وزیر دفاع طالبان در امارات: کسی نمی‌تواند حتی یک متر داخل خاک افغانستان شود

شماری از مقام‌های ارشد حکومت سابق افغانستان، از جمله محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری این کشور، در امارات متحده عربی حضور دارند

این دومین سفر خارجی ملا یعقوب به‌عنوان وزیر دفاع طالبان می‌باشد- توییتر وزارت دفاع طالبان

ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، روز یکشنبه، ۱۳ آذر (۴ نوامبر) در دیدار با شماری از بازرگانان افغانستانی مقیم امارات متحده عربی، بر حفاظت از مرزهای افغانستان تاکید ورزید.

این دومین سفر خارجی ملا یعقوب در مسند وزیر دفاع طالبان است. او در تیرماه سال ‌جاری خورشیدی به قطر سفر کرده بود. ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر، بنیانگذار و نخستین رهبر «تحریک طالبان افغانستان» است و به همین دلیل، نفوذ زیادی روی طالبان شاخه درانی دارد. 

توییتر وزارت دفاع طالبان، چندین ویدیو از سخنرانی مجاهد را به نشر رسانده است.

در یکی از این ویدیوها، مجاهد می‌گوید: «در طول سرحدهای ما هیچ کس نمی‌تواند که یک متر داخل  خاک افغانستان شود و یا نظر بد بکند. حریم وطن خود را به هر قیمتی حفظ می‌کنیم و این وعده و تعهد من است. زندگی و مرگ ما در این وطن است و به اندازه توان، در خدمت افغان‌ها هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما او از هیچ کشور مشخصی نام ‌ن‍برد. 

هرچند این مقام ارشد طالبان بر حفظ حریم افغانستان تاکید می‌کند، حریم هوایی کشور در کنترل این گروه نیست و هرازگاهی هواپیماهای بی‌سرنشین و ناشناس بر فراز خاک افغانستان پرواز می‌کنند.

آژانس اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا یا «سیا»، در ژويیه سال ‌جاری میلادی، ایمن‎‌الظواهری، رهبر شبکه تروریستی القاعده، را در منطقه‌ دیپلمات‌نشین در قلب کابل هدف قرار داد.

افغانستان با کشورهای ایران، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و چین مرز مشترک دارد. 

به‌رغم مخالفت حکومت سابق افغانستان، پاکستان به حصارکشی مرزی بین دو کشور اقدام کرد. تاکنون بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر حصارکشی مرزی شده است. 

در نزدیک به یک‌ سال و نیم حکومت طالبان بر افغانستان، نیروهای طالبان با مرزبانان پاکستان، ایران و ترکمنستان درگیری داشته‌اند. طالبان همچنین یک بار ادعا کردند که مانع حصارکشی نظامیان پاکستانی شدند. 

اواسط مارس، ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع گروه طالبان، در جریان سفر به استان‌های جنوب افغانستان و ضمن بازدید از نوار مرزی افغانستان با ایران و پاکستان، بر حل تنش‌های مرزی از طریق گفت‌وگو تاکید کرد.

تاکید بر همبستگی

روز گذشته، ۱۲ آذر (۳ دسامبر)، ملا یعقوب و انس ‌حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) طالبان و مسئول شبکه مخوف حقانی، به امارات متحده عربی سفر کردند.  

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در توییتر نوشت که هیات عالیرتبه «امارت اسلامی افغانستان» به سرپرستی وزیر دفاع، در این دیدار در مورد تقویت روابط میان افغانستان و امارات متحده عربی، مشکلات افغان‌های مقیم این کشور، و برخی موضوعات دیگر صحبت می‌کنند.

شماری از مقام‌های ارشد حکومت سابق افغانستان، از جمله محمد اشرف غنی، رئیس ‌جمهوری فراری این کشور، در امارات متحده عربی حضور دارند.

روز گذشته حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری اسبق افغانستان، و عمر زاخیلوال، وزیر سابق مالیه (دارایی)، از کشور خارج شدند. مشخص نیست که مقصد سفر این دو، کدام کشور است. طالبان برای نخستین ‌بار پس از تسلط بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، به کرزی اجازه سفر به خارج از کشور داده‌اند. این در حالی است که او پیش‌تر چند بار در گفت‌وگو با رسانه‌های جهانی، از ممنوع‌الخروج بودنش به دستور طالبان، ابراز نگرانی کرده بود.

اما بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، گفته می‌شود که احتمالا نشستی میان اشرف غنی، حامد کرزی و شماری دیگر از سیاسیون افغان با ملا یعقوب و چندین مقام طالبان در امارات متحده عربی برگزار می‌شود و در آن، در مورد نظام آینده افغانستان گفت‌وگو خواهد شد. 

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ توانستند با توسل به گزینه نظامی، حکومت پیشین افغانستان را سرنگون کنند، اما با وجود تلاش‌های زیاد آنان، هنوز هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است. 

ملا یعقوب در سخنرانی خود در جمع بازرگانان در امارات عربی، به وحدت و دیگرپذیری در میان اقوام مختلف افغان، و حضورشان در بخش‌های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

او گفت: «به نسل جدید خود بفهمانیم که تبعیض را از بین ببرند. تمام اقوام، مردم افغانستان هستند و در افغانستان حق دارند، و هم در اقتصاد و هم در سیاست، باید سهم داده شوند. هر افغان و هر برادری که خواسته باشد به افغانستان خدمت کند، می‌تواند این کار را بکند.»

او اطمینان داد که برای افزایش حضور اقوام در ساختار دولتی، تلاش خواهد کرد.

اظهارات این مقام ارشد طالبان در حالی مطرح می‌شود که مسندهای مهم و کلیدی را طالبان پشتون‌تبار در اختیار گرفته‌اند و انتقادهای جدی به شرکت نداشتن اقوام دیگر در دولت طالبان مطرح است.

یکی از شروط اصلی جهان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام است. اما به باور بسیاری‌، طالبان در این زمینه کار مهمی انجام ندادند، بلکه سیاست حذف و انحصار قدرت را در پیش گرفتند.

ملا یعقوب از حضور کشورهای خارجی در افغانستان سخت انتقاد کرد و آنان را عامل «بدبختی» و «مشکلات» افغانستان طی پنج دهه اخیر دانست.

او گفت: «تاریخ گواه است که هر بیگانه‌ای  که به افغانستان آمده، بدبختی، جنجال و مشکلات زیاد شده است. خارجی‌ها به نام آبادی آمدند و به حالتی از افغانستان خارج شدند که آبادی‌های قبلی هم با خود بردند. برای غلط‌فهمی ما و شما، برنامه‌های نمایشی کار کردند، اما یک کار اساسی که برای آینده افغانستان باقی بماند، انجام ندادند.»

او ادعا می‌کند که بازسازی‌های افغانستان را خود افغان‌ها انجام داده‌اند: «وطن خود را خودمان می‌سازیم و به این متعهدیم و قول می‌دهیم که توان خود را برای پیشرفت وطن خود صرف کنیم.»

ملا یعقوب گفت که جهان ۴۰ الی ۵۰ سال، تجهیزات جنگی خود را در افغانستان استفاده کرده است، و حالا وقت بازسازی کشور به دست شهروندان آن است.

بیشتر از جهان