تحقیق سی‌ان‌ان درباره آخرین لحظات زندگی نیکا شاکرمی

شاهدان میدانی به سی‌ان‌ان گفته‌اند نیکا شاکرمی زنی شجاع بود و از مقابله با نیروهای سرکوب نمی‌ترسید ولی در نهایت در محاصره این نیروها قرار گرفت

شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲، به بررسی آخرین لحظه‌های زندگی نیکا شاکرمی پرداخت. این شبکه خبری می‌گوید در بررسی‌های انجام شده از سوی روزنامه‌نگارهای آنها، که مشاهده دقیق ۵۰ ویدئوی مربوط به وقایع شبی که نیکا شاکرمی کشته شد و همچنین گفتگو با همراهان او در آخرین شب زندگی‌اش بخشی از آن به‌حساب می‌آید، نشان می‌دهد او، تنها چند ساعت پیش از کشته شدنش، تحت تعقیب ماموران امنیتی قرار داشت و در نهایت نیز به‌وسیله آنها بازداشت شد.

در یکی از ویدئوهایی که سی‌ان‌ان در این گزارش نشان می‌دهد، نیکا شاکرمی در جلوی صف مردم معترضی که مقابل پارک لاله تهران تجمع کرده بودند، ایستاده است و به سوی نیروی‌های سرکوب سنگ پرتاب می‌کند. خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید شاهدان عینی به او گفته‌اند نیکا زنی شجاع بود و در مقابله با نیروهای سرکوب هراسی به‌ خود راه نمی‌داد.

بر اساس ویدئوهای جدید منتشر شده از سوی سی‌ان‌ان، پس از آنکه معترضانِ مقابل پارک لاله از طرف تعداد بیشتری از ماموران امنیتی مورد حمله قرار می‌گیرند، نیکا شاکرمی نیز فرار می‌کند و از بلوار کشاورز خود را به تقاطع خیابان وصال شیرازی و خیابان انقلاب می‌رساند و ساعت ۲۰ در این مکان یک تماس تلفنی می‌گیرد.

یکی از شاهدان میدانی، در گفتگو با خبرنگار سی‌ان‌ان، حال‌وهوای شامگاه ۲۹ شهریور در منطقه مورد نظر را چنین توصیف می‌کند:«با چشم‌های خودم دیدم که مامورهای پلیس زن‌ها را با باتوم می‌زدند و بسیاری از آنها را با خود به داخل ون‌های متعلق به پلیس می‌بردند.»

سی‌ان‌ان، با استناد به یکی از ویدئوهایی که در اختیار دارد، می‌گوید نیکا شاکرمی در این لحظات پشت یکی از خودروهای حاضر در خیابان قایم شده بود تا بتواند خود را از چشم ماموران سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی مخفی کند. بر اساس ویدئوی منتشر شده در این گزارش تصویری، نیکا در حالی که پشت خودرویی سفیدرنگ مخفی شده است از راننده می‌خواهد حرکت نکند تا مامورانی که به دنبالش می‌گردند، او را نبینند.

به‌گزارش سی‌ان‌ان این ویدئو آخرین تصویر ثبت شده از نیکا شاکرمی است که آن را در شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۲۰:۳۷ به‌وقت تهران، فیلمبرداری کرده‌اند.

خبرنگار سی‌ان‌ان، از قول فردی که صحنه مخفی شدن نیکا شاکرمی در پشت این خودروی سفید رنگ را فیلمبرداری کرده است، چنین می‌نویسد:«چند مامور درشت هیکل امنیتی آمدند و او را گرفتند؛ من دیدم که آنها نیکا را دستگیر کردند و او را با خودشان به داخل یک خودرو بردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی تیم خبرنگاران سی‌ان‌ان نیکا شاکرمی در آخرین لحظات پیش از بازداشت، به‌وسیله ماموران امنیتی محاصره شده بود و راه فرار نداشت.

با تمامی این اوصاف مشخص نیست پس از بازداشت نیکا شاکرمی، نیروهای سرکوب دقیقا او را به کجا منتقل کرده‌اند و چه رفتاری با این نوجوان ۱۷ ساله داشته‌اند. اطلاع افکار عمومی از این بخش از وقایع مرگباری که نیکا با آن مواجه شد، به گمانه‌زنی‌هایی مربوط می‌شود که یکی از مهمترین پایه‌هایش را اظهارات نسرین شاکرمی، مادر نیکا، ساخته است.

نسرین شاکرمی در ویدئویی که روز ۱۴ مهرماه سال جاری در اختیار رادیو فردا قرار داد، گفت وقتی پیکر بی‌جان فرزندش را برای نخستین‌مرتبه در سردخانه کهریزک دید، «گونه‌ها، دندان‌ها و جمجمه» او خرد شده بود؛ ادعایی که با نخستین گزارش پزشکی قانونی نیز هماهنگی دارد. برپایه اطلاعاتی که پزشکی قانونی در اختیار خانواده نیکا شاکرمی قرار داده، علت مرگ این نوجوان ۱۷ ساله اصابت «ضربات متعدد جسم سخت» عنوان شده است.

روایت سی‌ان‌ان از آخرین ساعات زندگی نیکا شاکرمی در حالی منتشر می‌شود که نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی از مرگ او روایتی متفاوت ارائه داده‌اند. آنها علت مرگ نیکا شاکرمی را پرت شدن از ساختمانی پنج طبقه عنوان کرده‌اند. صداوسیمای جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه، ۱۳ مهر ۱۴۰۱، گزارشی پخش کرد که بر اساس همین سناریوی نهادهای امنیتی ساخته شده بود. تهیه‌کنندگان این گزارش آتش شاکرمی، خاله نیکا، را نیز مجبور کردند تا در این گزارش تصویری حاضر شود و سناریوی تهیه شده از سوی نهادهای امنیتی را تایید کند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، نیز در روز ۳۰ مهرماه تصاویری منتسب به نیکا شاکرمی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و مدعی شد آنها را از گوشی تلفن همراه او استخراج کرده‌اند. شهریاری در توضیح این تصاویر، که زنی جوان شبیه به نیکا را بر بالای یک ساختمان نشان می‌دهد، نوشت:«وقتی عاشق خوابیدن روی بلندی میشی»؛ عبارتی که به‌صورت ضمنی تاییدی بر خودکشی نیکا شاکرمی است.

با این‌وجود، رضا باقری، وکیل خانواده شاکرمی، چهار روز پس از انتشار این تصاویر در صفحه شخصی محمد شهریاری، در گفتگویی با روزنامه شرق این اقدام سرپرست دادسرای امور جنایی تهران را غیرقانونی خواند و در این مورد چنین گفت:«ما این عکس منتسب به نیکا را که منتشر شده را کاملا تکذیب می‌کنیم، کاری که آقای شهریاری انجام دادند خلاف قانون بوده و اصلا حق نداشتند چنین کاری انجام دهند ... [چون] در این مرحله از پرونده اصلا حق نداریم گزارشی از پرونده ارائه دهیم.»

وکیل خانواده شاکرمی همچنین تاکید کرد نظر او و موکل‌هایش این است که علت مرگ نیکا شاکرمی خودکشی نیست؛ ادعایی که گفته‌های برخی افراد که شاهد آخرین لحظات زندگی نیکا شاکرمی نیز بودند آن را تایید می‌کند. دینا، یکی از شاهدان آخرین لحظات زندگی نیکا، به خبرنگار سی‌ان‌ان چنین می‌گوید:«فکر می‌کنم آن شبی که ما فرار می‌کردیم، نیکا گیر افتاد چون بسیار جوان بود.»