زر امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد

برندگان هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن معرفی شدند

زر امیرابراهیمی، بازیگر فیلم «عنکبوت مقدس»، بهترین بازیگر زن هفتاد‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کن شد. او پس از اعلام نامش به‌عنوان بهترین بازیگر، با بغض و ناراحتی گفت: «بخشی از وجود و دل من با آبادان است.»

او در بخشی از سخنانش، که در برابر حاضران بیان کرد، به زبان فارسی گفت: «خوشحالی و موفقیت برای من مفهومی عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم. ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند، غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار ایران است. من این‌جا هستم اما دلم با مردان و زنان ایران است.»

 او در ادامه سخنانش «عنکبوت مقدس» را فیلمی درباره زنان سراسر جهان خواند. او همچنین از راهنمایی‌های گلشیفته فراهانی تشکر کرد.

«عنکبوت مقدس» سومین فیلم علی عباسی است که روایتگر داستان واقعی قتل زنان کارگر جنسی در مشهد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرش عزیزی در مورد زر امیر ابراهیمی می‌نویسد: «حضور در بخش مسابقه جشنواره کن برای هر سینماگری افتخاری بزرگ محسوب می‌شود؛ اما برای زر امیر ابراهیمی، بازیگر ایرانی، حضور با عنکبوت مقدس، ساخته علی عباسی، روی فرش قرمز کن چیزی بیش از افتخاری شخصی بود. بسیاری در ایران عروج او را پس از آنکه با تنگ‌نظری حکومت سرکوبگر ایران مجبور به خروج از کشور شد، مایه الهام دانستند. از چند هفته پیش که خبر راه یافتن عنکبوت مقدس به بخش مسابقه کن منتشر شد تا چند روز پیش که زر با آن لباس زیبا بر فرش قرمز کن ظاهر شد، چندین مقاله و ده‌ها و شاید حتی صدها گزاره در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که از الهام‌بخش بودن بازیگری می‌گفتند که روزگاری به‌دلیل انتشار فیلمی خصوصی از زندگی‌ شخصی‌اش، با نابود شدن حرفه بازیگری‌اش در تلویزیون ایران مواجه شد و حالا، در صدر سینمای جهان می‌درخشد.»

ونسان لندون، بازیگر فرانسوی، ریاست هیئت داوران این دوره از جشنواره را بر عهده داشت و اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، نیز در هیئت داوران حضور داشت. در این دوره از جشنواره، فیلم‌های ایرانی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی و «عنکبوت مقدس» از علی عباسی در بخش مسابقه حضور داشتند و فیلم «تصور» از علی بهراد نیز در هفته منتقدین نمایش داده شد.

هفتاد‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه در شهر کن فرانسه برگزار شد.

برندگان این دوره عبارت بودند از

نخل طلا: مثلث اندوه (Triangle of Sadness) به کارگردانی روبن اوسلوند

جایزه ویژه: ستاره‌های ظهر (Stars at Noon) از کلر دنی

جایزه هیئت داوران: فلیکس ون گرونینگن و شارلوت وندرمیرش برای فیلم «هشت کوه بلند»

و همین‌طور یرژی اسکولیمووسکی برای فیلم ایی‌او (EO)

بهترین کارگردان: پارک چان‌ووک برای فیلم تصمیم به رفتن (Decision to Leave)

بهترین فیلمنامه: طارق صالح برای فیلم پسری از بهشت (Boy from Heaven)

بهترین بازیگر زن: زر امیر ابراهیمی برای فیلم عنکبوت مقدس (Holy Spider)

بهترین بازیگر مرد: سونگ کانگ هو، برای فیلم دلال (Broker)

بهترین فیلم کوتاه: زمزمه‌‌های آب (The Water Murmurs) به کارگردانی چن جیانینگ و با تقدیر از آبیناش بیکرام شاه برای فیلم لوری (Lori)

جایزه دوربین طلایی: رایلی کیو جینا گمل برای فیلم اسب جنگی (War Pony)

جایزه بزرگ هیئت داوران: فیلم نزدیک (Close) به کارگردانی لوکاس دونت

همچنین جایزه تولد هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد جشنواره کن به برادران داردن برای فیلم توری و لوکیتا (Tori and Lokita) اهدا شد. برادران داردن جایزه خود را به نانوایی در شهر بوزانسون فرانسه تقدیم کردند که برای جلوگیری از اخراج شاگرد نانوایی‌، اعتصاب کرده بود. 

بیشتر از فیلم