مرگ دسته‌جمعی بیش از ۲۵۰۰ فک خزری در سواحل روسیه

این نخستین بار نیست که خبر مرگ دسته‌جمعی فک‌های خزری منتشر می‌شود؛ قزاقستان دست‌کم سه بار در سال جاری مرگ فک‌ها در سواحل‌اش را تایید کرده است

جمعیت فک‌های خزری به دلیل شکار و گرمایش زمین در قرن بیستم بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است-Handout  / AFP

مقامات مسکو از مرگ جمعی بیش از دو هزار و ۵۰۰ فک در سواحل دریای خزر در جنوب روسیه خبر دادند.

هنوز دلیل مرگ دسته‌جمعی فک‌ها روشن نیست اما برخی مقامات روسیه به عوامل طبیعی اشاره‌ کرده‌اند.

برآوردهای اولیه حاکی از آن بود که ۷۰۰ فک جان خود را از دست داده‌اند اما بعدا آمار به هزار و ۷۰۰ فک افزایش یافت و روز یکشنبه هم گفته شد بیش از دو هزار و ۵۰۰ فک در سواحل روسیه مرده‌اند.

وزارت منابع طبیعی و محیط زیست روسیه وارد عمل شده است و گفته شده که به‌نظر نمی‌رسد آلودگی یا تورهای ماهیگیری دلیل این مرگ دسته‌جمعی باشد.

برخی منابع می‌گویند که این فک‌ها احتمالا چند هفته پیش مرده‌اند و اکنون لاشه آنها به ساحل رسیده است. روی این لاشه‌ها نشانه‌ای از خشونت یا باقی‌مانده تور ماهیگیری دیده نمی‌شود.

این نخستین بار نیست که خبر مرگ دسته‌جمعی فک‌های خزری منتشر می‌شود. قزاقستان دست‌کم سه بار در سال جاری مرگ فک‌ها در سواحل‌اش را تایید کرده است.

خزر، بزرگترین دریاچه جهان است که سواحل آن بین پنج کشور دور این دریاچه، تقسیم شده است. آمار دقیقی از تعداد فک‌ها در خزر منتشر نشده است اما برآوردهای آژانس فدرال ماهیگیری روسیه حاکی از وجود ۲۷۰ هزار تا ۳۰۰ هزار فک در خزر است. اما مرکز حفاظت محیط زیستی خزر می‌گوید که ۷۰ هزار فک در خزر زندگی می‌کنند.

به‌طور کلی جمعیت فک‌های خزری به دلیل شکار آنها در قرن بیستم بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. گرمایش زمین هم در این زمینه موثر بوده است.

به گزارش نیوزویک، فک‌های خزری تنها پستانداران دریای خزر به‌شمار می‌روند و در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار دارند.

بیشتر از جهان