وزیر دفاع طالبان: از افغانستان تهدیدی متوجه جهان نیست

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، برای نخستین‌بار با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، دیدار کرده است

ملا یعقوب و توماس وست در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، دیدار کردند- تصویر از وزارت دفاع طالبان

وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان، در ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، دیدار کرده است.

این نخستین دیدار ملا یعقوب با توماس وست است.

وزارت دفاع طالبان روز سه‌شنبه، ۱۵ آذر (ششم دسامبر) در حساب توییتر خود نوشت ملا یعقوب به توماس وست اطمینان داده است که از افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای منطقه و جهان نیست: «سرپرست وزارت دفاع ملی، به نماینده خاص آمریکا اطمینان داد که افغانستان امن و تمام سرحدات و نقاط مرزی محفوظ است و همچنین از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نشده است و نخواهد شد.»

او از نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خواست که جهان به تمامیت ارضی افغانستان «احترام» بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که هرازگاهی پهپادها و هواپیماهای ناشناس در آسمان افغانستان دیده می‌شود.  در ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۲ ایمن‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در منطقه دیپلمات‌نشین «شیرپور» شهر کابل هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و کشته شد. پس از این حمله هوایی، مقام‌های طالبان از آمریکا خواستند که به حریم هوایی این کشور احترام بگذارد.

در دوران حاکمیت طالبان بر افغانستان که بیش از ۱۵ ماه از آن می‌گذرد، فعالیت القاعده، داعش و گروه‌های تروریستی دیگر در این کشور افزایش یافته است. کشورهای منطقه نیز از حضور این گروه‌ها در افغانستان نگران‌اند.

ملا یعقوب روز شنبه، ۱۲ آذر، به همراه انس حقانی، عضو ارشد شبکه حقانی، وارد امارات متحده عربی شد. او در مدت حضورش در امارات با شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی، در شهر ابوظبی و هم چنین با شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، حاکم دبی، نیز دیدار کرده است.

جزئیاتی گفت‌وگوهای ملا یعقوب با این مقام‌ها منتشر نشده است.

این دومین سفر ملا یعقوب به یک کشور عربی است؛ ملا یعقوب در تیرماه سال‌جاری به قطر رفته و با مقام‌های آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

توماس وست روز سه‌شنبه در حساب توییتر خود نوشت که با معاون مشاور امنیت ملی هند و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در شهر دهلی در مورد افغانستان گفت‌وگو کرده است.

او در توییتر نوشت: «ایالات متحده به‌عنوان دوست همکار مردم افغانستان، از حمایت سخاوتمندانه بشردوستانه هند و تعهد به حقوق اساسی افغان‌ها قدردانی می‌کند.»

تسلط طالبان بر افغانستان باعث نگرانی شدید هند شده است.

مادو سودان، نماینده دولت هند در سازمان ملل متحد، ماه گذشته هشدار داد که افغانستان نباید به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شود. او گفت: «رویکرد جمعی جامعه بین‌المللی در قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد بیان شده و خواهان آن است که از خاک افغانستان برای پالایش، برنامه‌ریزی، آموزش و تامین مالی حمله‌های تروریستی استفاده نشود.»

توماس وست در توییتر همچنین نوشت که با عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نیز در هند دیدار کرده است. او گفت که در این دیدار در مورد نیاز فوری به گفت‌وگوی سیاسی بین افغان‌ها تاکید کرده است. او افزود که در میان جامعه جهانی در این زمینه که افغان‌ها باید گفت‌وگوهای سیاسی میان خود را رهبری کنند و شکل بدهند، اتفاق نظر وجود دارد.

روز شنبه هفته جاری حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، با عمر زاخیلوال، وزیر سابق مالیه این کشور، افغانستان را ترک کردند. تاکنون به‌طور رسمی مشخص نشده است که این دو به مقصد کدام کشور سفر کرده‌اند؛ اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنب‌بر اینکه کرزی به امارت متحده عربی سفر کرده است. در امارات شماری از مقام‌های سابق دولت افغانستان، ازجمله اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری سابق این کشور، نیز حضور دارند.

جامعه جهانی از گروه طالبان می‌خواهند که حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن افغانستان شکل بدهند، اما تاکنون طالبان به این درخواست عمل نکرده‌اند. طالبان به انحصار شدید قدرت متهم شده‌اند.

بیشتر از جهان