از جمله زندانیانی اعلام می‌کند که با ساخت مستند «شکنجه سفید» به بررسی زندان‌های انفرادی در جمهوری اسلامی پرداخته است.

در این فهرست، سپیده قلیان نیز پویشگری سیاسی معرفی شده که به دلیل حمایت از حقوق کارگران در استان خوزستان به پنج سال حبس محکوم شده است. بی‌بی‌سی جهانی از قلیان به عنوان «صدای زندانیان زن» نام برده که درباره «شکنجه» و «بی‌عدالتی» که زنان در زندان‌های ايران با آن مواجه‌اند، کتاب هم نوشته است.

بی‌بی‌سی جهانی الناز رکابی، ورزشکار زن ایرانی را که در مسابقات صخره‌نوردی آسیا در کره جنوبی بدون حجاب شرکت کرد و «در میان معترضان ایرانی محبوبیت فراوانی به دست آورد»، نیز در فهرست ۱۰۰ زن سال ۲۰۲۲ قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام نیلوفر بیانی، کارشناس محیط زیست، هم در این فهرست دیده می‌شود. در معرفی او آمده که این زن «به مدت حداقل ۱۲۰۰ ساعت تحت شديدترین شکنجه‌های روانی، عاطفی و جسمی و تهدیدهای جنسی» بوده است.

زر امیرابراهیمی، بازیگر و فیلمساز، نخستین زن ایرانی است که توانست برای بازی‌ در فیلم «عنکبوت مقدس» جایزه بهترین هنرپیشه جشنواره کن را دریافت کند و از همین رو نامش در فهرست بی‌بی‌سی جهانی قرار گرفته است.

نازنین زاغری-رتکلیف دیگر زن ایرانی است که تابعیت بریتانیا را دارد و بی‌بی‌سی جهانی او را یک «فعال خیریه» معرفی کرده که سال‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس و دور از خانواده‌اش بوده است.

آیین «گیسوبران» زنان ایران در پی قتل مهسا امینی به دست ماموران گشت ارشاد، از دیگر نامزد‌های حاضر در این فهرست است. بی‌بی‌سی جهانی بریدن گیسو را «نشانه سنتی عزاداری ایرانی» معرفی کرده که به یکی از «نمادهای جنبش» اعتراضی مردم ایران تبدیل شده است.

نام رویا پیرایی و لیلی، دختر معترض ایرانی که فیلم او در حال بستن موهایش برای پیوستن به خیزش مردمی ایران منتشر شد، نیز در این فهرست دیده می‌شود. رویا پیرایی دختری معرفی می‌شود که مینو مجیدی، مادر ۶۲ ساله‌ خود، را در پی تیراندازی ماموران امنیتی در کرمانشاه از دست داد و با ایستادن کنار مزار مادرش با سری تراشیده، در خیزش مردم ایران به یک نماد تبدیل شد.

این فهرست در شرایطی منتشر شد که از زنان در ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های خیزش سراسری نام برده می‌شوند که نه‌تنها خواستار برچیده شدن قوانین ظالمانه علیه زنان‌اند، بلکه در پی سرنگونی جمهوری اسلامی‌اند.