کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت؛ ۳۵۰ قلم دارو نایاب است

بهرام عین‌اللهی در مجلس از اجرای طرح دارویار دفاع کرد و آن را موفق خواند

داروهای ساده مانند استامینوفن هم گران و نایاب شده‌اند- شبکه شرق

ماه‌ها پس از افزایش بی‌سابقه قیمت دارو در ایران، «مجلس انقلابی» در اقدامی دیرهنگام، به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی، کارت زرد داد.

گزارش‌های میدانی از داروخانه شهرهای مختلف ایران از کمبود شدید داروهای ساده حکایت دارد. به طوری که بسیاری از مردم حتی برای یافتن داروهایی ساده مانند آنتی‌بیوتیک و استامینوفن هم مجبورند به چندین داروخانه سر بزنند؛ تازه اگر شانس بیاورند و داروی موردنظرشان را پیدا کنند، باید بهای چندین برابر‌شده آن را بپردازند.

مسئولان دولتی به‌تناوب وعده داده‌اند که بحران کمبود و گرانی دارو را حل می‌کنند اما آنچه مردم در عمل مشاهده می‌کنند، افزایش روزافزون قیمت انواع دارو در ماه‌های اخیر است.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم روز سه‌شنبه ۱۵ آذر، به مجلس فرا خوانده شد تا به سوال فتح‌الله توسلی، نماینده بهار و کبودرآهنگ، و شماری دیگر از نمایندگان درباره وضعیت بهداشت و درمان پاسخ دهد. به گفته توسلی، «وزارت بهداشت در حوزه دارو غافلگیر شد و برای تامین دارو برنامه‌ریزی دقیقی نداشت؛ این در حالی است که از اردیبهشت‌، هشدار داده شد که کارگروه سیاست‌گذاری و تخصیص ارز ترجیحی به وظایفش عمل نکرده است و بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی تعامل لازم برقرار نیست؛ اما وزارت بهداشت به این هشدار توجه نکرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس در ادامه، اذعان کرد که مردم ایران اینک با کمبود ۳۵۰ قلم دارو مواجه‌اند که ۹۰ مورد آن پرمصرف‌اند و این موضوع در مناطق محروم بیشتر مشاهده می‌شود. او به کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک در ایران هم اشاره کرد.

بهرام عین‌اللهی در واکنش به انتقاد نمایندگان مجلس، از عملکرد خود در وزارت بهداشت دفاع کرد و مدعی شد که حذف ارز ترجیحی دارو (طرح دارویار) برای رسیدن ارز ترجیحی به هدف اصلی آن اجرا شد و «طرحی بسیار موفق» بود. او بدون اشاره به کمبود شدید اقلام دارویی و مشکلاتی که این موضوع برای مردم ایجاد کرده است، گفت که کمبود دارو به‌سرعت در حال کاهش است.

عین‌اللهی در ادامه ادعاهای خود، از رسیدگی به وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق محروم نیز سخن گفت و مدعی شد که شبکه بهداشت و درمان ایران را تقویت کرده است. او از نمایندگان مجلس خواست سال آینده بودجه بیشتری به وزارت بهداشت اختصاص دهند تا در زمینه ایجاد پروژه‌های بهداشتی، «موفق‌تر» عمل کند.

پاسخ‌های وزیر بهداشت نه‌تنها برای مردم که برای نمایندگان همسو با دولت رئیسی نیز قانع‌کننده‌ نبودند و آنان در نهایت، با ۱۰۳ رای موافق، ۱۲۳ مخالف و هفت رای ممتنع، به او کارت زرد دادند.

عین‌اللهی به‌تازگی از سپاه پاسداران درخواست کرده است که برای حل بحران گرانی و کمبود دارو به این وزارتخانه کمک کند. علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، نیز در پاسخ به دعوت وزیر بهداشت، اعلام کرد که سپاه در حال بررسی خرید «یک مجموعه بزرگ داروسازی» در ایران است.

پیش از او، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت دولت رئیسی، نیز از سپاه پاسداران برای حل مشکلات وزارتخانه‌اش کمک خواسته بود.

روند افزایش قیمت دارو و نایاب شدن برخی اقلام دارویی از سال‌های پیش آغاز و با همه‌گیری کرونا تشدید شد. مسئولان وزارت بهداشت همواره ادعا می‌کردند تحریم‌ها عامل اصلی کمبود دارو در ایران‌اند؛ اما از تیرماه که ارز ترجیحی دارو حذف شد و قیمت آن چندین برابر افزایش یافت، حتی ساده‌ترین داروهای تولید داخل نیز نایاب شده‌اند.

سازمان غذا و دارو هنگام شروع طرح دارویار، اعلام کرد قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابند که آن‌ هم از طریق شرکت‌های بیمه‌گر به جیب مردم بازمی‌گردد؛ با این‌ حال اذعان شرکت‌های داروسازی و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر، برخی اقلام دارویی بیش از ۱۰۰ درصد گران شده‌اند و کمبود بی‌سابقه دارو رنج بیماران را تشدید کرده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی، روز دوشنبه ۲۷ تیر، بدون اشاره به دردسرهایی که طرح جدید برای بیماران ایجاد کرد، اجرای آن را «معجزه» خواند و مدعی شد که هیچ دارویی از مسیر بیمه گران‌ نشده است؛ بلکه برخی داروها ارزان‌تر هم شده‌اند.  

وزارت بهداشت ادعا می‌کند که طرح دارویار را با هدف «اصلاح الگوی مصرف دارو، کنترل قاچاق، رشد صادرات دارو و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج» اجرا می‌کند؛ اما این طرح حتی میان نمایندگان مجلس نیز مخالفانی دارد.

با وجود این انتقادها و شرایطی که طرح جدید برای مردم ایجاد کرده است، وزیر بهداشت اجرای طرح دارویار را «ایثارگری و فداکاری» می‌داند و ادعا می‌کند که این طرح «کاملا دقیق و کارامد» است.