گسترش مسمومیت‌ دانشجویان به ۵ دانشگاه کشور

فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانشجویان را بخشی از «سناریو» مورد اشاره در بولتن فرمانده سپاه پاسداران برای ۱۶ آذر دانستند

همزمان با فراخوان‌های اعتراضی برای روزهای چهاردهم تا شانزدهم آذرماه، مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانشجویان به پنج دانشگاه کشور گسترش یافته است. دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج در تجمع اعتراضی خود خطاب به مقام‌های حکومتی شعار «دانشجو مسموم می‌کنه، نشسته توجیه می‌کنه» سردادند و فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با استناد به بولتن فاش‌شده فرمانده سپاه پاسداران این مسمومیت‌ها را بخشی از «سناریوی طراحی‌شده» نیروهای سرکوبگر برای جلوگیری از اعتراضات دانشجویان در۱۶ آذر خواندند.

به‌دنبال مسمومیت صدها دانشجو در دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج، صنعتی اراک، و دانشگاه‌های علامه و الزهرا در تهران، روز شنبه، ۱۲ آذرماه، دانشجویان دانشگاه خوارزمی با تجمع در محوطه این دانشگاه و سردادن شعارهایی این مسمومیت‌ها در آستانه روز دانشجو را عمدی توصیف کردند.

دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج در تجمع خود با اعتراض به مسمومیت گسترده دانشجویان این دانشگاه، از خوردن غذای دانشگاه خودداری کردند و در شعارهایشان دستگاه‌های حکومتی را عامل مسمومیت دانشجویان خواندند و خطاب به مقام‌های این دانشگاه و وزارت علوم، شعارهایی مانند «دانشجو مسموم می‌کنه، نشسته توجیه می‌کنه» سردادند.

ابعاد مسمومیت‌ها در این دانشگاه به‌حدی بوده است که خبرگزاری ایسنا تعداد دانشجویان مسموم‌شده در دانشگاه خوارزمی کرج را بیش از ۶۰۰ نفر اعلام کرد و نوشت که پنج‌شنبه شب، دهم آذرماه، «چند ساعت پس از مراجعه موارد اولیه دانشجویان، تعداد آنها افزایش یافته و درمانگاه با ازدحام دانشجویان بیمار مواجه شد. برخی از دانشجویان نیز به مراکز درمانی استان اعزام شده‌اند. اگرچه آمار رسمی در ارتباط با این موضوع اعلام نشده، اما برخی تعداد این افراد را ۶۰۰ نفر اعلام کرده‌اند».

این خبرگزاری با اشاره به آغاز مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان از دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود که علی میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، تعداد دانشجویان مسموم‌شده این دانشگاه را ۲۷۰ نفر اعلام کرد و بعد برخی خبرها این تعداد را ۴۵۰ نفر دانستند و درنهایت، تعداد دانشجویان مسموم‌شده دانشگاه صنعتی اصفهان حدود ۶۰۰ نفر اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان در دانشگاه‌های چندین شهر ایران از چهارشنبه، دوم آذرماه، در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و پس از آن، اخبار مسمومیت گسترده دانشجویان در چندین دانشگاه منتشر شد.

پس از مسمومیت صدها دانشجو طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۹ و ۱۰ آذرماه، ازجمله دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج و دانشگاه صنعتی اراک، شورای صنفی دانشجویان کشور این مسمومیت‌ها را «مسمومیت زنجیره‌ای» خواند.

شورای صنفی دانشجویان با رد سخنان مقام‌های دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی اراک درباره اینکه این مسمومیت‌ها ناشی از ابتلای دانشجویان به نوعی ویروس یا باکتری است، آن را «ادعایی باطل» دانست.

طی روز جمعه و شنبه نیز کانال‌های فعالان دانشجویی خبر دادند که تعدادی دانشجویان دانشگاه علامه و دانشگاه الزهرا در تهران نیز پس از مصرف غذا در دانشگاه دچار مسمومیت شده‌اند.

دانشجویان دانشگاه الزهرا در گزارشی از وضعیت مسمومیت‌ دانشجویان این دانشگاه اعلام کردند که این مسمومیت‌ها از ابتدای آذر و پس از آن شروع شد که «مصرف غذای سلف مرکزی دانشگاه موجب مسمومیت جمعی از دانشجویان با علائمی چون اسهال، استفراغ، دل‌درد و حالت تهوع» شد.

در این گزارش، دانشجویان دانشگاه الزهرا تاکید کردند «دانشجویانی که به کلینیک تخصصی دانشگاه مراجعه کردند، تهدید شدند که اگر جایی بگویند از غذای سلف مسموم شده‌اند، برایشان بد می‌شود و باید به حراست رجوع کنند.»

