ملکه در ماه‌های آخر زندگی درگیر مبارزه با بیماری بود

دلیل رسمی درگذشت ملکه را «پیری» اعلام کرده‌اند

براساس یک زندگینامه جدید، ملکه الیزابت دوم در چند ماه آخر حیات خود درگیر «مبارزه با یک بیماری جدی» بود.

هرچند دلیل رسمی فوت ملکه را پیری اعلام کرده‌اند، اما جایلز براندرت، دوست شاهزاده فیلیپ، ادعا کرده است که علیاحضرت درواقع به‌دلیل ابتلا به نوعی نادر از سرطان مغز استخوان درگذشت.

ادعاهای براندرت در زندگی‌نامه جدیدی به نام «الیزابت: یک تصویر صمیمی» بازگو شده است، که در آن می‌نویسد: «شنیده بودم ملکه نوعی میلوما – سرطان مغز استخوان- دارد که خستگی و کاهش وزن و «مشکلات حرکتی» را که غالبا در مدت یک سال آخر حیاتش به ما گفته بودند، توجیه می‌کند.»

شایع‌ترین نشانه میلوما درد استخوان، به‌ویژه در لگن و کمر است و میلوما چندگانه بیماری‌ای است که اغلب افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند.

«اکنون هیچ علاجی برای این بیماری وجود ندارد، اما درمان‌هایی – از جمله داروهایی برای کمک به تنظیم سیستم ایمنی و داروهایی برای جلوگیری از تضعیف استخوان‌ها – برای کاهش شدت علائم کمک‌کننده است و فوت بیمار را از چند ماه تا دو یا سه سال به تاخیر می‌اندازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کتاب که دیلی میل بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است، می‌گوید که ملکه فقید حتی در دوره‌های بی‌حالی به دستیارانش تاکید می‌کرد که مصمم است بعد از مرگ همسرش در آوریل سال گذشته، همچنان مشغول بماند.

زندگینامه‌نویس‌ او این را نیز می‌نویسد که وقتی ملکه احساس ضعف می‌کرد، با تماشای مجموعه «خط وظیفه» ساخته بی‌بی‌سی وقت می‌گذراند.

او ادعا می‌کند که ملکه گفته است: «همسرم مطمئنا این کار را تایید نمی‌کرد.»

سلامتی ملکه چند ماه پیش از درگذشتش و به‌دنبال لغو چندین رویداد به‌دلیل مشکلات حرکتی مایه نگرانی شد.

در تابستان سال گذشته، ملکه فقید به‌دلیل مشکلات جسمی نتوانست در رویدادهای جشن پلاتینیوم خود شرکت کند.

این افشاگری درست یک روز بعد از آن رخ داد که کامیلا، ملکه همسر، بیش از هزار خرس اسباب بازی پدینگتون را که از ادای احترام به ملکه فقید باقی مانده بود، به کودکان آسیب‌دیده تحویل داد.

این مقام خانواده سلطنتی گفت که کمک به یافتن خانه جدید برای این اسباب‌بازی‌های نرم پولیشی و دادن آن‌ها به کودکان خیریه بارناردو در مهدکودک بو دی (Bow Day) در شرق لندن «مایه مسرت» است.

او به این مهدکودک رفت و پیک‌نیکی همراه با لقمه‌های مارمالاد معروف پدینگتون در آنجا برگزار کرد.

در طول سوگواری ۱۰ روزه ملکه، مردم در خیابان لانگ واک وینزر و بیرون از محوطه کاخ باکینگهام هزاران اسباب‌بازی به جا گذاشتند.

کامیلا هنگام خروج از مهدکودک به کودکان و کارکنان آنجا گفت: «پیدا کردن خانه‌ای برای این خرس‌‌ها واقعا مایه مسرت بود – لطفا مراقبشان باشید.»

© The Independent

بیشتر از زندگی