از سوی دیگر، کانال فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در تلگرام نیز با تاکید بر گسترش این مسمومیت‌ها در دانشگاه‌ الزهرای تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی اراک و دانشگاه خوارزمی کرج، آن را «دومینو مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان در دانشگاه‌های کشور» نامید.

این کانال فعالان دانشجویی تاکید کرد که با توجه به اسناد فاش‌شده از بولتن ۲۶ فرمانده کل سپاه پاسداران تحت عنوان «پیشنهاد کارشناسان برای طراحی سناریوی مناسب روز ۱۶ آذر ماه»، از همه دانشجویان درخواست می شود به «لغو تمام غذاهای رزروشده هفته پیش رو» اقدام کنند.

کانال فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر همچنین بر لزوم اعتصاب غذا در دانشگاه تاکید کرد و افزود: «هدف اول از اعتصاب غذای این هفته تامین سلامت خودمان است. با توجه به حساسیت روزهای پیش رو و همچنین تجربیات مشابه دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، اراک و خوارزمی کرج، شک نکنید که اگر سربازان ضحاک فرصتی برای هرگونه مسمومیت دسته‌جمعی ما داشته باشند، این فرصت را از دست نخواهند داد.»

فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر همچنین درباره استفاده از آب «آب‌سردکن‌های مخزنی دانشگاه» و مصرف شیرینی‌های پخش‌شده در دانشگاه نیز هشدار دادند و با تاکید بر مراقبت بیشتر، اعلام کردند که طبق بولتن فاش‌شده فرمانده سپاه پاسداران، «می‌دانیم دانشگاه امیرکبیر هدف اصلی آن‌هاست».

در سوی دیگر، مقام‌های حکومتی، وزارت علوم و مدیران دانشگاه‌ها اظهارنظر روشنی درباره مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان نداشته‌اند.

مقام‌های دانشگاه صنعتی اصفهان و مرکز بهداشت استان اصفهان روز پنج‌شنبه، ۱۰ آذرماه، یک هفته پس از آغاز مسمومیت بیش‌از ۶۰۰ دانشجوی این دانشگاه، گفتند که «احتمالا آلودگی غذای توزیع‌شده در سلف مرکزی در روز سه‌شنبه، اول آذرماه، به باکتری شیگلا سونئی، سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف‌کننده این وعده غذایی شده است.»

پس از بازتاب‌های گسترده مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان در چندین شهر ایران در آستانه ۱۶ آذر، در شبانه‌روز گذشته تعدادی از رسانه‌های حکومتی و کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه پاسداراران بر «شائبه عمدی‌بودن مسمومیت دانشجویان» تاکید کردند، اما مدعی شدند که این کار ازسوی «دشمنان» و برای «ملتهب‌کردن دانشگاه در آستانه ۱۶ آذر» انجام شده است.

روزنامه ایران که زیر نظر دولت ابراهیم رئیسی منتشر می‌شود نیز در شماره شنبه ۱۲ آذر خود، بر «احتمال عمدی‌بودن» مسمومیت دانشجویان تاکید کرد و همزمان مانند کانال‌های وابسته به سپاه پاسداران مدعی شد که تکرار مسمومیت دانشجویان «به این ماجرا ابعاد متفاوتی داده و احتمال وجود انگیزه‌های ضدامنیتی در پشت پرده آن را به‌عنوان ابزاری برای ناراضی‌سازی دانشجویان و ملتهب‌ساختن فضای دانشگاه‌ها، آن هم در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو» وجود داشته باشد.

روزنامه دولت افزود: «مسمومیت غذایی در دانشگاه‌ها که معمولا توزیع غذایشان برعهده شرکت‌های پیمانکار قرار دارد، اگرچه مسبوق‌به‌سابقه است، اما رایج و معمول نیست و با این حال یکی از مواردی است که به‌راحتی می‌تواند فضای دانشگاه را ملتهب کند.»

اما دانشجویان دانشگاه خوارزمی که بیش از ۶۰۰ نفرشان دچار مسمومیت شده‌اند، روز شنبه با برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه دانشگاه، به مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی پاسخ دادند و در شعارهایشان گفتند: « دانشجو مسموم می‌کنه، نشسته توجیه می‌کنه».

مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان در اوج اعتراضات دانشجویی و در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، رخ داده است. دانشجویان و دانشگاه‌ها در خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، از فعالان اصلی در اعتراضات ضدحکومتی بوده‌اند و با وجود اعمال شدیدترین سرکوب‌ها، همچنان بر ادامه اعتراض‌ها و اعتصاب‌های خود و تداوم خیزش سراسری تاکید دارند.